14.04.2020 Логопедична “Б” (Дзвіночок) (Вихователі Плохотникова Г.М., Сахно А.В.)

Тема дня: «Українські писанки, крашанки, дряпанки»

Підготовка до навчання грамоти

Тема:   Наголос. Звукосполучення [й’а]. Літери Яя.

Мета: формувати уявлення про наголос, наголошений склад; розвивати фонематичний слух, надати елементарні уявлення про сполучення звуків [й’а], виокремлювати звуки, що повторюються, добирати слова із заданими звуками, виконувати звуко-буквений аналіз слова, використовуючи умовні позначки; познайомити з літерами Яя, познайомити з вживанням літери Я в словах, навчити записувати друковані літери за зразком; учити розуміти навчальне завдання, виконувати його самостійно, формувати навички самоконтролю та самооцінки.

Обладнання: повідомлення на стрічках, предметні малюнки до гри «Чарівний мішечок», малюнок із зображенням зайчика, який стрибає через купини, та дівчинки Аллочки, яка загубила ляльку, друкована літера Яя, робочий зошит, кольорові олівці, ручка, два малюнка (на першому зображена мати, яка одягає маленького хлопчика, на другому — дівчинка зі стрічкою в косі), «Веселі чоловічки» для звукового аналізу слів, таблиці для читання.

Хід заняття

  1. Організаційний момент (дорослий разом із дітьми промовляє слова мовленнєвої гімнастики).

Руки вгору, руки вниз, (Діти виконують рухи за текстом.)

На сусіда подивись. (Дивляться одне на одного.)

Руки вгору, руки в боки (Діти виконують рухи за текстом.)

І зроби чотири кроки. (Крокують на місці.)

Плесніть, діти, кілька раз, (Плескають декілька разів.)

За роботу — все гаразд! (Сідають за столи.)

  • Сьогодні на занятті ми будемо продовжувати вчитися слухати звуки нашої мови, розповідати про них, добирати слова, складати речення, зображувати їх схематично, друкувати літери.
  1. Пізнавальна діяльність

На минулому занятті ми вчилися ділити імена на склади. Сьогодні ми навчимося правильно вимовляти слова. Я склала для вас два повідомлення.

НА КЛУМБІ РОЗКВІТ ІРИС.

МАРІЙКА ПОЛЮБЛЯЄ МОЛОЧНИЙ ІРИС.

(Дорослий пропонує порівняти звуки слова ірис (квітка) та ірис (цукерка), підводить дітей до підсумку про те, що звуки в словах однакові. Потім дорослий пропонує порівняти кількість складів, порівняти силу вимови складів; звертає увагу дітей на те, що склади вимовляються з різною силою голосу.) вимовляється з більшою силою — це наголошений склад. Легше за все визначити наголошений склад у слові, промовивши це слово із запитальною або кличною інтонацією. Наприклад: Да-риии-на?, Да-риии-на

Гра «Чарівний мішечок»

Дістаю предметні картинки, пропонує назвати зображення, визначити звук, наявний в кожному із цих слів Дорослий підводить дітей до висновку: у кожному слові один склад: майка, йогурт, клей, лінійка, чайник. Разом із дітьми підсумовує: у всіх словах — назвах предметів вимовляємо та чуємо звук [й’].

Знову звертає увагу на предметні картинки, пропонує назвати зображення, визначити звук, наявний в кожному із цих слів: ананас, жаба, аґрус, кажан, книга, кран, ромашка, їжак. Разом із дітьми підсумовує: у всіх словах — назвах предметів вимовляємо та чуємо звук [а].

Знайомство з літерою Я та її вимовою.

Дорослий пропонує уявити маленького віслючка, який заблукав та гукає свою маму, вимовити швидко «йа-йа-йа». Дорослий показує дітям малюнок із зображенням зайчика, який стрибає через купини, та дівчинки Аллочки, яка загубила ляльку, просить швидко вимовити звуки зайчика [й’] та дівчинки [а] злито, звертає увагу на поєднання звуків, можливість довгого протягування цього звукосполучення, пояснює, що сполучення звуків [й’а] має свою літеру Яя, разом із дітьми знаходить букву Я .

  • На що схожа літера Я?

Читаю вірші про літеру.

На що схожа літера Я?

Хлопець йшов за кроком крок,                 На спині він ніс мішок.                          А як глянути здаля —                              То виходить буква Я.-

 

Стрічок дві,

Один вінок.

Буква Я

Іде в танок.

  1. Закріплення вивченого . Робота в зошиті.
  2. Зафарбуй букву Я жовтим кольором.
  3. Підкресли букву «я» у вірші.

Я і буква, я і слово,

-Вихвалялась буква Я,

-Та чомусь у Алфавіті

На останнім місці я!

  1.  Назви, обведи та розфарбуй тільки ті овочі та фрукти, у назвах яких є звук Я.
  1. Розфарбуй тільки ті рибки, на яких зображена буква Я

 

  1. Робота за малюнками.

На першому зображена мати, яка одягає маленького хлопчика, на другому — дівчинка зі стрічкою в косі.

  1. Закінчить речення, дібравши слово: «Матуся одягає … (сина)», виконати звуковий розбір слова «сина» (намалювати схему, записати слово літерами). Під час обговорення діти можуть пропонувати слова: «хлопчика», «малюка», «дитину». Вихователь має підвести їх до уживання слова «сина».
  2. Закінчить речення, дібравши слово: «У дівчинки стрічка … (синя)», виконати звуковий розбір слова «синя» (намалювати схему, записати

слово літерами). Під час обговорення діти можуть пропонувати різні назви кольорів. Вихователь має підвести їх до уживання слова «синя» (можливо, запропонувавши дібрати назву кольору, що співзвучна слову «сина»).

