22.04.2020 Логопедична “Б” (Дзвіночок) (Вихователі Плохотникова Г.М., Сахно А.В.)

Тема дня: Дитина і вулиця

Логико – математичний  розвиток

Тема.   Число і цифра 0. Розв’язування задач.

Мета: сформувати уявлення про число і цифру 0; вправляти у кількісній і порядковій лічбі; ознайомити з діями додавання й віднімання із числом 0; закріпити уявлення про часові відношення раніше, пізніше; виховувати акуратність і самостійність у роботі.

Матеріали: п’ять фігурок зірок; малюнки із зображенням зірок на небі для вправи «Куди зникли зірочки»; паровоз, дев’ять вагонів, математичний набор, картка для складання; набір карток із кружечками двох кольорів за кількістю у межах 9, картка з цифрою 0 для розфарбовування.

Хід заняття

  1. Психогімнастика.
  2. Гра «Трамвайчики».

Вихователь за допомогою лічилки обирає двох дітей — водіїв трамвая, решта — пасажири. У руках водіїв «кермо» з номером трамвая (число в межах 9), на столі у вихователя «квитки» — набір карток із кружечками двох кольорів. Пасажири мають визначити, на трамваї з яким номером вони поїдуть, і взяти картки із кружечками, які в сумі становлять цей номер. Водій при посадці перевіряє «квитки» й вирушає по маршруту. Трамвай може робити зупинки, під час яких пасажири беруть новий квиток і пересаджуються на інший трамвай. Після проходження маршруту вихователь обирає наступних водіїв і змінює номери трамваїв.

  1. Утворення числа 0. Гра «Зорепад».
  • Скажіть, коли на небі з’являються зірки?
  • Уявіть собі, що зараз ніч.

Вихователь викладає фігурки п’яти зірочок.

— Будь ласка, подивіться уважно та скажіть, скільки зірочок.

— Закрийте  очі.   (Вихователь  забирає  одну  зірочку.)  Що

змінилося?

  • Як ви здогадалися, що зірочку прибрали?
  • Закрийте очі. (Вихователь додає зірочку.) Що змінилося? Як ви здогадалися?

Гру можна провести кілька разів, або додаючи, або прибираючи зірочки, не забуваючи при цьому фіксувати первісну кількість. Дія обов’язково озвучується: «Додали зірочки — їх стало більше, прибрали — їх стало менше».

Зміст даного завдання полягає не стільки в тому, щоб діти полічили, скільки залишилося фігурок, скільки в тому, щоб вони змогли визначити, яка дія виконується.

  • Хто знає, коли зірочки зникають?
  • Закрийте очі. (Вихователь забирає всі зірочки.) Що змінилося?
  1. Вправа «Куди зникли зірочки».

Дане завдання може бути продовженням попередньої гри, де діти закріплюють послідовність подій і часові відношення раніше, пізніше. Для вправи знадобляться чотири малюнки із зображенням нічного неба: на 1-ому п’ять зірок, на 2-ому — чотири, на 3-ому — дві, на 4-ому — жодної.

Вихователь пропонує розглянути малюнки .

  • Скільки зірочок на першій картинці?
  • Що змінилося на наступній картинці?

Аналогічно розглядаються всі малюнки, вихователь акцентує увагу на зменшенні кількості зірочок.

— Скільки всього залишилося зірочок?

  1. Фізкультхвилинка.

Діти відгадують загадки, імітують рухи тварин.

Сірий, та не вовк.

Довговухий, та не заєць.

З копитами, та не кінь. (Віслючок.)

З рогами, а не бик.                                      Доять, а не корова.                                Кору здирає, а копит не має. (Коза.)

  1. Закріплення знань про число 0. Знайомство із цифрою 0.

— Як позначити, що в нас не залишилося жодної зірочки?

Якщо не залишилося жодної фігурки, ми використовуємо цифру 0. (Вихователь показує картку із цифрою 0.)

  • Цифра 0 позначає число 0.
  • Погляньте на наш потяг.

Вихователь викладає паровоз та дев’ять вагонів.

