30.04.2020 Логопедична “Б” (Дзвіночок) (Вихователі Плохотникова Г.М., Сахно А.В.)

Тема дня  День лісових рослин.

Тема: Ліс  зелене диво

Мета: продовжити знайомити дітей з поняттям «ліс», природою лісу; уточнити уявлення про ліс як екосистему; розвивати різні види уваги, пам’ять, удосконалювати мислення малят, вміння міркувати, робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до природи лісу та його мешканців, прагнення берегти ліси рідного краю.

Матеріали та обладнання: пейзажні малюнки «У лісі»; силуетні зображення різних об’єктів живої природи або відповідні малюнки на картках; макет лісу (зелений аркуш ватману), аудіозапис звуків лісу.

Хід заняття

  1. Організаційний момент

Любі малята! Подумайте і скажіть: якщо б вам запропонували прогулянку на природу, куди б ви вирушили зараз?

Дорослий вислуховує думки малят і пропонує вихованцям здійснити віртуальну подорож до зеленого лісу.

  1. 2.   Виклад нового матеріалу

1) Прослуховування аудіозапису звуків лісу

Вихователь просить малюків уявити, що вони опинилися в лісі, заплющити очі й послухати, як звучить ліс. (Діти прослуховують запис звуків природи.)

Після прослуховування малята уточнюють, які звуки вони чули (голоси різних птахів, дзижчання комах, тріск гілок і т. ін.), обмінюються враженнями про почуте, повідомляють, яка картина природи уявилася їм, коли вони слухали аудіозапис.

        2). Бесіда-подорож «Ліс чудовий дім»

Педагог показує дітям пейзажні малюнки «У лісі» і звертається до групи.

  • Малята, що таке ліс? Ви знаєте, що росте в лісі? Яка місцевість є в лісі? Хто в ньому живе?

Ліс — це багато різних дерев та кущів, численні трави й квіти. У лісі є галявини й хащі, стежини, протоптані дикими звірами; у лісі можуть бути пагорби, улоговини і ярки. У затишних куточках лісу мешкають дикі тварини: лисиці, їжаки, білки, зайці. Можуть зустрічатися в лісах нашого краю і такі тварини, як вовк, дикий кабан, олень, козуля. І птаство наших лісів різноманітне: від маленьких голосистих соловейків до крупних, окатих сов. А ще ліс — це комахи: численні жуки, метелики, комарі, мурахи, оси, дикі бджоли тощо.

Отже, ліс — це своєрідна система, спільна домівка для всіх його мешканців. Життя всіх лісових жителів взаємопов’язане: комахи опилюють квіти, птахи та деякі тварини живляться комахами, а самі птахи, їх яйця та ті ж дрібні тварини стають поживою для хижаків.

Розкажіть, які зв’язки існують у природі лісу. Наведіть приклади.

Ліс — це оселя, свого роду будинок для його зелених, а також чотирилапих, пернатих, крилатих та інших мешканців. Уявімо, що ми вирушили поверхами лісу.

Перший лісовий поверх — цокольний. Він — під землею. У ньому ми знайдемо коріння дерев та кущів, у ґрунті живуть черв’яки та деякі інші комахи, там же — нори мишей, землерийок, домівки кротів. ,

Трохи вище — перший поверх лісу — середовище існування квітів і трав’янистих рослин, місце зростання грибів. По першому поверху лісу бродять, скачуть, дріботять лісові звірі.

Другий поверх лісу — крони дерев. Його облюбували білки, куниці, птахи для своїх гнізд. Звісно, другий поверх лісу доступний і для комах: тих, що літають та дуже добре повзають.

А останній поверх лісу — над ним, у блакитному небі: сюди добираються пташки, які можуть здійматися аж до хмар, розпростерши свої крила.

Розкажіть, які поверхи є в лісі. Хто мешкає на кожному з них?

3).   Дидактична гра «Назви ліс»

Діти за активною допомогою дорослого пригадують і називають види лісів залежно від дерев, які в них ростуть, відповідаючи на запитання педагога.