  1. Звуковий аналіз слів.

Потім разом із вихователем діти визначають, що схеми слів відрізняються: у першому слові наприкінці чується звук [н], а в другому — [н’]. Дорослий просить визначити літеру для позначення звука [а]

Дорослий просить дітей запам’ятати та повторити правило вживання літери Я: на початку слова літера Я означає звукосполучення [иа], а в середині та в кінці слова літера Я означає звук [а], що стоїть після м’якого приголосного.

Дорослий виконує завдання біля дошки,  діти — за столами..

  1. Тренувальна вправа «Читаємо разом, читаєш самостійно»

Мета: формувати в дітей елементарні навички читання.

Дорослий звертає увагу на таблиці для читання, пропонує прочитати їх хором, потім по черзі.

  1. Друкування букви Я
  2. Обведення букву пальчиком.
  3. Написання букви у повітрі.
  4. Написання букви по пунктирах в зошиті.
  5. Підсумок заняття.

Що нового ви дізнались сьогодні?

Що було складним, а що легким?

Чого б хотіли навчитися краще?

 

Ліплення

Тема. Чарівне яєчко

Мета: продовжувати збагачувати досвід дітей знаннями про звичаї та традиції українського народу — святкування свята Великодня; викликати у дітей бажання виготовити тематичну листівку для всіх батьків , використовуючи пластилін радісних тонів і кристалики,; формувати вміння працювати по обмеженій поверхні, рівномірно розташовуючи пластилін; закріплювати знання кольорів; розвивати творчу уяву, асоціативну пам’ять, мислення; сприяти розвитку самостійності, зосередженості; виховувати інтерес до образотворчої діяльності, акуратність.

Матеріал: киндер – сюрпризи прасмасові, пластилін, кристалики,серветки., зразки візерунків, зразок, фонограма..

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

Вихователь читає вірш.

Принесло нам сонечко знов тепло

І ласкаві промені розлило.

З трав і квітів виткало килими

І в садочку грається із дітьми.

. Яке свято святкують навесні у всьому світі? Саме зараз святкують велике весняне свято — Великдень, печуть паски, фарбують крашанки, писанки.

ІІ. Мотивація

— Писанка або крашанка — це символ весняного відродження життя на зем лі. Яйця, що пофарбовані в один колір, називають крашанками. Їх кольори також мають певну символіку. Червоний колір означає радість, життя, любов. Жовтий колір — місяць і зорі, урожай. Блакитний — небо, повітря, здоров’я. Зелений — відродження та воскресіння природи і родючість землі. Поєднання кількох кольорів — родинне щастя, мир, любов, успіх. Щоб зробити крашанку, розводять спеціальну фарбу у воді й кладуть у неї щойно зварене яйце. Коли яйце пофарбується, його викладають на тарілку, щоб висохло. Крашанка готова. А писанку фарбують спеціальними фарбами, а потім розмальовують різними візерунками — розписують. Тому й назва — писанка.

Ми з вами будемо фарбувати пластиліном.

ІІІ. Продуктивна діяльність

— Підготуймо пальчики до роботи.

Пальчикова гімнастика

Раз два, три, чотири, п’ять —

Вийшли пальці погулять.

Оцей пальчик — найсильніший,

Він найбільший, найтовстіший.

Вказівний палець для того,

Щоб показувать відоме.

Палець цей середнім зветься,

Він найдовший, як ведеться.

Оцей палець безім’яний,

Вередливий, неслухняний.

Ось мізинчик, хоч маленький,

Проте вдалий і спритненький.

Етапи виконання роботи

Для роботи знадобиться пластилін, кіндер-сюрприз, кристали.

Перш ніж приступити до роботи, нам треба уважно вивчити малюнок, який ми будемо робити. Спочатку ми повинні викласти хрести по колу, тільки після цього прикрашаємо верх і низ яйця.

  1. Спочатку нам треба створити фон. Для цього ми вибираємо пластилін одного кольору і беремо по маленькому шматочку наносимо на яйце,рівномірно, щоб не було порожніх місць.
  2. А потім за допомогою кристалів наносимо візерунок.

Дуже акуратно викладаємо перший хрест, не давлячи на яйце, щоб воно не відкрилося і пластилін не розійшовся. Після того як виклали перший хрест, злегка притиснули пальчиками.

  1. Ось наші прикрашеніяєчка!

Діти працюють під спокійний музичний супровід.

Фізкультхвилинка

Вихователь читає віршовані рядки, діти виконують рухи відповідно до

тексту.

Дружно писанки візьмемо

І по колу всі підемо.

Вгору писанки піднімем

І постукаємо ними.

Ми присядемо низенько

І постукаєм тихенько.

Писанки ми заховаєм,

Мов зайчата, пострибаєм.

(В. Шкльода)

ІV. Підсумок

Діти, ось ми з вами і зробили пасхальне яєчко, ви можете подарувати його мамі, татові, бабусі, дідусеві, братам, сестрам. Можете прийти додому і зробити ще стільки барвистих чудових яєць, скільки вам хочеться подарувати. Не забудьте сказати «Христос Воскрес», і ваші близькі дадуть вам «Воістину Воскрес».

 

Вихователь  Плохотникова Г.М.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *