08.04.2020 Старша “А” (Живчик) (Вихователі Мойсієнко В.О., Ступак О.В.)
Заняття 1. Логіко-математичний розвиток.
Мета: Тема. Порівняння за кількістю: стільки ж, більше, менше. Лічба предметів. Орієнтування у просторі
Мета: продовжувати вчити дітей рахувати предмети; закріплювати вміння порівнювати предмети за кольором, формою, величиною; закріплювати поняття «більше», «менше», «стільки ж»; розвивати вміння порівнювати множини предметів, орієнтуватися у просторі; виховувати цікавість до занять з математики. Попередня робота: відгадування загадок про комах; спостереження за комахами під час прогулянок; дидактична гра «Четвертий зайвий»; читання оповідань про комах та дбайливе ставлення до них.
Матеріал: зображення комах; різнокольорові квіти (по 5 шт.); квітки із цифрами та конверти з квітками та цифрами-серединками; наголовники із зображенням комашок; квіточки та бджілки (по 5 шт.); аркуш із двома горизонтальними смужками; аркуш із зображенням контурів комах та кольорові олівці; зображення дерева, квіток червоного та синього кольору, кущику травички, ягідки сунички.
ХІД ЗАНЯТТЯ І. Організаційний момент В и х о в а т е л ь. Діти, сьогодні нам надійшло запрошення. Від кого — здогадайтеся! • Не звір, не птиця, А ніс, як спиця. (Комар) • Понад садом літає, Солодку росу збирає. (Бджола) • Літом летіло, зимою засіло. Прийшло літо — знов полетіло. (Муха) • Із квіточки на квіточку Він весело літає. І наче гарна квіточка Крильця розправляє. (Метелик) — Як можна назвати цих живих істот одним словом? (Комахи) Нас запросили на весняну галявину комахи. ІІ. Основна частина Вихователь підводить дітей до килимка, на якому розкладені червоні, рожеві, помаранчеві, жовті, сині, фіолетові, блакитні, білі квіти (по 5 шт. кожного кольору). (Деяка кольорова група квітів велика, деяка — маленька. Наприклад: червоні квіти великі, а рожеві — маленькі. Пелюстки і серединки квіток різної форми. Наприклад: у синіх квітів серединка кругла, а пелюстки трикутні. У помаранчевих квітів серединка трикутна, а пелюстки круглі.) — Квіти якого кольору ви бачите на нашій галявині? Скільки червоних квіточок? синіх? Якої форми пелюстки у рожевих квіточок? жовтих? Дидактична гра «Збери квіти» Вихователь пропонує дітям зібрати букети з квітів. Кожній команді він пропонує зображення вази, яку діти кладуть у якомусь куточку килимка. Поки грає музика, діти танцюють, коли музика зупиняється, мають узяти квітку свого кольору і віднести її у вазу. Дидактична гра «Знайди сусіда» Вихователь пропонує сісти за столи і роздає дітям аркуші, на яких посередині намальована квітка з цифрою. Діти мають дістати з конверта декілька квіток і покласти з обох боків квітки-сусіди з цифрами. — По галявині пролетів сильний вітер і зірвав квітки. Посадіть квіточки на місце, у цьому вам допоможуть цифри. Дидактична гра «Продовж ланцюжок» На фланелеграфі вихователь кладе декілька квіток у певній закономірності, а діти мають по черзі проходити і продовжувати цей ланцюжок, не порушуючи закономірності. Наприклад: • Велика червона квітка, маленька жовта квітка, маленька жовта квітка, велика червона квітка. • Три сині квітки, дві червоні квітки, три сині квітки. Фізкультхвилинка Як піду я на лужок та й по квіти на вінок. (Ідуть по колу.) Сядемо в рядочок, (Присідають, кладуть руки на плечі одне одному.) Сплетемо віночок. Квіточка до квіточки, як і ми ось, діточки. Нас не рвіте — просять квіти. (Розбігаються, ведучий їх ловить.) Ми землі кохані діти, Землю-матінку квітчаєм, всіх милуєм, всіх вітаєм. Дидактична гра «Посади бджілку на квітку» У дітей на столах — аркуш з двома горизонтальними лініями. На нижній смужці діти викладають квіти, на верхній — бджілок. — Скільки квіточок? бджілок? Чого більше? (Бджілок) На скільки? (На одну) Чого менше? (Квіточок) На скільки? (На одну) Що потрібно зробити, щоб кожній бджілці вистачило квіточок? (Посадити ще одну квіточку.) А що необхідно, щоб квіточка гарно росла? (Водичка, сонечко) . Дидактична гра «Посади комашку» На фланелеграфі вихователь викладає картки із зображенням дерева, квіток червоного та синього кольору, кущику травички, ягідок сунички. На столі — зображення комах. Він по черзі викликає дітей і просить їх посадити певну комашку туди, куди він назве. • Посади жовтого метелика під червоною квіткою. • Посади бджілку на ягідку суниці. • Посади синього метелика праворуч від дерева. • Посади жука-сонечко ліворуч від кущика травички. Вправа «Розфарбуй комашку» Вихователь роздає дітям аркуші із контурами комашок і кольорові олівці. Потім описує комашку, а дитина має її впізнати і розфарбувати. Рухлива гра «Політаємо комашки!» Вихователь роздає дітям наголівники із зображенням комашок і пропонує «політати». Коли вихователь говорить: «Завмри!», діти зупиняються. Він називає дітей, які мають сказати, хто стоїть попереду, ліворуч, праворуч. Гра триває. ІІІ. Підсумок — Нам уже час повертатися, попрощайтеся з комашками, подякуйте за цікаву мандрівку. Що вам сподобалося найбільше на галявині? Яке завдання було найскладнішим?