Матеріал для гри

Як називається ліс, у якому ростуть ялини і сосни? (Хвойний ліс, або бір.)

Ліс, у якому ростуть дуби, липи, клени та інші дерева з листям? (Листяний ліс.)

Ліс із листяних та хвойних дерев? (Мішаний ліс.)

Як ми назвемо дубовий ліс? (Діброва.) Яку назву має березовий ліс? (Березняк.) У якому ростуть осики? (Осичник.) Вільхи? (Вільшаник.)

Як назвемо невеликий світлий ліс? (Гай.) Дуже густий, дрімучий ліс? (Хаща.)

4).   Фізкультхвилинка «Лісова мандрівка»

Вихователь пропонує дітям уявити прогулянку по лісу. Педагог читає малюкам віршовані рядки, а дошкільники виконують ігрові рухові дії відповідно до їх змісту. .

Ми сьогодні рано встали, (Діти підводяться, потягуються.)

Мандрували, крокували (Енергійний крок на місці.)

І прийшли в зелений ліс. (Малята стають прямо.)

Як тут гарно — подивись! (Розводять руки  в  сторони,   повертають голови  праворуч-ліворуч.)

Ми понюхаємо квіти, (Діти присідають, імітують нюхання квітки.)

Зберемо грибочки, діти. (Зображують збирання грибів.)

А пташок малих пернатих (Підводяться, махами рук зображують пташку.)

Ми не станемо лякати! (Повороти голови праворуч-ліворуч.)

Підемо уздовж стежини, (Крок навшпиньках.)

Ягід нарвемо ожини. (Діти зображують зривання ягід із куща.)

Знаємо і я, і ти — ••»

(Показують на себе і того, хто поруч.)

Ліс потрібно берегти! (Ритмічне плескання в долоні.)

5). Гра-роздум «Випадки в лісі»

Малятам пропонується обговорити екологічні ситуації, пов’язані з порушенням правил поведінки в лісі: дати оцінку героям ситуацій, пояснити, чому вони допустили помилку і до яких негативних наслідків у природі можуть призвести ці помилки.

Ситуації для обговорення

  1. Діти в лісі розпалили вогнище.

Варіант пояснення. Вогнище в лісі без крайньої потреби розводити не можна: це може призвести до пожежі, знищення лісу. Але якщо без вогнища ніяк не можна обійтись, то його розводять тільки разом із дорослими і не будь-де, а на місці старого згарища, щоб не робити нове випалене місце на землі. Місце для вогнища не повинно бути поруч із сухими деревами. Перш ніж піти, вогнище ретельно гасять (заливають водою або засипають землею).

  1. Дівчатка бігли лісовою стежкою і раптом побачили на землі
    пташеня, яке ще не вміло літати. Вони пошукали поблизу гніздо,
    з якого випало маля, але не знайшли. Тоді діти вирішили взяти пта
    шеня з собою.

Варіант пояснення. Дівчатка вчинили нерозумно. Удома, в неволі й без нагляду батьків пташеня скоріше за все загине. Якби дівчатка лишили пташеня на місці, його батьки птахи знайшли б своє дитя і забрали б його назад, до гніздечка. Можливо, вони вже збиралися зробити це, та були налякані появою дітей, тому трималися осторонь.

  1. Сашко та Олег ішли лісом. Раптом перед ними з’явилася біл
    ка. Сашко спритно накрив білку шапкою. «Тепер моя будеш!» — із задоволенням сказав він.

Варіант пояснення. Вчинок Сашка необачний. По-перше, білка — це діжа тваринка, в неволі вона страждатиме. По-друге, чи подумав хлопчик про те, що, може, в білочки є дитинчата, які всі загинуть, лишившись без матері? По-третє, навіть така безневинна тваринка, як білочка, у стресовій ситуації (куди вона, власне, завдяки хлопчику й потрапила) може бути агресивною: вкусити кривдника за палець, подряпати його.

Вихователь активно допомагає малюкам міркувати і дійти необхідних, правильних висновків.