  • Чи збільшилася кількість вагонів з попереднього разу?
  • Розгляньте цифру 0 на ваших картках. Першу цифру 0 обведіть, другу — заштрихуйте.
  1. Гра «Не помились».
  • Як ви думаєте, чи можна скористатися числом 0 при лічбі кубиків? Чому?
  • Подумайте, де можна поставити число 0 у числовому ряді. Якщо це число, то в нього повинне бути місце серед інших чисел.
  • Викладіть перед собою числа від 1 до 9.
  • Скільки треба взяти лічильних паличок для числа 1? 2? З? …?
  • Скільки паличок необхідно взяти для числа 0?
  • Отже, яке місце можна визначити для числа 0? Перед числом 1, тому що число 0 позначає кількість, меншу, ніж 1. Жодної —це менше, ніж 1. Поставте число 0 перед числом 1.
  1. Складання й розв’язування прикладів із числом 0.

У завданні формується уявлення про дії додавання й віднімання із числом 0. Вихователь пропонує розглянути малюнок: потяг із двома вагонами, у першому — три тварини, у другому немає нікого.

  • Скільки у потязі вагонів?
  • Скільки в першому вагоні тварин?  Викладіть перед собою відповідну цифру.
  • Скільки тварин у другому вагоні?
  •  Яку цифру потрібно викласти?
  • Скільки всього тварин їде в поїзді?
  • Яку дію необхідно виконати? Який знак поставимо?
  • Якою буде відповідь? Чому?

—Чи змінилася кількість тварин?

У ході розв’язання даного прикладу вихователь підводить дітей до розуміння того, що в результаті дії додавання будь-якого числа до числа 0 відповідь залишається тією ж. Аналогічно проводиться робота з дією на віднімання.

  1. Підсумок заняття.
  • Із яким числом ви ознайомилися? Чим воно відрізняється від інших чисел?
  • Чи можемо ми його використати, якщо треба полічити предмети? Чому?

 

Художня література.

 

Тема. Слухання вірша І. Січовика «Приблуда» та оповідання Л. Толстого «Кошеня»

Мета: продовжувати вчити дітей емоційно сприймати образний зміст поетичного та художнього творів, допомогти усвідомити ідею та характери героїв творів, розуміти їхні вчинки; розвивати знатність робити висновки; виховувати любов до тварин та відповідальне ставлення до них.

ХІД ЗАНЯТТЯ

  1. Організаційний момент

Вихователь пропонує дітям відгадати загадку.

Всю сім’ю охороняє,

В дім нікого не пускає.

Здавна добрий друг людини,

Знати ви його повинні. (Собака)

— Правильно, діти, це собака. І як ви вже зрозуміли, говорити ми сьогодні будемо про тварин.

  • Як ви вважаєте, чи завжди люди правильно поводяться з тваринами? Так, на жаль, люди дуже часто бувають жорстокими та безсердечними по відношенню до тварин, особливо до безхатніх.
  • Чи є в нашому місті безхатні тварини?
  • Як їм можна допомогти?
  • Зараз люди організовують притулки для безхатніх тварин, а дехто навіть бере їх до себе жити. Захисники тварин кажуть: «Найкраща порода — та що, ти врятував».
  • Сьогодні ми послухаємо вірш знайомого вам поета Ігоря Січовика «Приблуда».
  1. Читання вірша Ігоря Січовика

ПРИБЛУДА

Біля мого двору                     Вже четвертий день                                    Песик незнайомий                                  Все стоїть, мов пень.                        Я гукнув сердито:                                        — Геть іди! Жебрак! —                                 Зізнаюсь: терпіти                                    Я не міг собак.                                           Пес відчув провину                                                     І в кущі поліз.                                            Я ж узяв корзину                                     Та й подався в ліс.                                        Там грибів багато                                Швидко відшукав,                                 Час уже вертати,                                  Тільки ж… заблукав.                              Сів на пень, сумую,                             Сльози на очах.                                Раптом — що це? Чую —                           Виє хтось в кущах.                      Придивився, бачу                          — Цуценя сумне…                         Ледь живе,

Одначе потягло мене.                                    Ну й життя чудесне!                         Гарно як навкруг!                                         З того часу песик                                     Мій найкращий друг!

  1. 3. Бесіда за змістом вірша
  • Хто стояв біля забору чотири дні?
  • Чому сердився хлопчина?
  • Чи добре він вчинив, прогнавши собаку?
  • Що було далі?
  • Чого злякався хлопець у лісі?
  • Кого він побачив?
  • Чого навчив його цей випадок?
  • А як би ви вчинили на місці хлопчини?
  • Хто зараз найкращий друг хлопчика? ‘
  • Ми розглянули з вами одну історію, коли людина відповідально поставилась до тварини та врятувала їй життя, а собі знайшла вірного друга на все життя.
  • У кого з вас є домашні улюбленці? Ви відповідально з ними поводитесь?
  • Зараз ,я пропоную вам послухати коротеньке оповідання. Про кого воно — дізнаєтесь, відгадавши загадку Ліни Біленької.

У комору тишком-нишком

Прошмигне — і зловить мишку,

Молочка поп’є охоче,

Ляже й солодко муркоче.

А як пса побачить злого,

Утіка мерщій від нього. (Кіт)

— Так, це кошеня. Зараз ви послухаєте оповідання видатного
російського письменника Льва Миколайовича Толстого.

  1. Читання оповідання Л. Толстого

КОШЕНЯ

Були брат і сестра — Вася і Катя, і в них була кішка. Навесні кішка зникла. Діти шукали її скрізь, але не могли знайти.

Одного разу вони грали біля комори й почули — над головою хтось нявкає тонкими голосами. Вася вліз по сходах під дах комори. А Катя стояла і все питала:

— Знайшов? Знайшов?

Але Вася не відповідав їй. Нарешті Вася закричав:

— Знайшов! Наша кішка… і в неї кошенята; такі чудові, іди

сюди швидше.

Катя побігла додому, дістала молока і принесла кішці.

Кошенят було п’ять. Коли вони виросли трішки і почали вилазити з-під кута, де вивелися, діти вибрали собі одне кошеня, сіре з білими лапками, і принесли до хати. Мати роздала решту кошенят, а цього залишила дітям. Діти годували його, грали з ним і клали з собою спати.

Одного разу діти пішли грати на дорогу і взяли з собою кошеня.

Вітер ворушив солому по дорозі, а кошеня грало з соломою, і діти раділи на нього. Потім вони знайшли буїя дороги щавель, пішли збирати його і забули про кошеня.

Раптом вони почули, що хтось голосно кричить:

«Назад, назад!» — і побачили, що скаче мисливець, а попереду його дві собаки побачили кошеня і хочуть схопити його. А кошеня, дурне, замість того щоб бігти, присіло до землі, згорбивши спину, і дивиться на собак.

Катя злякалася собак, закричала і побігла геть від них. А Вася, що було духу, пустився до кошеняти і одночасно із собаками підбіг до нього.

Собаки хотіли схопити кошеня, але Вася впав животом на кошеня і закрив його від собак.

Мисливець підскакав і відігнав собак, а Вася приніс додому кошеня і вже більше не брав його з собою в поле.

  1. Бесіда за змістом оповідання

— Що трапилося на дорозі?

– Хто залишив маленьке кошеня одне посеред дороги?

– Що, на вашу думку, пережило котеня на дорозі?

  • Чи мали діти право наражати кошеня на небезпеку?
  • Чому кошенятко не втікало від небезпеки?
  • Хто з Дітей не злякався і кинувся на допомогу?
  • Чому Вася так вчинив?
  • А як би вчинили ви?
  1. Підсумок

– Ми сьогодні з вами послухали чудові оповідання про тварин, які нас навчили відповідально ставитися до тих, кого ми приручили, а саме до друзів наших найменших.

  • Про кого ми з вами говорили сьогодні?
  • Чим сподобались вам оповідання та вірш?
  • Про що вони спонукали вас замислитися?

 

Вихователь Плохотникова Г.М.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.