31.03.2020 Логопедична “Б” група (Дзвіночок) (Вихователі Плохотникова Г.М., Сахно А.В.)
Тема дня: Планета Земля – Наш спільний дім.
Підготовка до навчання грамоти.
Тема: Наголос. Звукосполучення [шч]. Літери Щщ.
Мета: коректувати знання дітей про наголос, наголошений склад; розвивати фонематичний слух, закріпити знання про звукосполучення [шч], виокремлювати звукосполучення, що повторюється, добирати слова із заданим звукосполученням; познайомити з літерами Щщ як письмовим позначенням звукосполучення [шч], навчити записувати друковані літери за зразком; учити розуміти навчальне завдання, виконувати його самостійно, формувати навички самоконтролю та самооцінки.
Обладнання: предметні картинки: замок на двері, замок (будівля), плакати (дівчинка плаче), дорога в степу, дорога машина, берёза на березі річки; предметні картинки до гри «Чарівний мішечок» (щука, горщик, плащ, кущ.); звукові маляти (для звукового аналізу); друкована літера Щ, друкований зошит «Колосвіт» с.31, кольорові олівці, ручка.
Хід заняття
- Організаційний момент.
Чим займалися на минулому занятті?
Що було легким, складним?
Хто самостійно роздивлявся зошит удома?
Чого б хотілося навчитися сьогодні на занятті?
- Основна частина.
- Наголос.
На минулому занятті ми вчилися визначати кількість складів у слові. Дещо раніше ми з вами навчалися визначати наголошений склад у слові. Хто пам’ятає, як можна визначити наголошений склад? (Потрібно вимовити слово з запитальною інтонацією, наприклад: Са-ша? Са-ша!)
Дорослий читає дітям вірші.
«ЗамОк» та «зАмок»
Ось є замок кам’яний Там замок висить міцний. Неможливо в замку грати, Бо замкнули в ньому ґрати. Відмикає страж замок, Напраляє в замок крок… Знай-бо істину таку: В замку двері на замку!
«ПлАкати» та «плакАти»
Ми малюємо плака’ти.
Десь ідеї треба брати.
Пла’кати не гоже —
Це не допоможе.
Пла’кати не буду,
Бо ж усе здобуду!
Тож мерщій вже пензля брати,
Щоб плака” ти малювати!
«БерЕза» та «на бЕрезі»
На березі, на березі
Заплакала берізка.
З берези, що на березі
Зберу прозорі слізки.
Березі, що на березі,
Уклін від нас глибокий. Збираємо у березні
Солодкий сік щороку.
«ДорОга» та «дорогА»
Дорогу машину Купила мама сину. Провела в дорогу Від свого порогу… Дорога, що у спальні, Веде в країни дальні: Повз шафу, попід ліжком Стільці обходить нишком. Дорога машина Була в малого сина. За ліжко зачепилась — В аварії розбилась! Друже, плакати не слід: В спальні краще… самоскид!
Дорослий показує предметні картинки: замок на двері, замок (будівля), плакати (дівчинка плаче), дорога в степу, дорога машина, берёза на березі річки.
Дорослий підводить дітей до висновку; зміна місця наголосу може змінити значення слова.
- Гра «Чарівний мішечок»
Дорослий дістає предметні картинки, пропонує назвати словом, визначити звукосполучення, що повторюється в кожному слові. Разом із дітьми підсумовує: у всіх словах — назвах предметів вимовляємо та чуємо звукосполучення [шч].
Дорослий просить вимовити звукосполучення [шч] — сполучення приголосних звуків та визначає разом із дітьми твердість вимови, пропонує обрати картку з зображенням двох звукових маляток, які допоможуть запам’ятати як звучить звукосполучення .
Придумайте слова із звукосполученням [шч]
Фізкультхвилинка
- Знайомство з літерою Щ
Сполучення звуків [ш] та [ч] позначаються однією літерою Щ, разом із дітьми знаходить
літеру Щ
- На що схожа літера Щ?
Букві Ща сказала Ша:
— Ти стрибаєш, як лоша.
