27.05.2020 Середня “А” (Капітошка) (Вихователі Сахно Г.В., Лалетіна Л.М.)
Тема дня : « Літо- пора відпочинку»
1 заняття Розвиток мовлення
Тема: Утворення прикметників. Літо.
Мета : учити складати речення за темою, розвивати творчі здібності, вправляти у вживанні прикметників на позначення кольору, утворених за допомогою суфіксів –еньк-, -ата-; активізувати образний словник дітей словами даної тематики, виховувати допитливість, увагу.
Обладнання : демонстраційний : малюнки із зображенням білочки, хом’ячка, кашкета, м’яч; роздавальний : предметні картки із зображеннями явищ природи, рослин, тварин.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Психогімнастика «Сонячний зайчик»
Вихователь пропонує дітям проводити гру, сидячи на килимку.
- До нас у гості завітав сонячний зайчик. Він хоче пограти з вами. Зайчик бешкетник і непосида. Я розповідатиму, що він робить, а ви показуватимете.
- Сонячний зайчик заглянув вам в очі, заплющте їх. Зайчик побіг далі по обличчю, ніжно погладив його долоньками:чоло, ротик, щічки, підборіддя. Погладьте зайчика обережно, щоб не злякати. Ось він перебрався на шию, руки, животик, ніжки…Подружився з ним.
ІІ. Сюрпризний момент
У групі «виростає» незвичайна квітка – квітка – семиквітка, на зворотній стороні пелюсток написані завдання для дітей.
ІІІ. Мотивація діяльності
- Ну що , діти, спробуємо виконати завдання незвичайної квітки?
- То ж давайте подивимося, яке завдання сховалось під першою пелюсткою.
IV. Вивчення нового матеріалу
Робота над віршем Т.Коломійця і Б.Чепурка «Дощик»
- Весело чи сумно вам, діти, коли іде дощик? Чому?
- Який дощик буває влітку?
- Дощик влітку молодий, любить гратися. Я прочитаю вам вірш, а ви скажіть, що робить дощик.
Крапа дощик – накрапайчик,
Барабанить в барабанчик,
Бубонить у бубонець,
Щоб усі йшли у танець.
- Накрапайчик – це який дощик, слабкий чи сильний?
- Як можна назвати дощик, якщо він барабанить? А бубонить?
- А про який дощик ідеться далі: про сумний чи веселий?
Скаче дощик на долині –
Зупинився на стежині…
Із сонечком дощик подружився –
У веселку перелився.
Літній дощик молоденький –
Веселочка веселенька.
Ходять поряд по діброві –
Мостять мости чорноброві.
- Про який дощик ідеться у цьому вірші?
- Що буває, коли дощик товаришує з сонечком?
- Хто з вас бачив веселку?
- Ви зрозуміли, чому у вірші кажуть: «…мостять мости чорноброві»?
- У кого із вас є брови? Веселка має форму дуги так само, як брови. Тому її так назвали: мости чорноброві.
- А які кольори є у веселки насправді?
Вправа «Веселка»
Вихователь пропонує дітям послухати історію про те, що трапилося в казковому лісі.
« От і настало яскраве, барвисте літо, на яке так чекали всі звірі, особливо білочка Тося та хом’ячок Тоша. Щодня вони бігали по зеленій травичці серед різнокольорових запашних квітів і раділи ласкавому, теплому сонечку.
Проте іноді сонечко ховалося за хмарку, і тоді ліс кропив літній веселий дощик. Найцікавіше було потім: після дощу через річку простягалась різнобарвна веселка. Вона теж була казкова. Іноді веселка фарбувала все навколо в різні кольори. Хочеш дізнатися, як це відбувалося?»
Вихователь вивішує на дошку малюнок кашкетика синього кольору із зеленою плямою.
- Ось один промінець упав на кашкетик хом’ячка Тоші. І оскільки промінець був один, тільки в цьому місці кашкетик став зеленуватим.
Білочка Тося так зраділа, що ласкаво вимовила:
- Твій кашкетик став…(зелененьким, зеленесеньким).
Після цього вихователь ставить питання до дітей.
- Чому кашкетик став зеленуватим?
- А якщо багато промінців зеленого кольору, як їх назвати?
- Якщо один – ми говоримо «один зелений промінець», а якщо три? А якщо багато?
- Чим милувалася білочка Тося?
- Маленький павучок подумав, що це листок, і вирішив сісти відпочити на…(зелений кашкетик).
- Хом’ячок Тоша пишався своїм…(зеленим кашкетиком)
- Аж раптом синій промінець упав на білочку Тосю, і її вушка стали синіми.
- Як можна сказати, яке за кольором стало одне вушко у Тосі?
- А обидва?
- Коли хом’ячок Тоша подивився на Тосю, він звернув увагу на …(сині вушка).
- Веселка і далі продовжувала веселити наших друзів, але це вже інша казка, яку я розкажу іншого разу»
Фізкультхвилинка
Стало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
Ми всі разом підвелися,
Будем дружньо присідати,
сонечко розвеселяти.
Встали – сіли, встали – сіли,
Бачте, як розвеселили!
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю прикрашати.
Нумо разом, нумо всі
Потанцюймо по росі!
Гра «Передзвін»
- Білочка Тося і хом’ячок Тоша, як ви вже знаєте, дуже полюбляють літо, тому що взимку на землі сніг, а влітку…(трава)
Далі вихователь пропонує дітям стати у коло. Кидаючи м’яч дитині, вихователь починає фразу. Дитина, спіймавши м’яч, закінчує фразу і повертає м’яч вихователю.
Узимку ми одягаємо шубу, а влітку…(сарафан).
Узимку катаємося на лижах, а влітку…(на велосипеді).
Узимку на вулиці холодно, а влітку…(тепло)
Вправа «Літні стежинки»
Вихователь пропонує дітям крокувати літніми стежинками. «Кроки» (предметні малюнки) вихователь викладає на столі чи на килимку. Вправа полягає в тому, щоб діти робили спроби поєднувати окремі слова – назви предметів у реченні. Спочатку вихователь знаходить дві картки і промовляє речення, наприклад : « Улітку світить сонечко і росте квітка». Далі ці самі дії виконують діти, знаходячи пари предметних карток. Вихователь допомагає дітям сформувати речення, яке буде поєднувати ці два слова. «діти збирають яблука в кошик.», «Під ялинкою сидить зайчик» і т.д
V. Підсумок
– З ким ми познайомились на занятті?
– З промінцями якого кольору гралися друзі?
– А чому вам подобається літо?
2 заняття Малювання
Тема : Намалюю літо красне
Мета : навчати дітей знайомими методами відображувати враження, одержані влітку. Закріплювати прийоми користування пензликом, вміння правильно тримати його, промивати та висушувати ганчіркою. Заохочувати доповнювати малюнок деталями (метелики, жучки, квіти, сонечко, тощо).
Обладнання : гуаш на вибір дитини, воскові крейдочки, фломастери.
Попередня робота : на прогулянці спостерігати за природою, подивитись – які дерева, квіти ростуть влітку.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Вихователь читає віршик про літо
Літня спека, грози, грім,
Літо, ти прекрасне всім!
Скільки в тебе є скарбів:
В лісі — ягід та грибів;
У садках — смачна малина,
Аґрус, яблука, ожина.
Фрукти й зелень соковита —
Це смачні дарунки літа.
Ген тече срібляста річка…
Ой і тепла ж в ній водичка!
Можна влітку засмагати,
Можна плавати й пірнати.
- Про яку пору року говориться у віршику?
- А ви любите літо? За що ви його полюбляєте?
ІІ. Ігрова мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вихователь заздалегідь прикріпляє метелика серед квітів на тоненькій дротині. Звертає увагу :
…Ах метелик!… подивіться!…
Ось він, ось він метушиться!
Та який же гарний, гожий!
Наче квітка, прехороший!
- Що ж ти тут, красунчику, робиш?
ІІІ. Продуктивна діяльність
- Розповідь метелика ( за оповіданням В. Сухомлинського «Як метелик врятувався від дощу»)
- Насунули чорні хмари. Заступили сонечко. Загримів грім. Пішов дощ. Я з друзями літав між деревами. Тут упала на мене краплинка дощу. «Ой, горе, що ж мені робити, куди ховатися від дощу?» Прилетів я до бурячиння та й заховався під великим листком. Дощ іде, а мені страшно. Сухо під листком. Так я і задрімав. Прокинувся, а вже у вашому садочку…
Вихователь :
- Так, я тепер все зрозуміла. Уранці я йшла на роботу і вирвала бурячок, щоб пригостити наших тваринок. А метелика і не помітила. Ось він і прокинувся у нашій групі.
- Як ви гадаєте, чи можемо ми його залишити в себе?
(вихователь підводить дітей до висновку, що метелику краще жити у природі, бо там він має житло і харчі.)
- Так, правильно, ми не можемо його собі залишити, бо йому нічим у нас харчуватися.
- А хто знає, чим живляться метелики( солодким квітковим соком).
- Цей солодкий квітковий сік називають нектаром. Його метелики збирають влітку на яскравих квітах. Опускають довгий хоботок у чашечку квітки і пьють його.
- Тож давайте намалюємо цю пору року Літо.
Показ та пояснення способу виконання роботи
- Давайте розглянемо цей малюнок. Така гарна галявина. Помилуйтесь ніжними квітами. І над ними літає наш метелик, кружляють бджілки, повзають жуки.
Вихователь обговорює з дітьми, де розміщені квіти (на зеленій галявині, лузі, посередині аркуша на одній лінії).
- Із корінця виростає стебельце. Знизу воно товстіше, а верхівка тоненька. Тому кладемо пензель плазом і протягуємо вверх, поступово піднімаємо його на носик. Стебло буває рівне або нахилене.
- На верхівці виростає серединка. Вона буває жовтого кольору, білого , жовтогарячого… її ми намалюємо патичком, а кому зручно пальчиком.
- Навколо серединки розміщуються пелюстки. У кожної квітки їх різна кількість.
- На стеблі ростуть листочки. Поставте носик пензлика на стебло і опустіть на все тільце.
- Прикладемо з обох боків стебла так, щоб металевий кожушок дивився на стебло (прийом при вмочування)
- Метелику, давай запитаємо у дітей, з чого вони почнуть малювати квітку. А де намалюють інші квіти?
Метелик нагадує, що слід намалювати його сусідів – жуків – сонечок і солдатиків. Для цього візьмемо червону фарбу і опустимо в неї патичок. Притиснемо його до аркуша і злегка потягнемо, щоб вийшов овал. Вийшло тільце. Вусики і ніжки намалюємо олівцем. Коли підсохне тільце, фломастером намалюємо очі. Це жук – солдатик.
А чим він відрізняється від жука – сонечка?
Фізкультхвилинка музична
Самостійна робота дітей. Індивідуальна допомога вихователя.
IV. Підсумок
- Яку пору року малювали?
- Що зобразили на малюнку?
Вихователь : Сахно Г.В.