22.04.2020 Логопедична “Б” (Дзвіночок) (Вихователі Плохотникова Г.М., Сахно А.В.)
Тема дня: Дитина і вулиця
Логико – математичний розвиток
Тема. Число і цифра 0. Розв’язування задач.
Мета: сформувати уявлення про число і цифру 0; вправляти у кількісній і порядковій лічбі; ознайомити з діями додавання й віднімання із числом 0; закріпити уявлення про часові відношення раніше, пізніше; виховувати акуратність і самостійність у роботі.
Матеріали: п’ять фігурок зірок; малюнки із зображенням зірок на небі для вправи «Куди зникли зірочки»; паровоз, дев’ять вагонів, математичний набор, картка для складання; набір карток із кружечками двох кольорів за кількістю у межах 9, картка з цифрою 0 для розфарбовування.
Хід заняття
- Психогімнастика.
- Гра «Трамвайчики».
Вихователь за допомогою лічилки обирає двох дітей — водіїв трамвая, решта — пасажири. У руках водіїв «кермо» з номером трамвая (число в межах 9), на столі у вихователя «квитки» — набір карток із кружечками двох кольорів. Пасажири мають визначити, на трамваї з яким номером вони поїдуть, і взяти картки із кружечками, які в сумі становлять цей номер. Водій при посадці перевіряє «квитки» й вирушає по маршруту. Трамвай може робити зупинки, під час яких пасажири беруть новий квиток і пересаджуються на інший трамвай. Після проходження маршруту вихователь обирає наступних водіїв і змінює номери трамваїв.
- Утворення числа 0. Гра «Зорепад».
- Скажіть, коли на небі з’являються зірки?
- Уявіть собі, що зараз ніч.
Вихователь викладає фігурки п’яти зірочок.
— Будь ласка, подивіться уважно та скажіть, скільки зірочок.
— Закрийте очі. (Вихователь забирає одну зірочку.) Що
змінилося?
- Як ви здогадалися, що зірочку прибрали?
- Закрийте очі. (Вихователь додає зірочку.) Що змінилося? Як ви здогадалися?
Гру можна провести кілька разів, або додаючи, або прибираючи зірочки, не забуваючи при цьому фіксувати первісну кількість. Дія обов’язково озвучується: «Додали зірочки — їх стало більше, прибрали — їх стало менше».
Зміст даного завдання полягає не стільки в тому, щоб діти полічили, скільки залишилося фігурок, скільки в тому, щоб вони змогли визначити, яка дія виконується.
- Хто знає, коли зірочки зникають?
- Закрийте очі. (Вихователь забирає всі зірочки.) Що змінилося?
- Вправа «Куди зникли зірочки».
Дане завдання може бути продовженням попередньої гри, де діти закріплюють послідовність подій і часові відношення раніше, пізніше. Для вправи знадобляться чотири малюнки із зображенням нічного неба: на 1-ому п’ять зірок, на 2-ому — чотири, на 3-ому — дві, на 4-ому — жодної.
Вихователь пропонує розглянути малюнки .
- Скільки зірочок на першій картинці?
- Що змінилося на наступній картинці?
Аналогічно розглядаються всі малюнки, вихователь акцентує увагу на зменшенні кількості зірочок.
— Скільки всього залишилося зірочок?
- Фізкультхвилинка.
Діти відгадують загадки, імітують рухи тварин.
Сірий, та не вовк.
Довговухий, та не заєць.
З копитами, та не кінь. (Віслючок.)
З рогами, а не бик. Доять, а не корова. Кору здирає, а копит не має. (Коза.)
- Закріплення знань про число 0. Знайомство із цифрою 0.
— Як позначити, що в нас не залишилося жодної зірочки?
Якщо не залишилося жодної фігурки, ми використовуємо цифру 0. (Вихователь показує картку із цифрою 0.)
- Цифра 0 позначає число 0.
- Погляньте на наш потяг.
