02.04.2020 Середня “В” група (Зірочка) (Вихователі Варкентін С.М., Стадник О.Є.)
Юрій Гагарін перший космонавт світу
Ознайомлення з соціумом. «Підкорювачі космосу»
Мета: сформувати елементарні уявлення дітей про космос (Всесвіт) та професію космонавта (транспорт, скафандр космонавта, умови та завдання його роботи тощо); сприяти розвитку уваги, творчого та логічного мислення; виховувати зацікавлене й шанобливе ставлення до праці, пов’язаної з вивченням космічного простору.
Матеріали та обладнання: демонстраційні — ілюстрації на космічну тематику; роздавальний — картки з малюнками різного транспорту і одягу для людей різних професій; геометричні будівельні конструктори; інші матеріали крейда; аудіозапис та обладнання для його відтворення. ,
Ключові слова: космос, космонавт, ракета, планети, старт, космічний корабель, скафандр, літати, досліджувати, вивчати.
Хід заняття I. Організаційний момент
Педагог зображує крейдою на дошці сонце, місяць і кілька зірок, а потім запитує дітей, що він намалював. Діти дають пояснення.
Вихователь. Ми бачимо Сонце, Місяці і зорі здалеку. Але існує така професія, люди якої можуть бачити всі ці небесні світила значно ближче. Назва дієї професії космонавт. Чи хотіли б ви дізнатися про професію, про роботу космонавта, про його подорожі й працю? (Стверджувальна відповідь.) Вам пощастило, діти: сьогодні нас із вами чекає розмова саме на цю тему.
Викладання нового матеріалу
- Бесіда «Космонавтукосмосі»
Дорослий розташовує перед групою ілюстративний матеріал: фото космонавта в скафандрі, зображення праці космонавта у відкритому космосі та космічної ракети, що летить.
Вихователь. Цими весняними днями ми відзначаємо річницю першого польоту людини в космос. Космонавт — дуже цікава професія. Як ви думаєте, що потрібно кожному космонавту? [Заслуховують думки дітей.) Перш за все, космонавту треба мати дуже гарне здоров’я. Адже космонавти працюють у складних умовах: там немає такого повітря, як на Землі, нічим дихати і дуже холодно. Крім того, космонавти в космосі перебувають у стані невагомості — там предмети не мають ваги і ніби плавають, тож рухатися досить складно. Тому для космонавтів передбачений спеціальний;; одяг — скафандр із шоломом, спеціальним взуттям та рукавицями. У такому одязі космонавт може навіть виходити у відкритий космос. Яким має бути космонавт? Який одяг потрібний для роботи космонавту? У яких умовах працює космонавт? (Відповіді, пояснення дітей.)
Ви запитаєте: а навіщо космонавту виходити у відкритий космічний простір? Для того, щоб робити складні і важливі наукові дослідження, ремонтувати космічний корабель тощо, Саме в цьому і полягає праця космонавта. Космонавти працюють на космічних станціях, високо в небі. Розкажіть, де та як працюють космонавти, чим вони займаються? (Малята виконують завдання.)
Дістаються космонавти до космічної станції на спеціальному транспорті — ракеті. Ракета запускається в політ, вирушає з Землі, набираючи дуже велику Швидкість і випускаючи вогняний хвіст за собою. А коли всі завдання виконані, космонавти цією ж ракетою
повертаються на Землю. Яким транспортом летять космонавти в космос? Що вам відомо про космічні ракети? (Діти дають відповіді.)
- Гра-практикум «Що потрібно космонавту?»
Вихователь дає малюкам картки, серед яких зображений транспорт та спецодяг для людей різних професій. Завдання малят — розглянути малюнки на картках і вибрати серед них одяг та транспорт, який потрібен людині професії КОСМОНАВТ.
Діти відбирають і показують дорослому картки з малюнками космічної ракети та скафандра. Діти за бажанням дають коментарі, пояснюючи, яким має бути одяг для космічної подорожі та на чому космонавти вирушають у цю мандрівку.
- Творча гра «Ми — космонавти»
Дітям пропонується уявити себе в ролі космонавтів. Малята за активною допомогою дорослого (опорні запитання, уточнювальні пояснення, підказки початку й кінця речень тощо) складають колективну розповідь на задану тему.
Приблизний варіант розповіді
Ми вирішили стати космонавтами. Для цього ми довго вчилися та багато тренувались. А ще займалися спортом. А коли пройшли необхідну підготовку, зібралися в політ. Ми надягли скафандри й сіли до космічної ракети. Почався зворотній відлік, що мав дати ракеті старт: «П’ять, чотири, три; два, один!» І ракета рушила. Вона злетіла ввись дуже стрімко. За ракетою простягся вогняний хвіст.
А потім ми побачили зорі, Місяць, нашу планету Земля. Космічний простір був дуже красивий. Ми потрапили в невагомість: усе довкола нас ніби плавало в повітрі. І ось ми вийшли з ракети й почали працювати у відкритому космосі: досліджувати його. Нам було цікаво.
Коли всі заплановані дослідження були проведені, ми повернулися в ракеті на Землю. Повернутися додому з такої далекої подорожі було дуже приємно.
- Фізкультхвилинка «Ракета»
Малята виконують ігрові рухові дії відповідно до змісту однойменного віршика В. Гринько.
Хочеш — вір, не-хоч — не вір:
(Розводять руки в сторони, повертаючи тулуб праворуч- ліворуч.)
Привезли ракету в двір!
‘’(2[іти біжать на місці, зображуючи кручення керма машини.)
Не для когось, а для нас —
Всі вмістилися якраз.
(Малята присідають.)
— Пуск! — знаходим кнопку вмить
(Показують, ніби натискають кнопку.)