  1. Практична вправа «Наш веселий ліс»

Педагог дає дітям аркуш зеленого паперу формату А2, що зображує умовний макет лісу, а також силуетні зображення різних об’єктів живої природи або відповідні малюнки на картках. Малята мають вибрати з них ті, що належать до природи лісу (зображення лісових дерев, кущів, диких лісових тварин та птахів, комах, які можуть мешкати в лісі тощо. Ігрова вправа виконується спільно. Необхідні зображення діти розташовують на макеті, таким чином перетворюючи його на справжній ліс.

У процесі виконання вправи вихователь може нагадати дітям те, що Він їм нещодавно розповідав про «поверхи» лісу, щоб малята врахували ці відомості, розмістивши мешканців лісу в потрібних місцях, наприклад: білочку — на дереві, їжачка — внизу, птахів — угорі, над лісом тощо.

Дорослий може звернути увагу малят на зображення, які лишилися невикористаними, і попросити вихованців розказати, чому ці картинки не знадобилися. Діти в даному випадку пояснюють: корова — тварина свійська; слон та тигр у наших лісах не живуть; абрикоса росте в саду, а не лісі; морква — овоч, городня рослина,, а в лісова і т. ін.

По завершенні вправи окремі бажаючі малюки також можуть розповісти, яким вийшов їхній ліс, що росте, хто живе в ньому, яка в цьому лісі природа і т. ін.

7).   Слухання вірша М. Підгірянки «Ліс»

Вихователь читає дітям вірш про природу лісу.

М. Підгірянка           Ліс

Шумить верхами буйний ліс —

Дуби,берези, буки.

Співає сойка, свище дрізд

І воркотять голубки.

Стрибає білка по верхах,

Дітей зозуля кличе.

Вітрець шепоче в галузках,

В ярку потік мугиче.

Цілує сонечко листки
У ніжній, теплій ласці,
Гриби наділи шапочки
Так само, як у казці.

  1. 3. Підсумки заняття

– Де ми сьогодні побували? Що та кого побачили в лісі? Які звуки почули в ньому? Чи сподобалася вам ця мандрівка? Як треба ставитися до наших лісів, до їх природи? Чому? Молодці, малята!

 

Аплікація

Тема: Дерева навесні

Мета: розвивати цікавість, логічне мислення, загальну та дрібну моторику, діалогічне мовлення, художній смак, фантазію; виховувати любов та повагу до природи, бережливе ставлення до тварин, птахів, квітів; продовжувати формувати вміння знаходити зв’язки між змінами в живій та неживій природі; закріплювати прийоми безпечного користування ножицями; вправляти в умінні класифікувати птахів за принципом «зимуючі — перелітні», квіти — за принципом «першоцвіти — літні», птахів, комах, тварин; стимулювати дитячу ініціативність; активізувати словник дітей за темою, поповнити словник новим словом — суцвіття.       

Обладнання: моделі пір року; картинки із зображенням квітів, конверти з розрізаними зображеннями птахів, велика картинка із зображенням дерева з листочками, фланелеграф; три круги із пергаментного паперу, готові тичинки, клей, ножиці, обладнання для аплікації.

Хід заняття

  1. Організаційний момент.

Діти, послухайте загадку і скажіть, коли це буває.

Сонце радо пригріває,

Бджілка перший мед збирає,

Птахи прилітають,

Пісень нам співають.(Навесні)

 А як ви зрозуміли, що це загадка про весну? На столі лежать моделі з ознаками різних пор року. Оберіть моделі з ознаками весни та розмістіть їх на фланелеграфі. Поясніть свій вибір.

Які весняні місяці ви знаєте? Який місяць зараз? Сніг розтанув. Дме весняний вітерець, іде теплий весняний дощ, квітнуть весняні квіти.

  1. Дихальна вправа «Аромат квітів»

Діти через ніс роблять спокійний вдих, затримують дихання і продовжено видихають, промовляючи: «А-ах!»