Я на тебе дуже схожа,
Та стрибати так не можу…
— А причина тут проста:
Я — з хвостом,
Ти — без хвоста.
Ігор Січовик
Розкажіть про букву Ща! — А вона така ж, як Ша, Тільки в неї, — Каже Костик,— Унизу праворуч хвостик.
Варвара Гринько
Розкладем чотири щітки: Тата, мами, моя, Віти. От і вся наша сім’я: З щіток склалась буква Щ.
Любов Андрієнко
Дорослий показує асоціативний образ букви та імітує обриси літери.
- Робота в зошиті.
- Зафарбуй букву сірим кольором.
- Підкресли букву Щ у віршику.
- Читання складів з Щ.
- Промовляння чистомовок з Ш та Щ.
- Написання букви Щ
- Показ вихователя під рахунок
- Обвезення букви пальчиком
- Написання в повітрі під рахунок
- Написання по пунктирах під рахунок
- Самостійне написання.
3.Підсумок заняття
Що нового ви дізнались сьогодні?
Що було складним, а що легким?
Чого б хотіли навчитися краще?
Тема дня: Планета Земля – Наш спільний дім.
Ліплення
Тема. Космічна тарілка
Мета: підтримувати в дітей інтерес до образотворчої діяльності; розвивати чуйність; розширювати й поглиблювати знання про космос і професію космонавта; розвивати в дітей кругозір; виховувати любов до своєї планети.
Обладнання: таблиця Сонячної системи, картинки із зображеннями космічної техніки, технологічна карта виготовлення космічної тарілки, набір пластиліну, набори стек, сірники або зубочистки, дощечка, вологі серветки.
Попередня робота. Бесіда про космос і космонавтів, про планети та їхнє розташування.
ХІД ЗАНЯТТЯ
- Організаційний момент.
- Тематична ігротека
Дидактична гра «Космічний політ»
Дорослий вивішує перед дітьми таблицю Сонячної системи й розповідає про розташування планет. Потім запитує в одного з гравців: «Ти приземлився на своїй космічній тарілці між Венерою і Марсом. На яку планету ти потрапив?» (На Землю.) На четвертій планеті від Сонця відкрився луна-парк, куди тобі летіти? (На Марс.) Зустріч із інопланетянами відбудеться на першій планеті від Сонця. Це де? (На Меркурії.)
- Мотивація
Зростайте, діти, не баріться, Дивіться в небо на зірки. Науки непростої вчіться, Відгадок прагніть нелегких. Хай вам щастить бувати всюди І здійснювати добрі мрії, і, може, нас чекає чудо: Людина Всесвіт зрозуміє!
А як же можна зрозуміти космос без космічного транспорту? От ми його сьогодні і створимо! До справи!
- Розминка для рук і розуму «Планетарій»
Раз, два, три — ану, малята, Треба ручки розім’яти. Спритно пальці загинайте, Всі планети пригадайте!
Дорослий називає планети Сонячної системи, а діти загинають пальчики, наприклад: Меркурій — мізинчик лівої руки, Венера — безіменний палець лівої руки, Земля — середній палець лівої руки, Марс — вказівний палець лівої руки, Юпітер — великий палець лівої руки, Сатурн — великий палець правої руки, Уран — вказівний палець правої руки, Нептун — середній палець правої руки, Плутон — безіменний палець правої руки…
- Практична робота
Вихователь розповідає, показує, а діти одночасно повторюють.
Вихователь за необхідністю допомагає.
- Скачайте кульку завбільшки з персик.
- Розріжте її на три частини, як показано на малюнку.
- Вийміть середню частину, а верхню й нижню частини з’єднайте одну з одною.
- Розімніть вийняту частину та скачайте з неї ковбаску.
- Згорніть ковбаску в спіраль, намотавши її на палець.
- Насадіть на спіраль основу космічної тарілки.
- Прикрасьте тарілку на свій смак, приліпивши антени, крила, ілюмінатори, кнопки, сходинки, лампочки тощо.
- Підсумок заняття
Виставка та обговорення робіт
Вихователь Плохотникова Г.М.