17.04.2020 Логопедична “А” (Ромашка) (Вихователі Чмир О.В., Лось Н.І.)
Заняття 1. Художня література
Тема. Великодні звичаї
Мета: продовжувати ознайомлювати дітей з українськими звичаями й обрядами, пов’язаними з великодніми святами; виховувати шанобливе ставлення до народних традицій.
Матеріал: кошик, писанки, крашанки, пасха, рушник, вірш П. Воронька «Великдень».
ХІД ЗАНЯТТЯ
Організаційний момент
Вихователь звертає увагу дітей на кошик, накритий рушником.
— Навесні люди святкують найвеличніше свято — Великдень. Символами Великодня є яйце, у якому зароджується нове життя, і хліб, що дає нам сили.
Розглядання писанки
— Діти, писанка — це розмальоване візерунками яйце; символ життя. Послухайте вірш Олександра Олеся.
ПИСАНКА Я писанка-красуня,
Вся в рисках і квітках.
Красу митців несу я, їх славлячи в віках.
Щоби моїм убранством Втішалися малі,
Мене кладуть на свято На пишному столі.
Без мене наше свято Не буде тим, чим є,
Бо писанка багато Всім радості дає.
Розповідь вихователя
— Ще здавна люди шанували писанку. Для наших предків вона була символом зародження життя, символом сонця, тепла і вічності. Дотепер уважають, що писанка приносить щастя. Крашанками та писанками обмінюються, дарують їх рідним та друзям. У дав часи освячену писанку клали до першої купелі немовляти, щ« дитя зростало сильним і сміливим. Писанку прикопували в по; щоб ліпше родили жито-пшениця і всяка паляниця. Увечері у відро з водою клали великоднє яєчко та вірили, що той, хто вранці вмиється цією водою, буде гарним, як весна.
Окрім писанок розрізняють ще крашанки, дряпанки, крапанки, мальованки {демонстрування ілюстрацій або зразків).
Розповідь вихователя
— Великдень завжди святкують у неділю. Українці за тиждень починають готуватися до свята. Кожен день цього тижня називається Великим. У четвер люди купаються до світ сонця, прибирають світлицю. У п’ятницю не можна нічого робити. У суботу печуть паски, фарбують яйця, завершують приготування до Великодня.
Читання вірша П. Воронька
ВЕЛИКДЕНЬ На столі — духмяна паска,
А круг неї — писанки.
Уділи нам, Боже, ласки На всі дні, на всі віки!
Немала у нас родина,
Та молитва всіх єдина:
Хай розквітне Україна,
Як в погожі дні — весна.
Розповідь вихователя
— На Великдень обов’язково вдягають усе світле, бажано нове, зранку йдуть до церкви, освячують кошик із паскою, писанками, крашанками. З цього дня всі вітають одне одного словами «Христос воскрес!» На Великдень люди грають з крашанками.
Дидактична гра «Чиє яйце довше крутиться?»
Діти розкручують свої крашанки. Той, у кого вона крутиться найдовше, — виграв.
Підсумок
— Яке велике свято українці святкують навесні?
— Як це свято святкують у вас у родині?
Заняття 2. Ліплення.
Тема. Великодній кошик
Мета: розвивати мовлення, увагу, пам’ять, образне мислення, творчу уяву, емоційну сферу, дрібну та загальну моторику, координацію рухів, посидючість; виховувати любов та інтерес з народних свят і звичаїв; учити дітей ліпити в техніці пластилінографії; вправляти у скачуванні кульок із пластиліну та розкочуванні «ковбасок», у розумінні віршованого тексту; мотивувати дітей заохоченням, схваленням, підкресленням значущості їхніх зусиль для отримання позитивного результату; активізувати словник дітей і темою «Великдень. Писанки».
Обладнання: картинки з зображенням писанок; картонні форми яєць.
Хід заняття
Вихователь. Сьогодні ми зробимо цілий великодній кошик із писанками. Прикрашати писанки ми будемо незвичайним способом. Вам цікаво? Тоді будьте уважні: слухайте та дивіться. (Пояснення прийомів роботи супроводжується частковим показом.)
У вас на столах лежать картонні заготовки писанок. Я розкачую з коричневого пластиліну тонкий джгутик — «ковбаску». Цей джгутик я прикладаю до краю писанки та обводжу ним усю форму, трохи притискаю його до паперової поверхні. А середину я буду заповнювати пластиліновими кульками різних кольорів. Коли вся форма заповнена, я надягаю на неї прозору кришечку, перевертаю і з боку картону обережно, проте міцно притискаю картон до пластику. Писанка наче приклеїлася.
Вихователь логопедичної групи Чмир О.В.