21.05.2020 Середня “А” (Капітошка) (Вихователі Сахно Г.В., Лалетіна Л.М.)
Тема дня: День здоров’я « Зі спортом всі ми дружимо та
Зростаємо дужими»
Ознайомлення з природним довкіллям.
Тема: «Чому існують день і ніч»
Програмовий зміст:
- розвивати пізнавальний інтерес до природи космосу;
- закріплювати знання про найближчу до нас зірку Сонце;
- формувати знання про те, що земля обертається навколо сонця, тому один бік її освітлюється, а протилежний знаходиться в тіні, так відповідно настає ніч і день;
- сприяти розвитку уваги дітей;
- виховувати вміння слухати, сприймати інформацію.
Матеріал: картинки із зображенням небесних світил та зоряного неба, глобус, атрибути до гри «Сонце і місяць», ліхтарик, прапорці (синій та білий).
ХІД ЗАНЯТТЯ
В и х о в а т е л ь
Швидше, дітки, поспішайте,
У ракету всі сідайте,
Летимо туди, де зорі
Нас екають на просторі.
- Чи здогадались ви, куди ми вирушаємо?
В и х о в а т е л ь. Так, нас чекає зореліт, відправляємось у політ. В космос, де живуть зірки, Місяць, Сонце та планети.
- Але спочатку дещо з’ясуємо. Ми щодня бачимо над собою небосхил, спеціально чи мимоволі спостерігаємо за ним, часом нам здається, що в небі нам усе знайоме та відоме. Пригадайте, що ми можемо побачити на небі вдень.(Хмари, синя блакить, сонце)
- Сонечко, мандруючи небесними просторами, дарує нам світло і тепло, але коли настає вечір, усе довкола ніби огортає якась таємниця, чарівна казка. Звідки ми дізнаємося, що настала вечірня пора?
- Із настанням вечора сонечко опускається до обрію і заходить за нього, надворі сутеніє, темнішає. Що з’являється на небі? (Зорі та місяць)
- А и цікаво вам, чому буває ніч? Як з’являється день?
- Цілий день Сонце освітлю і прогріває Землю, аж до вечора. А потім спускається дедалі нижче, і нарешті зникає. Небо темнішає, з’являються зорі – настає що? (Ніч)
- Як ви вважаєте, куди ховається Сонечко?
- Сонце зовсім не ховається від нас, бо в тому, що згасає день і настає ніч, винна сама Земля. Наша планета безупинно обертається сама навколо себе і підставляє сонцю то один то другий бік.
Вихователь показує глобус.
- Земля обертається, і все, що в ній знаходиться: гори, моря, ліси, міста і люди – теж обертається разом із Землею.
- Цей рух важко помітити, тому що Земля обертається безшумно, рівномірно, повільно. І нам, людям, здається, що планета стоїть на місці, а рухається по небу Сонце: сходить вранці, вдень піднімається на небо, а потім ввечері опускається за горизонт.
- Щоб ви добре зрозуміли, як день і ніч змінюють один одного, проведемо невеликий дослід.
Вихователь показує дослід і супроводжує дії розповіддю.
- Для цього нам потрібен ліхтарик, два малесенькі прапорці та ось цей глобус.
- Ліхтарик – Сонце, глобус – наша Земля, а прапорці( білий та синій) я закріплю на протилежних сторонах глобуса. Вони зображуватимуть наші будинки.
Вихователь вмикає ліхтарик і показує, що одна сторона глобуса освітлена, а інша – темна.
- Як ви вважаєте, в білому будиночку зараз що?(День)
- А в синьому будинку що ?(Ніч)
Вихователь обертає глобус.
- Але Земля обертається , і тепер білий дім зник у тіні. Що там зараз?(Ніч)
- У синьому – світло. Там що? (День)
- Ще повернемо глобус, а це означає що Земля продовжує обертатися. І знову згущаються сутінки на половині із синім прапорцем. Там знову що? (Ніч)
- А на половині з білим прапорцем? (День)
- Що станеться , якщо Земля зупиниться в такому положенні?
Вихователь зупиняє глобус.
- Завжди буде день на одному боці Землі, а на іншому завжди буде ніч.
Рухлива гра «Сонце, Місяць та Земля»
- Щоб краще зрозуміти, як змінюється день і ніч, ми пограємо в гру. Для цього за допомогою лічилки виберемо Сонце, Місяць та Землю.
ЛІЧИЛОЧКА
Покололо, покотило,
По дорозі волочило.
Сонце, місяць і зірки –
На кілочку вийдеш ти.
- Сонечко – всередині кола, Земля – в колі, а Місяць – за колом, але поряд із дитиною – «Землею»; всі інші діти виконують роль решти планет. Діти-планети рухаються по колу та навколо своєї осі під музику. Коли музику вимкнули, діти зупиняються , дивляться на «Землю» і визначають: коли дитина повернута обличчям до «сонечка», буде день, а коли спиною – буде ніч, «місяць « стає видно тільки вночі.
- Сонце – це велика зоря.
- Сонце, яке ми бачимо вдень на безхмарному небі, яке нам світить і обігріває нас і з яким нам стає дуже добре,- це така ж зоря, як і всі інші зорі космічного простору. Сонце набагато ближче до нас, ніж інші зірки, тому воно виглядає великим, круглим порівняно із зірками нічного неба, не схоже на них. Сонце – це велика розпечена куля, до нього навіть наблизитися неможливо, бо все плавить і спалює – така там висока температура. На сонце важко дивитися – таке воно яскраве, блискуче і так багато від нього йде світла. Навколо Сонця обертаються тверді холодні планети. Які ви знаєте планети?
- Наша Земля – це планета Сонячної системи, вона обертається навколо Сонця.
Вихователь розглядає з дітьми карту Сонячної системи.
- Усі планети обертаються навколо Сонця.
Вихователь показує їхні орбіти.
- Земля – це теж холодна планета. Третя за рахунком від Сонця. Ближче всіх до Сонця знаходиться Меркурій, потім Венера, потім Земля, у якої є планета – супутник – Місяць, що обертається навколо Землі.
Діти розглядають карту Сонячної системи, ставлять запитання.
- Наша подорож завершується . Ми з’ясували, чому існують день та ніч, здобули цікаву інформацію про найбільшу зорю – Сонце.
Релаксація «Політ у космос»
- Руки зігнули в ліктях, поставили перед собою, долонями від себе.
Сильно вдихнули носиком і стиснули долоньки в міцні кулачки. Видихаємо спокійно, руки розслаблюємо. А тепер лягайте зручно, заплющте очі. Уявіть собі темне нічне небо з яскравими зорями. Ви зараз команда космічного корабля , який підніметься в небо. Вдих – видих.
Можна розплющити очі. Ми летимо в Космосі, навколо пропливають зорі та планети. Можна помилуватись ними (діти лежать на килимку).
Наш політ завершується , час повертатися на землю. Знову заплющили очі, міцно стиснули штурвали, натиснули на педалі, зробили глибокий вдих-видих. Ми повернулися.
- Вам сподобався наш політ? Що запам’яталося?
Вихователь : Лалетіна Л.М.