Вихователь викладає паровоз та дев’ять вагонів.
- Чи збільшилася кількість вагонів з попереднього разу?
- Розгляньте цифру 0 на ваших картках. Першу цифру 0 обведіть, другу — заштрихуйте.
- Гра «Не помились».
- Як ви думаєте, чи можна скористатися числом 0 при лічбі кубиків? Чому?
- Подумайте, де можна поставити число 0 у числовому ряді. Якщо це число, то в нього повинне бути місце серед інших чисел.
- Викладіть перед собою числа від 1 до 9.
- Скільки треба взяти лічильних паличок для числа 1? 2? З? …?
- Скільки паличок необхідно взяти для числа 0?
- Отже, яке місце можна визначити для числа 0? Перед числом 1, тому що число 0 позначає кількість, меншу, ніж 1. Жодної —це менше, ніж 1. Поставте число 0 перед числом 1.
- Складання й розв’язування прикладів із числом 0.
У завданні формується уявлення про дії додавання й віднімання із числом 0. Вихователь пропонує розглянути малюнок: потяг із двома вагонами, у першому — три тварини, у другому немає нікого.
- Скільки у потязі вагонів?
- Скільки в першому вагоні тварин? Викладіть перед собою відповідну цифру.
- Скільки тварин у другому вагоні?
- Яку цифру потрібно викласти?
- Скільки всього тварин їде в поїзді?
- Яку дію необхідно виконати? Який знак поставимо?
- Якою буде відповідь? Чому?
—Чи змінилася кількість тварин?
У ході розв’язання даного прикладу вихователь підводить дітей до розуміння того, що в результаті дії додавання будь-якого числа до числа 0 відповідь залишається тією ж. Аналогічно проводиться робота з дією на віднімання.
- Підсумок заняття.
- Із яким числом ви ознайомилися? Чим воно відрізняється від інших чисел?
- Чи можемо ми його використати, якщо треба полічити предмети? Чому?
Художня література.
Тема. Слухання вірша І. Січовика «Приблуда» та оповідання Л. Толстого «Кошеня»
Мета: продовжувати вчити дітей емоційно сприймати образний зміст поетичного та художнього творів, допомогти усвідомити ідею та характери героїв творів, розуміти їхні вчинки; розвивати знатність робити висновки; виховувати любов до тварин та відповідальне ставлення до них.
ХІД ЗАНЯТТЯ
- Організаційний момент
Вихователь пропонує дітям відгадати загадку.
Всю сім’ю охороняє,
В дім нікого не пускає.
Здавна добрий друг людини,
Знати ви його повинні. (Собака)
— Правильно, діти, це собака. І як ви вже зрозуміли, говорити ми сьогодні будемо про тварин.
- Як ви вважаєте, чи завжди люди правильно поводяться з тваринами? Так, на жаль, люди дуже часто бувають жорстокими та безсердечними по відношенню до тварин, особливо до безхатніх.
- Чи є в нашому місті безхатні тварини?
- Як їм можна допомогти?
- Зараз люди організовують притулки для безхатніх тварин, а дехто навіть бере їх до себе жити. Захисники тварин кажуть: «Найкраща порода — та що, ти врятував».
- Сьогодні ми послухаємо вірш знайомого вам поета Ігоря Січовика «Приблуда».
- Читання вірша Ігоря Січовика
ПРИБЛУДА
Біля мого двору Вже четвертий день Песик незнайомий Все стоїть, мов пень. Я гукнув сердито: — Геть іди! Жебрак! — Зізнаюсь: терпіти Я не міг собак. Пес відчув провину І в кущі поліз. Я ж узяв корзину Та й подався в ліс. Там грибів багато Швидко відшукав, Час уже вертати, Тільки ж… заблукав. Сів на пень, сумую, Сльози на очах. Раптом — що це? Чую — Виє хтось в кущах. Придивився, бачу — Цуценя сумне… Ледь живе,
Одначе потягло мене. Ну й життя чудесне! Гарно як навкруг! З того часу песик Мій найкращий друг!
