04.05.2020 Поради інструктора з фізкультури (Інструктор з фізкультури Бузун Ю.О.)
Фітбол -гімнастика
Правильна посадка на фітболі вирівнює косе положення тазу, що вкрай важливо для корекції викривлення в грудному відділі. Фітбол за рахунок своїх пружних властивостей нерівномірно занурює сідничні бугри і вирівнює таз і хребет без всяких додаткових пристосувань.
Вправи на фітбол виконуються з різноманітних вихідних положень. Вправи у вихідному положенні сидячи сприяють тренуванню м’язів тазового дна, виконання вправ на фітбол з вихідного положення лежачи на животі або на спині набагато важче, ніж аналогічних вправ на стійкій опорі. Підтримання рівноваги залучає до координованої роботи численні групи м’язів, чудово вирішуючи завдання формування м’язового корсету за рахунок зміцнення м’язів спини і черевного преса.
Фітболи дозволяють максимально індивідуалізувати лікувально – виховний процес за рахунок широких можливостей корекції постави як у фронтальній, так і в сагітальній площині.
Методичні рекомендації для проведення занять фітбол-гімнастикою
На заняттях з дітьми дошкільного віку педагогу необхідно:
- Уникати методичних шаблонів, урізноманітнити зміст і методику проведення занять.
- Ставити і вирішувати конкретні цілі та завдання, що мають загальне і специфічне вплив на організм дитини.
- Дотримуватися структуру кожного заняття, методично правильно організовуючи початкову, основну і заключну частини.
У підготовчій частині заняття (10-15% тривалості всього заняття) треба створити позитивний емоційний фон, психологічну установку, функціонально підготувати організм до майбутнього навантаження, сприяти формуванню правильної постави і правильній установці стоп. В основній частині (70-80% часу) вирішуються завдання розвитку рухових навичок і вмінь, формування фізичних якостей, корекції наявних деформацій опорно-рухового апарату, виховання волі, рішучості, дисциплінованості, активності. У заключній частині заняття (10-15% часу) необхідно забезпечити поступове зниження функціональної активності організму, підготуватися до перемикання на наступну діяльність.
- Раціонально регулювати навантаження. Дозування обсягу та інтенсивності фізичних вправ досягається певним числом повторень, темпом виконання, зміною площі опори, використанням довгих і коротких важелів, зміною вихідних положень та способів виконання вправ, раціональним чергуванням часу навантаження і відпочинку, застосуванням різноманітних предметів і снарядів, використанням музики, слова, засобів наочного впливу на дітей.
- правильно і своєчасно використовувати страховку і допомогу для профілактики травматизму, що досягається дотриманням принципів навчання і виховання (свідомості, активності займаються, систематичності, доступності занять, міцності оволодіння необхідними вміннями та навичками). Профілактика травматизму полягає також у ретельному дозуванні фізичних вправ, дисципліні займаються, забезпеченні санітарно-гігієнічних умов. Крім того, необхідна попередня перевірка інвентарю, безпечне розміщення дітей при виконань вправ (на одного, хто займається фітбол-гімнастикою потрібна площа не менше 5 м 2 ).
- Обов’язково враховувати індивідуальні особливості дитини і створювати оптимальні умови для розвитку його організму. Жоден метод навчання, виховання і лікувальної корекції не дасть позитивних результатів, якщо він застосовується без індивідуального підходу.
Фітбол-гімнастика, як сучасна форма коригуючої гімнастики, має перевагу перед традиційними методиками, оскільки дозволяє вирішувати оздоровчі, лікувальні, виховні та освітні завдання:
– Знайомить дітей з різними видами фітбол.
– Вчить правильно сидіти на фітбол.
– Вчить погойдуватися і підстрибувати на фітбол.
– Вчить виконувати вправи з різних І.п.: сидячи на фітбол; лежачи на фітбол на спині; лежачи на фітбол на грудях; лежачи на спині на підлозі, ноги на фітбол і т.д.