Заняття 2. Ознайомлення з природою.
Тема. Весняні квіти вже цвітуть Мета: поглиблювати знання дітей про весняні зміни в природі; ознайомити з першими весняними квітами (підсніжником, проліском, мати-й-мачухою); формувати знання дітей про послідовність етапів розвитку рослини; учити розпізнавати весняні квіти за зовнішнім виглядом; розвивати спостережливість, уяву; виховувати дбайливе ставлення до природи, пізнавальний інтерес до довкілля. Попередня робота: спостереження в природі; розглядання ілюстративних матеріалів; читання художніх творів. Матеріал: малюнки проліска, підсніжника, мати-й-мачухи; фланелеграф; набори карток для гри «Усе переплуталося»; три предметні картки із зображенням весняних квітів (проліска, підсніжника, мати-й-мачухи); ті самі малюнки, розрізані на три частини (коріння, стебло з листячком, квітка). ХІД ЗАНЯТТЯ І. Організаційний момент . Психогімнастика «Квіти прокидаються» Вихователь пропонує дітям згадати відомі їм квіти та уявити, що всі вони — маленькі квіточки. Пропонує виконати дії за словами вірша. Прокидаються квітки — Розкривають пелюстки. Вітерець дихнув легенько, Пелюстки хитнув тихенько. Сутеніє, і квітки Затуляють пелюстки. Тихо засинають, Голівками кивають. ІІ. Основна частина — Весна-чарівниця надіслала нам свої весняні подарунки — квіти. ВЕСНЯНІ КВІТИ Весна-чарівниця, Неначе цариця, Наказ свій послала, Щоб краса встала, І проліски, і травка, Й зелена муравка, І кульбаба рясна, І фіалка ясна — Всі квіти весняні, Веселі, кохані, З-під листя виходять, Голівки підводять Од сну зимового До сонця ясного! (Олена Пчілка) Дидактична гра «Упізнай квітку» Вихователь пропонує дітям відгадати загадку про весняну квітку. Звертає увагу на те, що після будь-якої загадки необхідно знайти відповідне зображення квітки і покласти на дошку. Під час роботи над загадками вихователь формує у дітей уміння співвідносити описові слова із зовнішнім зображенням. Я найперша зацвітаю Синім цвітом серед гаю. Відгадайте, що за квітка, Бо мене не стане влітку. (Пролісок) — Знайдіть серед малюнків цю квітку. Які слова вам підказали, що це пролісок? (Синім цвітом, перша зацвітає…) Він маленький, він біленький, Має ніженьку тоненьку, З ним легенько вітер грає, Все гойдає, колихає, Сповіщає рідний край! Гей, весна прийшла! Стрічай! (Підсніжник) — Знайдіть підсніжник, покладіть його біля проліска. Чим схожі, чим різняться ці квітки? Жовті квіти розпускає, А листків, на жаль, не має. (Мати-й-мачуха) Дидактична гра «Якої квітки забракло?» — Розгляньте ще раз весняні квіти. Назвіть квітку першу ліворуч, другу, третю. Вихователь пропонує дітям заплющити очі й ховає малюнок якоїсь квітки. За сигналом педагога вони розплющують очі, з’ясовують, якої квітки забракло. Вправу можна повторити 3–4 рази. Гра «Склади квітку» Вихователь роздає дітям картки із зображенням частин різних квіток (корінь, стебло, квітка, листочки). Малюки отримують від нього по одній частині малюнка і розходяться груповою кімнатою. За сигналом вихователя шукають частини потрібних квітів. Він стежить за тим, щоб діти правильно прикладали картку до картки та вміли відзначати відмінність та схожість у будові квіток. Дидактична гра «Усе переплуталось» Вихователь пропонує дітям утворити півколо перед фланелеграфом, виставляє набір карток, що відображають послідовність розвитку рослини. Він виставляє їх не за порядком і пропонує визначити правильну послідовність подій. Орієнтовний перелік наборів карток 1. Маленький паросток, деревце, велике дерево. 2. Паросток, рослина без квітки, рослина з бутоном, рослина з квіткою. 3. Брунька, маленький зелений листок, великий зелений листок, пожовк лий листок. У цій грі можна дібрати картки, пов’язані з сезонними змінами в природі, зі зростом тварин тощо. ІІІ. Підсумок — Які весняні квіти вам подобаються найбільше? Чому? Намалюйте вдома першу весняну квітку, що вам подобається найбільше.
Вихователь Ступак О.В.