17.04.2020 Старша “А” (Живчик) (Вихователі Мойсієнко В.О., Ступак О.В.)
Заняття 1. Художня література.
Тема. Читання оповідання В. Сухомлинського «Весняний вітер» та слухання вірша Л. Глібова «Веснянка» Мета: продовжувати ознайомлювати дітей з прозовими та віршованими художніми творами; підтримувати бажання спостерігати за весняними змінами; учити будувати відповідь до поставленого запитання; створювати розвивальне мовленнєве середовище, що занурювало б дитину в активну мовленнєву практику; продовжувати формувати культуру мовлення; активізувати та збагачувати словниковий запас; розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, мислення; спонукати повторювати окремі слова та вирази з відповідною інтонацією; виховувати любов до рідної природи. Попередня робота: спостереження за іграми дітей під час прогулянок та в групі; бесіди на тему дружби та товариських взаємин. Матеріал: сюжетні картини. ХІД . І. Організаційний момент. Психогімнастика (в колі) Встаньте, діти, посміхніться, Землі нашій поклоніться За щасливий день вчорашній. І до сонця потягніться. В різні боки нахиліться. Веретеном покрутіться. Раз присядьте, два присядьте. І місце тихо сядьте. ІІ. Основна частина — Відгадайте загадку. Тепло стало надворі. Синє небо угорі. Сонце промінь шле землі, Прилітають журавлі. Вже у лісі там і тут Перші проліски цвітуть. Кучерява, запашна В гості йде до нас… (весна). — Про яку пору року йдеться у вірші? Назвіть ознаки весни. Весна йде, усіх будить. А допомагають їй сонце, вітер. Про це написав Василь Сухомлинський. ВЕСНЯНИЙ ВІТЕР Клен цілу зиму спав. Крізь сон він чув завивання хуртовини і тривожний крик чорного ворона. Холодний вітер гойдав його віти, нагинав їх. Та ось одного сонячного ранку відчув Клен, ніби до нього доторкнулось щось тепле і лагідне. Прокинувся Клен. А то до нього прилинув теплий весняний Вітер: — Годі спати, — зашептав весняний Вітер. — Прокидайся, весна наближається. — Де ж вона — весна? — запитав Клен. — Ластівки на крилах несуть, — каже теплий Вітер. — Я прилетів з далекого краю, від теплого моря. Весна йде полями — заквітчалась квітами, красуня. А ластівки на крилах несуть барвисті стрічки. Ось про що розповів теплий весняний Вітер Кленові. Клен зітхнув, розправив плечі. Зазеленіли бруньки. Бо йде весна-красуня. Бесіда за змістом оповідання — Хто спав усю зиму? Що відчував клен уві сні? Хто прилинув та розбудив клена? Що розповів вітер? Як весна дісталася нас? Що відбулося з кленом? Фізкультхвилинка Веснонька до нас спішить, На крилоньках у світ летить. (Біжать і махають ручками.) Вийдемо її зустрічати: Пташок з вирію вітати! (Ручки до грудей — уклоняються, вітаючи весну.) Летіть пташечки, вже час! Заспівайте в садку в нас. (Махають ручками.) Як струмочки дзюркотіли, Ми кораблики зробили! (Крутяться навколо себе, плескають у долоньки.) Неси, водичко, їх, неси, На щастя й радість дітвори! (Махають ручками вперед, ніби підганяють кораблики.) — Усі люди зустрічають весну, співають весняночки. Про це написав Глібов Леонід у вірші. ВЕСНЯНКА «Весна прийшла! Тепло знайшла!» — Кричать дівчатка й хлопчики. «Цвірінь! Цвірінь! Журбу покинь!» — Клопочуться горобчики. Приліз дідок, Зліз на горбок — У хаті буть не хочеться. Тепляк дмухнув, Крилом махнув, По бороді лоскочеться. Все ожило, все розцвіло. І рій дітей привітненьких На той горбок Несе вінок З фіалочок блакитненьких. Бринить дідок, Як той мачок, Крапчастий і повнесенький; Кричать, гудуть, Далеко чуть Таночок голоснесенький. «Весну шануй, Не спи, воркуй, Наш голуб зозулястенький! Не в’янь, рости, Красуйся ти, Королику квітчастенький. «Цвірінь! Цвірінь! Журбу покинь!» — Підспівують горобчики; І я зрадів, помолодів, Як ті дівчатка й хлопчики. Бесіда за змістом вірша — Як називається вірш? Хто радіє настанню весни? Про що кричали діти? Що співали горобчики? Хто не хотів бути у хаті? Який був вінок? Що стало з дідком? Чому дідок почувався таким, як маленькі діти? — Послухайте уривок вірша. «Весна прийшла! Тепло знайшла!» — Кричать дівчатка й хлопчики. «Цвірінь! Цвірінь! Журбу покинь!» — Клопочуться горобчики. — Які слова-рими ви почули? ІІІ. Підсумок — Чому ви любите весну? Усі люблять весну. Ми підемо на вулицю і будемо насолоджуватися весняним сонечком, вітерцем.
17.04.20. Заняття 2. Малювання.
Тема. Великодні писанки — диво із див Мета: збагачувати досвід дітей знаннями про звичаї та традиції українського народу — святкування свята Великодня; викликати бажання оздоблювати великоднє яйце — писанку; учити ритмічно наносити візерунок (крапки, лінії, кільця) на тло предмета (яйце) у нетрадиційний прийом малювання — прийом тампонування патичком; формувати вміння малювати по обмеженій поверхні, рівномірно розташовуючи різнокольорові крапки; закріплювати знання кольорів; розвивати творчу уяву, асоціативну пам’ять, мислення; сприяти розвитку самостійності, зосередженості; виховувати інтерес до образотворчої діяльності, бажання малювати. Попередня робота: бесіди про звичаї та традиції українського народу; розглядання яєць — крашанок, писанок; розглядання ілюстрацій прикрашених овалів-яєчок. Матеріал: лялька в українському одязі; кошик з паскою, крашанками та писанками; український рушник; паперові площинні овали-яйця, тоновані у різні пастельні тони; фарби; зразки візерунків на овалах-яйцях; патички; серветки. ХІД І. Організаційний момент Вихователь читає вірш. Принесло нам сонечко знов тепло І ласкаві промені розлило. З трав і квітів виткало килими І в садочку грається із дітьми. — Діти, хто завітав сьогодні до нас на гостину? Привітаймося з Марічкою. У що одягнута лялька Марічка? (В український одяг) Так, наша лялька Марічка одягнена в святковий український одяг: вишивану сорочку, спідничку, фартушок. На шиї в неї намисто, а на голові — віночок з квітами та стрічками. Взута вона в червоні чобітки. Вона дуже гарна. Послухайте вірш про Марічку. Це маленька українка, В неї коси по колінця, І спідничка фалдованка, І сорочка вишиванка. — Що нам принесла Марічка в кошику? (Паску, яєчка-писанки та крашанки, український рушник) Так, адже саме зараз в Україні святкують велике весняне свято — Великдень, печуть паски, фарбують крашанки, розписують писанки. ІІ. Мотивація — Діти, писанка або крашанка — це символ весняного відродження життя на землі. Яйця, що пофарбовані в один колір, називають крашанками. Їх кольори також мають певну символіку. Червоний колір означає радість, життя, любов. Жовтий колір — місяць і зорі, урожай. Блакитний — небо, повітря, здоров’я. Зелений — відродження та воскресіння природи і родючість землі. Поєднання кількох кольорів — родинне щастя, мир, любов, успіх. Щоб пофарбувати крашанку, розводять спеціальну фарбу у воді, кладуть у неї щойно зварене яйце. Коли яйце пофарбується, його викладають на тарілку, щоб висохло. Крашанка готова. А писанку фарбують спеціальними фарбами, а потім розмальовують різними візерунками — розписують. Тому така назва — писанка. Марічка пропонує вам розмалювати писанки для її друзів-іграшок. ПИСАНКА Розмалюю писанку, розмалюю, Коника гривастого намалюю, Розмалюю писанку, розмалюю, Соловейчика-любчика намалюю. Розмалюю писанку, розмалюю, Рублену сопілочку намалюю, А моя сопілочка буде грати, Буде коник весело танцювати. (Т. Коломієць) ІІІ. Продуктивна діяльність — Ходімо до нашої художньої майстерні. Сідайте на стільчики за столи. Підготуймо наші пальчики до роботи. Пальчикова гімнастика Раз два, три, чотири, п’ять — Вийшли пальці погулять. Оцей пальчик — найсильніший, Він найбільший, найтовстіший. Вказівний палець для того, Щоб показувать відоме. Палець цей середнім зветься, Він найдовший, як ведеться. Оцей палець безім’яний, Вередливий, неслухняний. Ось мізинчик, хоч маленький, Проте вдалий і спритненький. — Візьміть до рук писанки, розгляньте їх. Послухайте вірш. ПИСАНКА Гарна писанка у мене, Мабуть, кращої нема. Мама тільки помагала, Малювала я сама. Змалювала дрібно квіти, Вісім хрестиків малих, І дрібнесеньку ялинку, Й поясочок поміж них. Хоч не зразу змалювала, Зіпсувала п’ять яєць — Та як шосте закінчила, Тато мовив: «Молодець!» Я ту писанку для себе Для зразочка залишу, А для тата і для мами Дві ще кращих напишу. (К. Перелісна) — Як прикрашені писанки? Оберіть собі паперову форму для нанесення візерунку. Щоб ви хотіли намалювати на писанці? Що у нас сьогодні на столах підготовлено до малювання? Етапи малювання • Патичком наберіть фарбу і малюйте візерунок на яєчку — крапки, кружечки, лінії. Для кожної фарби — інший патичок. • Вигадайте свій візерунок, оберіть собі той колір фарби, що вам найбільше подобається і відповідає кольору писанки, що ви прикрашатимете. • Розпочинайте наносити візерунок. Вихователь стежить за малюванням дітей патичками, нагадує правильність виконання, акуратність виконання, розташування візерунку на овальній формі-писанці, колір елементів візерунку. Діти працюють під спокійний музичний супровід. Фізкультхвилинка Вихователь читає віршовані рядки, діти виконують рухи відповідно до тексту. Дружно писанки візьмемо І по колу всі підемо. Вгору писанки піднімем І постукаємо ними. Ми присядемо низенько І постукаєм тихенько. Писанки ми заховаєм Мов зайчата, пострибаєм (В. Шкльода) ІV. Підсумок Вихователь формує виставку робіт, від імені Марічки дякує дітям за дружну працю, бажає щоб вони міцно дружили і зростали здоровими.
Вихователь Ступак О.В.