А ракета не летить,
{Підводяться, знизують плечима/.)
Як не натискали…
(Діти розбігаються врозтіч, розвівши руки.)
Жде, щоб підростали!
(Простягають руки вгору, піднявшись на носочки.)
- Логічна гра «Виправ помилки»
Дорослий зачитує малюкам речення. Завдання малят: знайти в кожному реченні невідповідність, з’ясувати її та відкоригувати зміст заданого речення.
Матеріал для гри:
Космонавти вирушають до космосу на літаках. (Космонавти вирушають до космосу на ракетах.)
Космонавт займається тим, що відпочіває в космосі. (Космонавт досліджує й вивчає космос.)
У космосі умови такі самі, як і на Землі (У космосі дуже холодно, невагомість і немає повітря.) V
У космосі космонавти бачать міста і села. (У космосі космонавти бачать Місяць, зорі, планети.)
Перебуваючи в космосі, космонавти весь час сидять у своїх ракетах. (Космонавти виходять працювати у відкритий космічний простір.)
Одяг космонавта — це комбінезон і кашкет. (Одяг космонавта — це скафандр.)
(У разі необхідності впоратися з ігровім завданням дітям допомагає вихователь.)
- Гра-конструювання «Космічна ракета»
Педагог дає дітям деталі геометричного конструктора і пропонує малюкам змайструвати космічну ракету. Діти виконують Завдання підгрупами, керуючись зразком дорослого, в супроводі спокійної мелодії. Вихователь також має уточнити особливості форми, будови заданої конструкції — загострений верх, трохи розширений-низ, з боків—«крила» тощо.
Можна також прочитати дітям віршик:
Полум’я клубком вирує,
Гуркіт — аж луна пішла. •
Це ракета так стартує,
Швидкокрила, Мов стріла.
III. Підсумки заняття
Вихователь. Молодці, малята! Про що ми говорили сьогодні, із якою професією знайомилися? Хто із вас хотів би в майбутньому стати космонавтом? (Діти дають відповіді.) Я сподіваюся, що ваше бажання збудеться. І ми всі будемо із хвилюванням проводжати вас у далекі подорожі та з нетерпінням чекати.
Юрій Гагарін перший космонавт світу
Аплікація Ракети і комети
Мета:. Учити дітей створювати й вирізати ракети раціональним способом: ділити квадрат на три трикутники (один великий для носа ракети й два маленькі для крил). Розвивати комбінаторні здібності. Удосконалювати обри в ну техніку: зображувати «хвости» комети й вогонь із сопла ракети. Виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу й відбиття отриманих уявлень в образотворчій діяльності.
Обладнання , інструменти, обладнання.
Аркуші паперу темно-синього, фіолетового, чорного кольору, паперові форми для вирізування й наклеювання ракет, кольоровий папір, ножиці, клей, пензлі для клею.
Хід заняття.
Вихователь читає дітям вірш Г. Лагздинь «Космонавт»:
Мені б треба, конче треба — Космонавтом треба стати!
Мені б треба, дуже треба До Ведмедиці злітати!
Маю часу досхочу —
І на Місяць залечу!
Марсіанам неодмінно Подарунків дам відмінних.
Мама шиє вже шолом,
Я старанно підростаю:
Закаляюсь, їм усе —
Миттю кашу я з’їдаю!
Вихователь показує дітям кілька рельєфних картин «Зірки й комети», виконаних на занятті з ліплення № 55, і пропонує зробити картини-аплікації «Ракети й комети». Питає, як можна зробити паперові комети. Уточнює, доповнює й конкретизує варіанти, запропоновані дітьми:
- розрізаємо кольоровий папір на смужки й складаємо з них «хвіст» комети — однобарвний або багатобарвний; при цьому смужки можна наклеювати не щільно, а лише в деяких місцях (наносячи клей окремими крапками), щоб хвіст злегка звисав і «ворушився»;
- розриваємо кольоровий або фактурний папір на смужки й складаємо з них мальовничий «хвіст» комети;
- розриваємо папір на шматочки — дрібні й більші, наклеюємо на тло — «нічне небо» — спочатку велику «подерту» пляму, а поверх неї й збоку — дрібніші шматочки (неодмінно іншого кольору) і смужки;
- «голову» комети вирізуємо з паперового квадратика й використовуємо конфетті; новорічні прикраси згодяться й для оздоблення хвоста комети — розриваємо чи розрізаємо серпантин на шматочки й приклеюємо «жмутом», кружечками конфетті прикрашаємо пишний хвіст із рваних кольорових папірців.
Потім педагог показує й пояснює послідовність виготовлення ракети:
- беремо прямокутник жовтого або червоного кольору — це корпус ракети без носу — і наклеюємо на тло — «нічне небо» з нахилом (під кутом) так, начебто ракета летить у космос;
- беремо квадрат і розрізаємо за діагоналлю на два трикутники, один трикутник залишаємо без змін — це ніс ракети — і приклеюємо вище за прямокутник-корпус; другий трикутник розрізаємо навпіл на два маленькі трикутники — це крила
ракети — і приклеюємо по боках корпусу (внизу);
- імітуємо вогонь, який виривається з сопла ракети: розриваємо папір на шматочки чи розрізаємо на смужки й приклеюємо нижче корпусу (педагог звертає увагу дітей на схожість комет і вогню);
- завершуємо оформлення ракети — малюємо чи приклеюємо ілюмінатор, у який дивиться космонавт.
Підсумок заняття.
Педагог виставляє для орієнтування технологічні карти «Ракета», «Комета». Діти обирають матеріали й складають свої картини-аплікації «Ракети й комети». Виставка робіт.
ВИХОВАТЕЛЬ Варкентін С.М.