- 3. Бесіда за змістом вірша
- Хто стояв біля забору чотири дні?
- Чому сердився хлопчина?
- Чи добре він вчинив, прогнавши собаку?
- Що було далі?
- Чого злякався хлопець у лісі?
- Кого він побачив?
- Чого навчив його цей випадок?
- А як би ви вчинили на місці хлопчини?
- Хто зараз найкращий друг хлопчика? ‘
- Ми розглянули з вами одну історію, коли людина відповідально поставилась до тварини та врятувала їй життя, а собі знайшла вірного друга на все життя.
- У кого з вас є домашні улюбленці? Ви відповідально з ними поводитесь?
- Зараз ,я пропоную вам послухати коротеньке оповідання. Про кого воно — дізнаєтесь, відгадавши загадку Ліни Біленької.
У комору тишком-нишком
Прошмигне — і зловить мишку,
Молочка поп’є охоче,
Ляже й солодко муркоче.
А як пса побачить злого,
Утіка мерщій від нього. (Кіт)
— Так, це кошеня. Зараз ви послухаєте оповідання видатного
російського письменника Льва Миколайовича Толстого.
- Читання оповідання Л. Толстого
КОШЕНЯ
Були брат і сестра — Вася і Катя, і в них була кішка. Навесні кішка зникла. Діти шукали її скрізь, але не могли знайти.
Одного разу вони грали біля комори й почули — над головою хтось нявкає тонкими голосами. Вася вліз по сходах під дах комори. А Катя стояла і все питала:
— Знайшов? Знайшов?
Але Вася не відповідав їй. Нарешті Вася закричав:
— Знайшов! Наша кішка… і в неї кошенята; такі чудові, іди
сюди швидше.
Катя побігла додому, дістала молока і принесла кішці.
Кошенят було п’ять. Коли вони виросли трішки і почали вилазити з-під кута, де вивелися, діти вибрали собі одне кошеня, сіре з білими лапками, і принесли до хати. Мати роздала решту кошенят, а цього залишила дітям. Діти годували його, грали з ним і клали з собою спати.
Одного разу діти пішли грати на дорогу і взяли з собою кошеня.
Вітер ворушив солому по дорозі, а кошеня грало з соломою, і діти раділи на нього. Потім вони знайшли буїя дороги щавель, пішли збирати його і забули про кошеня.
Раптом вони почули, що хтось голосно кричить:
«Назад, назад!» — і побачили, що скаче мисливець, а попереду його дві собаки побачили кошеня і хочуть схопити його. А кошеня, дурне, замість того щоб бігти, присіло до землі, згорбивши спину, і дивиться на собак.
Катя злякалася собак, закричала і побігла геть від них. А Вася, що було духу, пустився до кошеняти і одночасно із собаками підбіг до нього.
Собаки хотіли схопити кошеня, але Вася впав животом на кошеня і закрив його від собак.
Мисливець підскакав і відігнав собак, а Вася приніс додому кошеня і вже більше не брав його з собою в поле.
- Бесіда за змістом оповідання
— Що трапилося на дорозі?
– Хто залишив маленьке кошеня одне посеред дороги?
– Що, на вашу думку, пережило котеня на дорозі?
- Чи мали діти право наражати кошеня на небезпеку?
- Чому кошенятко не втікало від небезпеки?
- Хто з Дітей не злякався і кинувся на допомогу?
- Чому Вася так вчинив?
- А як би вчинили ви?
- Підсумок
– Ми сьогодні з вами послухали чудові оповідання про тварин, які нас навчили відповідально ставитися до тих, кого ми приручили, а саме до друзів наших найменших.
- Про кого ми з вами говорили сьогодні?
- Чим сподобались вам оповідання та вірш?
- Про що вони спонукали вас замислитися?
Вихователь Плохотникова Г.М.