21.05.2020 Середня “А” (Капітошка) (Вихователі Сахно Г.В., Лалетіна Л.М.)

Тема    дня: День  здоров’я   « Зі спортом всі ми дружимо  та

Зростаємо   дужими»

Ознайомлення з природним довкіллям.

Тема:  «Чому існують день і ніч»

Програмовий зміст:

  • розвивати пізнавальний інтерес до природи космосу;
  • закріплювати знання про найближчу до нас зірку Сонце;
  • формувати знання про те, що земля  обертається навколо сонця, тому один бік її освітлюється, а протилежний знаходиться в тіні, так відповідно настає ніч і день;
  • сприяти розвитку уваги дітей;
  • виховувати вміння слухати, сприймати інформацію.

Матеріал: картинки із зображенням  небесних світил та зоряного неба, глобус, атрибути до гри  «Сонце і місяць», ліхтарик, прапорці (синій та білий).

ХІД   ЗАНЯТТЯ

 

В и х о в а т е л ь

Швидше, дітки, поспішайте,

У ракету всі сідайте,

Летимо туди, де зорі

Нас екають на просторі.

  • Чи здогадались ви, куди ми вирушаємо?

В и х о в а т е л ь. Так, нас чекає зореліт, відправляємось у політ. В космос, де живуть зірки, Місяць, Сонце та планети.

  • Але спочатку  дещо з’ясуємо. Ми щодня бачимо над собою небосхил, спеціально чи мимоволі спостерігаємо за ним, часом нам здається, що в небі нам усе знайоме та відоме. Пригадайте, що ми можемо побачити   на небі вдень.(Хмари, синя блакить, сонце)
  • Сонечко, мандруючи небесними просторами, дарує нам світло і тепло,  але коли настає вечір, усе довкола  ніби огортає  якась таємниця, чарівна казка. Звідки  ми дізнаємося, що настала вечірня  пора?
  • Із настанням вечора сонечко опускається до обрію і заходить за нього, надворі сутеніє, темнішає. Що з’являється на небі? (Зорі та місяць)
  • А и цікаво вам, чому буває ніч? Як з’являється день?
  • Цілий день Сонце освітлю і прогріває Землю, аж до вечора. А потім спускається дедалі нижче, і нарешті зникає. Небо темнішає, з’являються зорі – настає що? (Ніч)
  • Як ви вважаєте, куди ховається Сонечко?
  • Сонце зовсім не ховається від нас, бо в тому, що згасає день і настає ніч, винна сама Земля. Наша  планета безупинно  обертається сама навколо себе і підставляє сонцю то один то другий бік.

Вихователь показує глобус.

  • Земля обертається, і все, що в ній знаходиться: гори, моря, ліси, міста і люди – теж обертається разом із Землею.
  • Цей рух важко помітити, тому що   Земля обертається  безшумно, рівномірно, повільно. І нам, людям, здається, що планета стоїть на місці, а рухається по небу Сонце: сходить вранці, вдень піднімається на небо, а потім ввечері опускається за горизонт.
  • Щоб ви  добре зрозуміли,  як день і ніч змінюють  один одного, проведемо невеликий дослід.

Вихователь показує  дослід  і супроводжує дії розповіддю.

  • Для цього нам потрібен ліхтарик, два малесенькі прапорці та ось цей глобус.
  • Ліхтарик – Сонце, глобус – наша Земля, а прапорці( білий  та синій) я закріплю на протилежних сторонах глобуса. Вони зображуватимуть наші будинки.

Вихователь вмикає ліхтарик і показує, що одна сторона глобуса освітлена, а інша – темна.

  • Як ви вважаєте, в білому будиночку зараз що?(День)
  • А в синьому будинку що ?(Ніч)

Вихователь обертає глобус.

  • Але Земля обертається , і тепер білий дім  зник у тіні. Що там зараз?(Ніч)
  • У синьому – світло. Там що? (День)
  • Ще повернемо глобус, а це означає що Земля продовжує обертатися. І знову згущаються сутінки  на половині із синім прапорцем. Там знову що? (Ніч)
  • А на половині з білим прапорцем? (День)
  • Що станеться , якщо  Земля зупиниться в такому положенні?

Вихователь зупиняє глобус.

  • Завжди  буде  день на одному боці  Землі, а на іншому завжди буде ніч.

Рухлива гра «Сонце, Місяць та Земля»

  • Щоб краще зрозуміти, як змінюється день і ніч, ми пограємо в гру. Для цього за допомогою лічилки виберемо  Сонце, Місяць та Землю.

ЛІЧИЛОЧКА

Покололо, покотило,

По дорозі волочило.

Сонце, місяць і зірки –

На кілочку вийдеш ти.

  • Сонечко – всередині кола, Земля – в колі, а Місяць – за колом, але поряд із дитиною – «Землею»; всі інші діти виконують роль решти планет. Діти-планети рухаються по колу  та навколо своєї осі під музику. Коли музику вимкнули, діти зупиняються , дивляться на «Землю» і визначають: коли дитина повернута обличчям до «сонечка», буде день, а коли спиною – буде ніч, «місяць « стає видно тільки вночі.
  • Сонце – це велика зоря.
  • Сонце, яке ми бачимо вдень на безхмарному   небі, яке нам світить і обігріває  нас і з яким нам стає дуже добре,- це така ж зоря, як і всі інші зорі космічного простору. Сонце набагато ближче до нас, ніж інші зірки, тому воно виглядає великим, круглим порівняно із зірками нічного неба, не схоже на них. Сонце – це велика  розпечена куля, до нього навіть наблизитися неможливо, бо все плавить і спалює – така там висока температура. На сонце важко дивитися  – таке воно яскраве, блискуче і так багато від нього йде світла. Навколо Сонця обертаються тверді холодні планети. Які ви знаєте планети?
  • Наша Земля – це планета Сонячної системи, вона обертається навколо Сонця.

Вихователь розглядає з дітьми карту Сонячної системи.

  • Усі планети обертаються навколо Сонця.

Вихователь показує їхні орбіти.

  • Земля – це теж холодна планета. Третя за рахунком від Сонця. Ближче всіх до Сонця  знаходиться  Меркурій, потім Венера, потім Земля, у якої є планета – супутник – Місяць, що обертається навколо Землі.

Діти розглядають  карту Сонячної системи, ставлять запитання.

  • Наша подорож завершується . Ми з’ясували, чому існують  день та ніч, здобули цікаву інформацію про найбільшу зорю – Сонце.

Релаксація «Політ у космос»

  • Руки зігнули в ліктях, поставили перед собою, долонями від себе.

Сильно вдихнули носиком і стиснули долоньки в міцні кулачки. Видихаємо спокійно, руки розслаблюємо. А тепер лягайте зручно, заплющте очі. Уявіть собі темне  нічне небо з яскравими зорями. Ви зараз команда космічного корабля , який  підніметься в небо. Вдих – видих.

Можна розплющити очі. Ми летимо в Космосі, навколо пропливають зорі та планети. Можна помилуватись ними (діти лежать на килимку).

Наш політ завершується , час повертатися на землю. Знову заплющили очі, міцно стиснули штурвали, натиснули на педалі, зробили глибокий вдих-видих. Ми повернулися.

  • Вам сподобався наш політ? Що запам’яталося?

                           Вихователь : Лалетіна Л.М.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.