24.04.2020 Поради інструктора з фізкультури (Інструктор з фізкультури Бузун Ю.О.)
Фізичні вправи для дітей та молоді
Фізична активність дітей з перевищенням ваги
Комплекси вправ для дітей з перевищенням ваги і неправильною поставою
Фізичні вправи для дітей і молоді є не тільки ефективною профілактикою ожиріння, але і основною умовою гармонійного психічного і фізичного розвитку. Тому необхідно звертати увагу на фізичне виховання вже з самого раннього віку.
У немовлят необхідно стимулювати природну рухову активність. Ми розвиваємо орієнтовні, пошукові руху немовлят, даючи йому іграшки, викликаємо рух кінцівок і повороти. У перші півроку життя дитина навчається тримати голівку, перевертатися на животик, хапати предмети, сидіти, спиратися на ніжки, готується до лазіння. У наступні шість місяців дитина сидить, лазить, встає, деякі однорічні діти ходять з опорою на що-небудь або навіть самостійно. До кінця першого року життя дитина вміє наслідувати рухам, виконувати ритмічні рухи ручками під віршик чи пісеньку, а також деякі цілеспрямовані рухи, наприклад надягати кружечки на паличку.
Малюкам (від року до трьох) необхідно дати можливість полазити, долати низькі перешкоди (до 30 см), підніматися і спускатися по сходах, пограти в хованки (вправи на орієнтацію в просторі), покидати, покружляти, половити предмети (м’ячі), побігати на мілководді, покататися на санях разом із дорослими, вдіяти наслідувальні вправи (руху жаби, коники, пташки і т. д., а також руху, які роблять дорослі при роботі). Важливо, щоб з малышового віку в режимі дня приділялося достатньо часу фізичної активності дитини. Це не тільки гарантія нормального фізичного і психічного розвитку, але і профілактика ожиріння. Якщо ж батьки будуть грати і бігати разом з дітьми, якщо привчать їх до щоденних фізичних вправ, вони зроблять для їх подальшого життя набагато більше, ніж якщо будуть купувати їм найдорожчі іграшки та одяг.
У дошкільнят (3-6 років) часто зустрічаються слабкі м’язи і сполучну тканину. Тому діти цього віку мають потребу в цілеспрямованому руховому вихованні. Вдосконалення фізичних якостей-складова частина навчання у дитячих садках, але цього недостатньо, і тому необхідно ще хоча б один раз в день позайматися з дітьми 10-15 хв і дати їм якомога довше побігати і пограти на свіжому повітрі. Якщо батьки залучають дитину до фізкультури, у нього, як правило, з’являється бажання займатися самостійно.
У надмірно рухливих дітей м’язи стомлюються нерівномірно, і потрібно направити їх посилимо в потрібне русло шляхом правильно підібраних вправ (спочатку досить серйозно займатися 2-3 хв). Повільні, малорухливі діти (зазвичай із зайвою вагою) не люблять фізичних вправ. У цих випадках необхідно тверде керівництво з боку дорослих. Ускладнювати заняття треба поступово.
Скелет маленьких дітей ще дуже пластичний, вигини хребта чітко не визначені, тому слід вибирати вправи, які сприяють виробленню правильної постави і зростання. Не рекомендуються складні акробатичні вправи, так як м’язи малюків недостатньо розвинені і можуть виникнути травми, особливо хребта. Треба бути обачними і при заняттях на кільцях і перекладинах будинку. Якщо дитина висить, тримаючись за них руками, то небажаним чином витягуються м’язи плечового поясу і зусилля, спрямовані на виконання вправи, заважають правильному і глибокому диханню. Під наглядом дорослих і спочатку з їх допомогою на таких домашніх снарядах діти можуть виконувати різні перевороти та підтягування.
Маленькі діти при будь статичній роботі легко стомлюються, набагато раніше, ніж при динамічній. Тому для малюків ми не рекомендуємо вправи з тривалими статичними позами, а пропонуємо чергувати швидкі рухи з повільними і коротким відпочинком.
Заняття починаються з ходьби (не дуже швидкою, повільною, на носках, на зовнішній стороні стоп, на п’ятах, в полуприседе, присяд), бігу і різних видів стрибків (обома ногами разом, ноги нарізно, стрибаючою кроком). Далі – ходьба, біг і стрибки з образними уявленнями (ходьба в лісі – легко ступати, ходьба по бруду – важкий крок, кроки лелеки, політ птахи і метелики; легкий біг з помахиванием руками, біг сарни; стрибки жаби, зайчика, горобця, підскоки і стрибки, як отскакивающий м’ячик і ін). Краще всього, якщо батьки коментують вправи словами. Добре також виконувати руху на певну тему (гра в поїзд, мотопоезд, у фей, в цирк та ін) або наслідувати різної діяльності (обертання коліс, підгортання рослин, сіяння, гра на музичному інструменті, махання хусткою, збір яблук, ходьба по дроту, збирання камінців і т. д. Програму занять батьків з дошкільниками розробила Яна Бердыхова *.
У шкільному віці починайте вчити дітей плавати. Плавання допомагає розвитку правильного дихання з глибокими вдихами і видихами і навантаженні всіх м’язових груп. З чотирьох років дитина може ходити на лижах. Сімейні прогулянки в святкових вбраннях «за ручку» не сприяють правильному фізичному розвитку, їх потрібно «оживити» бігом, метанням, стрибками, лазіння і т. п.
У шкільному віці фізвиховання відповідає шкільній програмі. Її мета – систематичне розвиток основних рухових здібностей і навичок, спрямоване на поліпшення загальної фізичної підготовленості. Звичайно, потрібно, щоб дитина більше вправлявся будинку, брав участь у різних рухливих іграх, особливо з м’ячем, займався доступними видами спорту. Рекомендуються, головним чином, заняття плаванням і лижами. Ковзани можна почати освоювати, тільки коли у дитини зміцниться гомілковостопний суглоб, інакше ноги викривляються, посилюється иксообразная форма ніг. Їзда на велосипеді несприятлива для розвитку грудних м’язів (схилене тулуб, обмежений подих, одноманітні рухи ногами), тому ми пропонуємо їздити тільки на невеликі відстані. Тривалість бігу теж потрібно встановлювати залежно від віку та особливостей дитини. На гімнастичних снарядах діти можуть виконувати лише деякі вправи. Про можливості участі дітей і підлітків у змаганнях і інтенсивних тренуваннях необхідно порадитися зі шкільним лікарем.
* Про те, як побудувати заняття батьків з дошкільниками, Яна Бердыхова докладно розповідає в книзі «Мама, тато, займайтеся зі мною» (М., Фіс, 1985). – Прим. ред.