  • А зараз уявімо, що ми потрапили на галявину з квітучими весняними квітами.

 

  1. Тематична ігротека.

Дидактична гра «Що зайве?»

На дошці розташовані картинки із зображенням квітів — усі первоцвіти і одна літня. Діти мають назвати, які квіти тут зображені і яка квітка зайва.

Розвивальна гра «Четвертий зайвий»

  • А зараз пограймо ще в одну гру. Подивимось, чи не плутаєте ви комах з іншими тваринами. Я називатиму групу слів, а ви здогадайтесь і назвіть, хто зайвий та чому.

Заєць, їжак, лисиця, оса.

Зозуля, муха, соловей, сорока.

Метелик, бабка, їжак, бджола.

Ведмідь, комар, жук, метелик.

Бабка, коник, жук-сонечко, бджола. (В останньому рядку немає зайвого слова.)

Гра «Збери картинку»

Вихователь. Навесні повертаються* перелітні птахи. У лісі шумно від пташиного співу. А ми пограймо ще в одну гру.

На столі лежать конверти, у них — картинки з зображенням птахів. Ці картинки розрізані на чотири частини. Дитина має зі’ брати малюнок, назвати птаха, який у неї вийшов, і сказати, перелітний він чи зимуючий.

Фізкульхвилинка «Весела річка»

Прокинулась річка і скинула кригу, (Руки через сторони вгору, потягнулись.)

Біжить вона весело, дзвінко співає. (Плескання в долоні.)

З’явилась травичка у лісі з-під снігу,

(Присідання.)

Пташина додому вертається зграя. (Плескання в долоні.)

  1. Мотивація
  • Діти, подивіться ось на цю картину. Що на ній зображено? (Відповіді дітей.) Це дерево називається яблуня. Як змінилась яблуня з приходом весни? А чого бракує на весняній яблуні, щоб потім з’явились смачні яблука? (Квіток.)

Хочете прикрасити цю яблуньку гарними квіточками?

  1. Практична робота

Подивіться: я пропоную прикрасити яблуньку ось таким суцвіттям. Суцвіття — це декілька квіточок, які ростуть разом. Скільки квітів у цьому суцвітті? Якого вони кольору? А що в них є посередині?

Перед тим, як почнемо, розімнемо наші пальчики.

Пальчикова гімнастика «Ось мої помічники»

Ось мої помічники,

Дуже спритні та гнучкі.

(Подивитися на розкриті долоні.)

Поверни їх так і так,

Це зробити може всяк.

(Потирають руки.)

Один, два, три, чотири, п’ять — (Оплески в долоні.)

Пальці вміють танцювать. (Струсити кистями.)

Поскучали, покружляли, (Стукання по столу, колові рухи кистю.)

Працювати забажали. (Потирають руки.)

  • Квіти будемо робити ось із цього паперу. Якої він форми? (Круглої.) Круг складаємо навпіл. Складаємо заготовку ще раз навпіл — вийшла спідничка. Один край спіднички загинаємо трохи більше, ніж посередині, другий край загинаємо і накладаємо зверху. Правий нижній кут зрізаємо, закруглюючи. Розправляємо заготовку. Скільки пелюсток вийшло? (Шість.) Але у яблуневої квітки їх тільки п’ять. Тому за лінією згину робимо надріз до середини квітки. Потім приклеюємо в серединку тичинку. Квітка готова. Так робимо й інші дві квітки.

Діти працюють самостійно. Вихователь застосовує індивідуальний та диференційований підходи.

Тепер маленький кружечок змащуємо клеєм і прикріплюємо всі три квітки «спинка до спинки», наче вони «посварились». Вийшло суцвіття.

А зараз підходьте і наклеюйте своє суцвіття на дерево.

  1. Підсумок заняття.

Подивіться, яка гарна картина в нас вийшла. Я пропоную прикрасити цією картиною нашу групу. Підкажіть, де можна її повісити. А що вам сьогодні найбільше сподобалось? Що викликало труднощі?

 

Плохотникова Г.М.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *