12.05.2020 Логопедична “А” (Ромашка) (Вихователі Лось Н.І., Чмир О.В.)
1. Логопедичне 2. Ознайомлення з соціумом “Вода з криниці”
Тема: Вода з криниці.
Програмовий зміст: поглиблювати і поширювати знання дітей про воду, її стани, властивості, про явища природи, пов’язані з водою; уточнювати поняття про шкідливість вживання брудної води; дати усвідомити важливість води для всього живого на Землі; ознайомити дітей із жанрами української народної творчості, прикметами, легендами, пов’язаними із водою; учити на основі пошуково-дослідницької діяльності робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами, подіями в природі; дати уявлення про те, що вода необхідна для життєдіяльності людини; показати, як вона «працює» на людину; збагачувати словник дітей словами-назвами, що позначають явища природи; поповнювати активний словник дієсловами, прикметниками, іменниками; розвивати зв’язне мовлення дітей; формувати вміння граматично правильно будувати речення, висловлювати свою думку; розвивати допитливість, логічне мислення, увагу; виховувати почуття любові й поваги до традицій свого народу, уміння оцінювати вчинки свої та інших, бажання оберігати і збагачувати природні багатства Землі.
Матеріал: запис звуків води, дощу; іграшкова краплинка, загадки, ілюстрації — відгадки про явища природи (роса, веселка, дощ, туман, хмара та ін.); люстерка (для кожної дитини); продукти в пакетах, заздалегідь покладені в холодильник; музичні інструменти; панно «Значення води в природі»; вірші; прислів’я, потішки, легенда «Джерело», казка В. Сухомлинського «Камінь», криниця, індивідуальні картки «Питна вода».
Дослідницьке обладнання: дві квітки, склянки, фільтри, ложечки, пісок, глина, ґрунт, воронки, цукор, сіль, лимонна кислота, повітряні кульки, м’ячі, бруски, залізні кульки, човники, басейн.
Попередня робота: читання художніх творів про різновиди води; ознайомлення із фольклорними жанрами, народними прикметами, звичаями, пов’язаними із водою; читання творів В. Сухомлинського («Як Ріка розгнівалась на річку», «Хлопчик і сніжинка», «Камінь»); обговорювання змісту творів; перегляд мультфільму «Струмочок і Заяць Коська»; бесіди («Вода у твоєму домі», «Наше життя і вода», «Що таке веселка?», «Куди зникає туман?»); хвилинки милування снігопадом, виграванням струмочка, таненням бурульок; слухання звуків води в природі; проведення дослідів на визначення властивостей води, її стану; обговорення народних прислів’їв, прикмет про воду.
Хід заняття
Звучить аудіозапис дощу.
Вихователь
Краплинка дощу на ганку вигравала!
Спіймала я краплинку, а інші повтікали!
Вихователь. Показую краплинку.
— Діти, хто до нас завітав у гості? (Краплинка)
— Яка вона? (Кругленька, грайлива, весела, іскриста)
— Краплинка принесла із собою загадки. Вона хоче, щоб ви їх відгадали.
Гра «Де сховалась краплина?»
Діти відгадують загадки і виставляють картинки.
Крила розпустила і сонечко закрила. (Хмара)
Коли немає — чекає, а коли прийду — тікають. (Дощ)
Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)
Від села аж до річки різнокольорові стрічки,
Хтось розвісив їх аж сім, з ними весело усім. (Веселка)
Намистиночки малі ніч згубила у траві.
Вранці сонечко встало намистиночки забрало. (Роса)
Хтось у лісі серед трав кругле дзеркало поклав,
Можна в дзеркало дивитись, можна і води напитись. (Озеро)
Попід дах серед зими всілись білі кажани
І донизу головою продрімали до весни. (Бурульки)
Наче срібні зірочки білосніжні квіточки
Із зимової хмаринки до землі летять… (сніжинки).
Взимку у садах на вітах
Заіскрились білі квіти,
Хто цей диво-садівник,
Що зробив такий квітник? (Іней)
Досліди «Де міститься краплинка?»
Вихователь дає дітям люстерка, пропонує подихати на них.
— Що ми бачимо? (Люстерка запітніли.) Чому запітніли? (Міркування дітей.)
— «Туман» поступово зникає. Чому туман зник? (Міркування дітей.)
— Проводимо пальцем по склу. Чому палець став мокрим? (Міркування дітей.)
— Чому утворилася вода? (Це ми її виділяємо, коли дихаємо.)
— У цілий сухий поліетиленовий пакет поклали свіжі овочі, фрукти, зелень, хліб. Щільно його зав’язали і поклали в холодильник. За добу вийняли — на внутрішній поверхні пакета видно крапельки води. Як утворилася вода? (Вона міститься у фруктах, овочах, зелені, хлібі.)
— Отже, діти, ви бачите, де зустрічається наша маленька краплиночка. Вона так звеселилася, що вирішила з вами погратися.
Гра «Звуки крапельки»
Звучать звуки крапельки.
— Чуєте, як завигравали наші краплиночки?
Спробуємо відтворити їх за допомогою інших предметів.
- Струмочок виграє, виспівує, дзюрчить — переливаємо воду з чашки в чашку.
- Річка біжить, тече — проводимо паличкою по металофону.
- Дощик стукає по віконцю — ллємо воду з чашки на барабан.
- Джерельце б’є — дуємо крізь соломинку у склянку з водою.
— Отже, що утворюють багато крапель? Я вам допоможу загадкою.
Нею умиваються,
У ній всі купаються,
Одяг перуть, їжу варять,
Буває рідка, буває і тверда.
Ви впізнали, це… (вода).
Дослід із глобусом
— Діти, ви вже знаєте, що це? (Глобус)
— Зараз я його покручу. Який колір переважає? Що позначено блакитним кольором? (Вода)
— Чому? (Більшу частину Землі вкрито водою.)
— Діти, а чи замислювались ви над тим, як було б на Землі без води? Не зеленіла б трава; не росли б квіти, дерева; не було б тварин, птахів; не було б нас людей.
Створення панно «Вода в житті всього живого»
— Яке значення вода має в житті всього живого?
Якщо руки наші в ваксі,
Як на личкі сіли клякси,
Хто тоді нам перший друг?
Змиє бруд з лиця і рук?
І не може тоді мама
Ні зготовить, ні попрать?
Ну без чого, скажем прямо,
Для людини помирать?
Діти (по черзі)
1.Щоб полився дощик з неба…
- Щоб росли увись дерева…
- Щобпливливсі кораблі…
- Щоб не було в нас біди…
- Жити не можнабез води!
(Після кожного рядка діти виставляють силуети на панно.)
Вихователь. Діти, а ви дружите із водичкою? Чому?
Діти (по черзі)
- Вода для хворобибіда.
- Вода — джерелоздоров’я.
- Ми з водою дружимо
- Ростемо ми дужими.
1-ша дитина
Наберу водиці з чистої криниці,
Буду умиватись, буду промовляти:
Водичко, водичко,
Умий моє личко!
Рожеве та біле,
Мов яблучко спіле.
Вихователь. Діти, чи вмиваються тварини і птахи?
2-га дитина
Сірий котик на плотик,
Миє ротик і животик,
Глянь: без мила і водиці
Умиваються дві киці.
Язиком вмиваються,
Лапками витираються.
3-тя дитина
Слон синка свого купає,
Син водичку полюбляє.
Вихователь. Діти, без води в житті не можна обійтися. Недарма в народі кажуть…
- Водичка — найстарша сестричка.
- Де вода, там і життя.
- Вода — це здоров’я, вода — це краса, вода — цілюща ранкова роса.
- Хто водичку попиває, той міцне здоров’я має.
Вихователь. Діти! Надійшло жартівливе повідомлення.
«Любі мої! Налийте водичку в склянку із крана, ще більше дізнатися про неї!». Це повідомлення нам надіслав Водяник — головний господар водяного королівства. Негайно вирушаємо до нього! Адже ви хочете ще більше дізнатися про водицю-сестрицю?
Народна гра «Струмочок»
Діти зустрічають діда з казки «Ріпка».
Вихователь. Добрий день, дідусю! Чому ти такий засмучений?
Дід.Посадив ріпку, а вона не росте! І сонечко гріє її, і земельку розпушив, а вона ніяк! Може, ви підкажете, що я не так роблю?
Вихователь. Діти, чого дід не зробив?
Діти. Не полив!
Вихователь. Рослини слід поливати. Ось ростуть дві квіточки. Одну своєчасно поливають, а іншу — забувають. Яка квітка краща? (Та, що поливають.) Так, і тварини, і люди не можуть жити без води. А як ви гадаєте, ми багато води споживаємо?
Дослід «Скільки людина споживає води за день?»
— Щоб про це дізнатися, проведемо дослід.
Уранці ми п’ємо чай. (Вилити в трилітрову банку чай чи каву.)
Обідаючи, споживаємо суп чи борщ. (Виливаємо в банку.) П’ємо компот. Під час вечері знову п’ємо сік, молоко, чай. Ще протягом дня ми їмо фрукти, овочеві салати. А ще я додам сюди питної води, яку ми п’ємо, коли відчуваємо спрагу. Скільки рідини потрібно людині щодня, щоб нормально жити і працювати, відпочивати, добре почуватися!
— Тепер, дідусю, ти зрозумів, чому не росте ріпка?
Дід. Ой, старий я став! Зовсім забув я ріпку полити! Зараз же це зроблю! Дякую вам, любі мої!
Вихователь.Дідові допоможемо — покличемо дощик!
Закличка «Іди, іди, дощику!»
Діти зустрічають Іванка з казки «Сестриця Оленка і братик Іванко».
Іванко. Куди це поділася моя сестричка? Мені так хочеться пити, а криниці ніде не бачу! Мабуть, нап’юся я з козячого копитця! (Нахиляється.)
Вихователь. Іванко! Ти що хочеш робити? Невже ти і справді питимеш цю воду?
Іванко. Ащо?
Вихователь. Діти, чи можна пити воду з копитця? (Ні) Чому? (Відповіді дітей.) Зараз ми покажемо тобі, Іванко, яка ця вода!
Дослід «Фільтрація води»
Іванко.Я зрозумів! Воду пити слід чисту, очищену, а не сиру, брудну!
Робота на картках «Питна вода»
Діти бачать криницю.
Вихователь. А ось, Іванко, і криниця! Дідусь нас тут зустрічає! Кажуть, діти, що в криниці вода незвичайна, чиста, джерельна! Скуштуймо!
Дідусь набирає воду з криниці та напуває дітей.
Діти сідають на галявині.
Вихователь розповідає легенду «Джерело».
— З давніх-давен на землі українській жили люди сильні, добрі, красиві. Звідки вони брали ту красу і здоров’я? Виявляється, вони пили студену воду з джерельця. Джерельце — це місце, де із землі витікає водичка. Навколо нього люди будували криниці. Пили воду, умивалися, ставали дужими і здоровими.
Слухання казки В. Сухомлинського «Криниця»
Бесіда за прослуханим
— Що трапилося біля криниці?
— Чи добре вчинив хлопчик?
— Чому?
— Кому він завдав шкоди?
— Як слід ставитися до природи?
— У народі кажуть:
«Не плюй у криницю — пригодиться води напиться»;
«Пий водицю із криниці — буде тобі здоровиться».
— Діти, а ще воду називають цілющою, святою. Пригадаймо свята, обряди, що пов’язані з водою.
Діти (по черзі)
- Водохреща, Івана Купала, Хрестини.
- А мені бабуся розповідала, що якщо святою водою окропити хату — зникне лихо.
- А я чув, що якщо хворому дати напитись — він одужає.
Вихователь. Отже, вода — це диво, здоров’я. Зрозумів, Іванко, яка вода корисна і придатна для всіх?
Звучить музика. З’являється Водяник.
Водяник. Добрий день, мої любі! Як я на вас зачекався! Я чув, що ви досліджуєте водицю! Це питання саме до мене! Я її так люблю, п’ю її щодня діжками, купаюся під дощиком, їм сніг ложками замість морозива і навіть живу у воді.
— Я вас запрошую у своє водне королівство. Маю свою дослідницьку лабораторію. Проходьте, будь ласка!
На столах — стаканчики із водою, розетки із цукром, сіллю, лимонною кислотою, ложечки.
—Діти, скуштуйте воду у стаканчиках. Яка вона на смак? (Без смаку)
— Але ж вона може бути і зі смаком. Зі звичайної води можна приготувати різні напої. Якщо у воду додати сіль, якою вона буде на смак? (Солоною) А цукор? (Солодкою) А лимон? (Кислою)
— Візьміть ложечки і насипте у воду ті речовини, що є у вас на столах. Ретельно розмішайте і скуштуйте. Якою стала вода? (Відповіді дітей.) Що ви в неї додавали?(Відповіді дітей.)
— Підійдіть до мого водоймища! А чи знаєте ви, що вода може штовхатися?
Дослід «Вода вміє штовхатися»
Вихователь пропонує дітям занурити у відро середнього розміру, наповнене водою, повітряну кульку, м’яч.
Бесіда
— Чи легко це зробити?
— Чому іграшки опиняються на поверхні?
— Хто їх виштовхує?
Вихователь пропонує опустити у воду камінці, дерев’яні брусочки, залізні монети та інші предмети.
Висновок: легкі предмети вода виштовхує.
Водяник. Продовжуємо далі? (Так)
Дослід «Вода вміє рухатися»
У басейн опустити човники. З краю рукою примусити воду рухатися.
— Що відбувається з човником? (Рухається)
— Хто його рухає? (Вода)
Висновок: вода може рухатися.
Дослід «Вода вміє співати»
Приготувати 4–5 склянок, наповнених різною кількістю води.
Постукати паличкою по склянці.
— Що чуємо? (Дзвін)
Постукати ще раз, щоб почути «голос» води. Дати дітям палички.
— Чи однаковий «голос» у всіх склянок?
— Від чого це залежить?
Висновок: звуки різняться, адже різна кількість води у склянці.
— Чи можна почути якусь мелодію? (Так) Спробуймо! (Діти слухають.)
— Чи гарний інструмент у нас? (Відповіді дітей.)
Гра «Музика води»
Діти намагаються створити мелодію, вистукуючи металевими ложечками по склянках, що наповнені різною кількістю води; дмухаючи у трубочки в чашках з водою (під музичний супровід).
Водяник . Діти, я бачу, що ви задоволені. Чи дізналися ви щось новеньке для себе? (Так) Що саме? (Відповіді дітей.) А мені вже час повертатися. Щасти вам!
Вихователь. Діти, нам також час повертатися.
Природа дала людині диво — воду. Без неї не ростуть рослини, не живуть тварини, не співають пташки, не може існувати людина. Це — скарб, що слід усім берегти.
Дитина
Хай в річечці чистій купаються діти,
І будуть від цього вони радіти.
Хай риба гуляє в ставку
І буде вода звірку.
Хай дощик іде рясний,
Зростить він лісок запашний.
Шумить нехай море завжди,
Хай буде багато води!
Вихователь
Без води життя немає —
Переконані ми в тім.
І тому водичку, діти,
Берегти потрібно всім.
— Ми, діти, багато будемо дізнаватися про водицю-сестрицю. Ви сьогодні були справжніми дослідниками! Молодці!
Лось Н.І.