– Вчить виконувати вправи, які зміцнюють м’язи, що формують і підтримують правильну поставу.
– Формує і закріплює навик правильної постави.
– Тренує здатність утримувати рівновагу, розвивати дрібну моторику, проприоцептивную чутливість.
– Вчить виконувати вправи в парі з однолітками, танцювальні вправи з використанням Фітбол.
– Підтримує інтерес до вправам та іграм з фітбол, вчить дітей оцінювати свої рухи і помилки інших.
– спонукає дітей до прояву самостійності, творчості, ініціативи, активності, формує звичку до здорового способу життя.
Для вирішення цих завдань інструктор ЛФК або педагог, який проводить заняття фітбол-гімнастикою, повинен виконувати наступні рекомендації:
– Підбирати фітбол кожній дитині по зростанню так, щоб забезпечити при посадці кут в 90% між тулубом і стегном, стегном і гомілкою, гомілкою і стопою. Для більшої стійкості ноги в опорі стопами на підлозі розташовані на ширині плечей.
– Перед заняттям переконатися, що поблизу відсутні гострі предмети, які можуть пошкодити фітбол.
– Простежити, щоб на дітях була зручний одяг, що не заважає рухам, і нековзна взуття.
– Починати заняття з простих І.п. і вправ, поступово переходячи до більш складних, вирішуючи завдання створення м’язового корсету і поліпшення якості управління рухами.
– Стежити за тим, щоб ні одна вправа не заподіювало дітям болю і не викликало дискомфорту.
– Виключити під час занять швидкі і різкі рухи, скручування в шийному та поперековому відділах хребта, інтенсивне напруження м’язів шиї і спини. Різкі повороти, скручування, осьове навантаження ушкоджують міжхребетні диски, які відіграють роль амортизаторів. Надмірні рухи (на рівні анатомічного бар’єру рухливості) збільшують нестабільність хребетно-рухових сегментів. Інтенсивне напруга м’язів може викликати порушення вертебробазилярного кровообігу.
– При виконанні вправ в положенні лежачи не затримувати дихання. Не зловживати статичними вправами в І.п. лежачи на животі, так як тривале підвищення внутрішньочеревного тиску погіршує кровообіг.
– При виконанні вправ в положенні лежачи на животі і лежачи на спині голова і хребет повинні складати одну пряму лінію. Не допускається нахил і закидання голови вперед-назад, оскільки це призводить до посилення шийного лордозу і появі симптомів нестабільності шийного відділу хребта, що часто зустрічається у дітей. З цієї ж причини не можна захоплюватися стрибками на фітбол.
– При виконанні вправ фітбол не повинен рухатися, за винятком вправ, пов’язаних з його прокатуванням і переміщенням.
– При виконанні вправ в положенні лежачи на животі з упором руками на підлозі долоні повинні бути паралельні і розташовуватися на рівні плечових суглобів.
– Фізичне навантаження по часу повинна відповідати віку займаються.
– Стежити за технікою виконання вправ, дотримувати прийоми страховки і вчити самостраховці.
– На кожному занятті прагнути до створення позитивного емоційного фону, бадьорого, радісного настрою. Одним з ефективних засобів для створення позитивного настрою є музичний супровід. Крім того, необхідно звертати увагу на естетику виконання вправ, демонструючи для прикладу дітей, правильно виконують вправи.
– Використовувати пружні властивості фітболу в якості опору для розвитку сили; маса фітболу дозволяє застосовувати його для обтяження. Вправи на силу повинні чергуватися з вправами на розтягування і на розслаблення.
– Кожна вправа повторювати спочатку 3-4 рази, поступово збільшуючи до 6-7 разів. Вправи виконувати послідовно, з чергуванням навантаження на різні групи м’язів з різних вихідних положень. В основній частині заняття доцільно використовувати 5 хв. для виконання спеціальних коригуючих вправ інд…