14.04.2020 Середня “А” (Капітошка) (Вихователі Сахно Г.В., Лалетіна Л.М.)
Тема дня : « Українські писанки, крашанки, дряпанки»
1 заняття Художня література
Тема : Читання та обговорення твору Р.Завадович « Великдень – милий гість»
Мета : продовжувати розширювати та поглиблювати знання дітей про Великодні свята, обереги та символи, зокрема – писанку, крашанки, їх різновиду ( дряпанка, крапанка, мальованка ); удосконалювати вміння дітей уважно слухати твір, цілісно сприймати й розуміти його жанр; розвивати вміння ділитися спогадами, розповідати невеличкі історії з власного досвіду, увагу, логічне мислення, мовленнєву та пізнавальну активність; виховувати зацікавленість святковими традиціями українського народу.
Обладнання : писанка, крашанка, дряпанка, ілюстрації «Великдень»
Хід заняття
І. Організаційний момент
Всі швиденько до роботи,
Великодні в нас турботи.
Тож обіймемось усі,
Посміхнемось як квіточки.
ІІ. Сюрпризний момент
Діти разом із вихователем ходять по групі. Раптом звертають увагу на писанку під столом.
- Діти, що ми знайшли?
- Хто знає як правильно називається це Великоднє яєчко?
- Це писанка. І вона прийшла до нас не сама , а зі своїми друзями і хоче дещо вам розповісти. Послухаємо її?
- Тож будьте уважні.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Писанка це куряче яйце, яке оздоблене різноманітним орнаментом, тобто розписане фарбами та воском вручну. Ось подивіться на малюнок. (вихователь показує дітям малюнок писанки)
- Який орнамент ви бачите на яйці?
- А ось сестра писанки – крашанка. (вихователь показує малюнок крашанки) Це також куряче яйце яке пофарбоване в один колір. В давнину крашанки фарбували в цибулинні і вони мали коричневий чи бардовий колір. А зараз існує безліч фарбників, тому наші крашанки різнокольорові.
- Ще одна сестричка писанки – дряпанка. (Вихователь показує малюнок дряпанки)
- На цьому яєчку малюнок видряпують спеціальним інструментом. Робота дуже клопітка та акуратна.
- На яке свято ми фарбуємо яйця та печемо кулічі?
- Гарне свято Великдень святкує наш народ. Про це свято вірші складають. Український поет Роман Завадович написав вірш «Великдень – милий гість». Пропоную вам його послухати.
- IV. Вивчення нового матеріалу
- Слухання вірша Р. Заводовича «Великдень – милий гість»
«Великдень – милий гість»
Зима пропала, люта, зла –
Весна воскресла над полями,
Луги змережала квітками
І нам Великдень принесла.
Встаєм удосвіта. За мить
Побожно в церкву поспішаєм,
«Христос воскрес!» – гуртом співаєм,
І серце радісно тремтить.
У нас Великдень – милий гість,
Його вітаєм гаївками,
його стрічаєм писанками –
Он на тарілці їх аж шість!
- Обговорення вірша
- Яку назву має вірш?
- Яка пора року пропала, а яка воскресла?
- Яке свято принесла нам весна?
- Куди люди поспішають у Великдень?
- Чим стрічаємо Великдень?
- Фізкультхвилинка
Кіт збирався до роботи, (потягуються)
Та завадили турботи: (розводять руки в сторони)
Треба висушить хвоста, (показують «хвіст»)
Накрутити вуса,
Почесати живота (гладять живіт)
І помити носик.
Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)
Що не встигнеш до роботи! (розводять руками,крутять головою)
- Розповідь про Великдень
- Послухайте, як святкує Великдень український народ.
- Пам’ятаєте , взимку 7 січня ми відзначали свято Різдва Христового. Щоб урятувати людей від смерті за їхні гріхи, Бог послав на землю Свого Сина – Ісуса Хреста. Ісус народився в людській подобі понад 2000 років тому у Віфлеємі. Він ходив по землі й навчав людей жити за Божими законами : любити ближніх, як самих себе ; нікого не кривдити, не обманювати; не красти, допомагати ближнім. Але Він не лише навчав, а своїми власними вчинками показував, що таке праведне життя. За це лихі люди розіпнули його на хресті. Але Ісус був всемогутній і зробив те, що не по силі простим людям – він воскрес. Цю радісну звістку приніс на землю небесний Янгол. Мати Ісуса Діва Марія та Його учениця Марія Магдалина першим почули від Янгола радісні слова « Христос Воскрес !» Відтоді цей Великий день святкують християни у всьому світі, цілують ближнього , промовляючи : « Христос воскрес !» і чують у відповідь : «Воістину Воскрес !» Так вони діляться цією великою радістю одне з одним. Великдень завжди святкують і святкували в неділю. Тиждень перед Великоднем називають чистим або ще за нього кажуть страстний тиждень. В ці дні люди білять хати, прикрашають оселю рушниками, прибирають подвір’я.Кожен день цього тижня має своє призначення. У четвер господині випікають пасочки, а в Великодню суботу розмальовують яєчка – писанки. Все це складають у кошик, щоб на Великдень,у неділю вранці, освятити в церкві.
(Свою розповідь вихователь доповнює сюжетними малюнками)
- А як у вашій родині святкують Великдень ? (декілька дітей розповідають свої традиції святкування)
- V. Підсумок
– Великдень – милий гість… Хто написав цей вірш?
– Як святкує Великдень український народ?
2 заняття Логіко – математичний розвиток
Тема : Порівняння предметів за кольором, формою, розміром. Лічба груп предметів»
Мета: узагальнити пройдений матеріал: ознаки предметів, а саме форма, розмір, колір, геометричні фігури, просторові відношення, порядковий і кількісний рахунок, співвідношення кількості предметів з наочним зображенням числа; закріпити рахунок в межах 5 і знання цифр від 1 до 5, розвивати логічне мислення, кмітливість і творчу уяву, мовлення дітей, розвивати інтерес до математичних знань, виховувати дружні стосунки між малятами під час заняття та взаємодопомогу.
Матеріал: схема-мапа, дірявий-літаючий килим, латки у вигляді геометричних фігур, паперові гриби у лісі, картки із зображенням пір року, хмаринки, паперові краплі дощу.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Я усіх дітей гукаю,
Та до себе закликаю!
Будемо ми разом грати,
Заняття час вже починати
ІІ. Сюрпризний момент
- Розповім я вам діти, цікаву новину: ми сьогодні будемо з вами мандрівниками! Ось погляньте, що у мене є! Це схема-мапа, по якій ми будемо мандрувати, давайте розглянемо її і дізнаємося, куди ж буде пролягати наш шлях сьогодні! (Діти разом з вихователем розглядують мапу)
- Перший шлях веде в болото, підемо туди?
- Другий шлях веде в царство Баби-Яги, чи хотіли б ви туди потрапити?
- А третій шлях веде до осіннього лісу, може там ви хочете побувати?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Тоді вирушаємо в дорогу! Але шлях буде дуже нелегким, і щоб подолати його, нам треба виконати багато різних завдань. Згодні?
- А потрапимо ми в ліс на літаючому килимку. Розгортаємо його. Але він весь у дірках! Що робити?(Його треба залатати.)
- IV. Продуктивна діяльність
- Вірно! Ось у мене є латки у формі геометричних фігур.(Діти по-черзі підбирають геометричну фігуру відповідно до форми і розміру дірки і вставляють в отвір)
- Давайте разом назвемо геометричні фігури, які допомогли нам залатати килим.
- Які вони за розміром? Назвіть малі фігури? Тепер великі?
- А тепер ставайте на килим зручненько, і починаємо зворотній відлік з 5 до 1( 5-4-3-2-1), полетіли.
- Як ви гадаєте, яка пора року зараз в лісі? (Весна)
- Як ви здогадалися?
- Вірна відповідь. А скажіть мені будь-ласка, як поводити себе в лісі? Що не можна робити (діти показують знаки: не палити вогонь, не ламати дерева, не топтати гриби, не руйнувати мурашники)
Фізкультхвилинка:
Ми пішли гуртом на луки,
Підняли до сонця руки.
Потягнулися, присіли,
Підвелись, потупотіли.
Так травичка проростає,
Так пташина прилітає,
Так струмочок пробігає,
А так квітка розквітає.
Як зайчики, стрибаємо,
Весну зустрічаємо.
- Ой, що це ми знайшли під дубом?(грибочки)
- Так ви їх не чіпайте! А які є гриби? (отруйні і їстівні)
- Вірно, а щоб перевірити, пограємо в гру «В яку корзину?»
Діти розкладають їстівні гриби до однієї корзини, а отруйні – до іншої.
- Скільки їстівних грибів ви поклали до кошика?
- Скільки отруйних грибів ви поклали до іншого кошика?
- А тепер, діти, сідайте за столи, нас з вами чекають дуже цікаві і різноманітні завдання.
- Пішов дощ і впало три крапельки (діти викладають по три крапельки на хмаринки.
- Давайте порахуємо скільки крапель впало? Покажіть мені цю цифру!
- Молодці! Але дощ почав зменшуватись і впало дві крапельки , викладіть їх мені на хмаринці, покажіть мені цифру два!
- Вірно! Та ось дощик став дуже сильний і впало 5 крапельок. Покажіть мені цифру п’ять!
- У нас в лісі весна тож на яке свято чекають лісові мешканці?
Гра «Готуємось до свята»
На столі в дітей лежать овали з білого паперу, олівці.
- Яка фігура у вас на столі? Що ви про неї можете розказати?
- Якщо розмалювати її квітами, геометричними фігурами, крапочками, смужками, то вийде писанка. Якщо зафарбувати одним кольором – це буде крашанка.
Вправа « крашанка»
На дошці розміщено чотири паперові овали різного розміру: три великі (два жовті, один зелений), один маленький жовтого кольору. Запропонувати розглянути приготовані до свята крашанки.
- У який колір розфарбовані крашанки?
- Чим вони відрізняються одна від одної?
- V. Підсумок
– До якого свята ми готуємося?
– Які завдання ми сьогодні виконували?
– Що вам сподобалося найбільше?
Вихователь : Сахно Г.В.