29.04.2020 Старша “Б” (Віночок) (Вихователі Башмачнікова О.О., Бородіна Н.В.)
1 Заняття. Логіко – математичний розвиток.
Тема. Числа 1 – 10. Геометричні фігури.
Мета: продовжувати вчити лічити в межах 10; закріплювати вміння співвідносити кількість предметів із цифрою, знання про склад чисел у межах 10; вправляти в умінні складати та розв’язувати задачі; продовжувати формувати уявлення про об’ємні геометричні фігури; продовжувати формувати вміння знаходити предмети, що нагадують форму об’ємних геометричних фігур у навколишньому середовищі; учити групувати геометричні фігури в множині за заданими ознаками; розвивати здатність до здорового зіставлення, творчу уяву, фантазію; виховувати доброту, уважність.
Матеріал: об’ємні геометричні фігури (куля, куб, циліндр, піраміда); зображення квадрата, круга, трикутника; чарівний мішечок; розрізані на частини пласкі геометричні фігури (круг, овал, квадрат, трикутник).
Хід заняття
-До нас сьогодні на гостину завітали геометричні фігури. Але ми не можемо дізнатися які саме, адже вони поки йшли до нас, упали і розлетілися на шматочки.
Дидактична гра «Склади фігуру»
Вихователь роздає кожній дитині розрізану на 6—8 частин фігуру (залежно від рівня розвитку дитини).
-Складімо фігури і дізнаємось, які саме з них завітали до нас на гостину.
-Наші фігурки просять допомогти! До них приїхали родичі — об’ємні фігури, пішли гуляти і загубилися! Допоможімо зустрітися родичам! Пошукаймо їх у саду.
– Дидактична гра «Числова доріжка»
-Для того щоб пройти у сад, нам потрібно пройти доріжкою. Викладіть перед собою числовий ряд від 1 до 10.
Вихователь називає будь-яке число в межах десяти, наприклад чотири.
– Покажіть картку із цифрою, що відповідає названому числу. Покажіть «сусідів» цього числа. Яке число на одиницю більше (менше), ніж число чотири? Покажіть потрібну цифру. Ми дісталися саду, але раптово задощило.
Дидактична гра «Веселі крапельки»
Вихователь підводить дітей до килимка або фланелеграфа, на якому розміщено 5 хмаринок із цифрами 3, 4, 5, 7, 8.
-Це незвичайні хмаринки. Із них падають краплинки-веселинки. Кожна краплинка поділена навпіл, у кожній із половинок намальовано точки. Якщо ви правильно складете половинки, то у цілої краплинки всередині виявиться та кількість точок, що відповідає цифрі на хмаринці. Діти працюють парами, знаходять правильні половинки крапельок. Наприклад, для хмаринки з цифрою 4 вихователь готує краплинки, розрізані навпіл з 3 і 1 точками, з 2 і 2 точками тощо. Крапельки і хмаринки можуть для зручності відрізнятися відтінком кольору.
– А ось і наш сад. Що росте у саду? Чи є тут якась об’ємна геометрична фігура? Так, ось одна велика червона кулька уявила себе яблуком, а ще дві червоні кульки, тільки маленькі, — вишеньками. Вони і справді схожі. Яким предметом може бути куля?
Вихователь підводить дітей до місця, облаштованого у вигляді саду із плодовими деревами. Там є яблунька, на якій висить червона куля (як яблуко) та маленькі червоні кульки (як вишеньки).
-Так, кулю ми знайшли, тепер час вирушати шукати куб. Ходімо на гостину до Гавчика. Він просив принести йому погризти кісточок. Зберімо кісточки для нього.
Дидактична гра «Збери кісточки для Гавчика»
Вихователь роздає кожній дитині пластикову миску, у середині якої закріплено цифри від 1 до 10. На килимі розкладає пласкі, вирізані з паперу або картону кісточки.
-У кожного із вас є миска, у ній написано цифру, зберіть стільки кісточок на килимі, скільки показує цифра.
Діти збирають кісточки, а потім з вихователем рахують їх. Вихователь підводить дітей до будки, облаштованої для собаки, а біля неї — будиночок, складений із куба та піраміди.
– Доброго дня, Гавчику! Ми тобі принесли гостинець. Гавчик дякує вам. Чи не заховалися тут наші фігурки? Так ось вони — уявили себе будиночком! Якими ще предметами можуть бути куб та піраміда?
Біля Гавчика складено декілька гілочок, полін з дерева і один циліндр.
-Я втомилася, присядьмо. Навіщо ці дрова? Де ж нам шукати наші фігури? Так, справді це наша фігура — циліндр, вона уявила себе поліном! А чим ще може бути циліндр? Нумо трошки розімнемося!
-Залишилося відшукати ще одну об’ємну фігуру — конус. Рушаймо в зоопарк.
Вихователь кожній дитині роздає набір геометричних фігур (круг, овал, квадрат, трикутник — кожної по 10 шт.), картки із цифрами від 1 до 10, картки зі знаками «+», «–», «=».
-Погляньте, скільки тварин! Ось мавпа. Вона шила собі жилетку. Зробила в ній 5 петельок і пришила шість ґудзиків. Викладіть стільки овалів, скільки мавпа зробила петельок. Скільки овалів ви виклали? (5) Викладіть під овалами стільки кружечків, скільки мавпа пришила ґудзиків. Що ви помітили? (Мавпа пришила зайвий ґудзик.) Що потрібно зробити мавпі? Скільки ґудзиків забрати? Скільки стане петельок та ґудзиків, якщо забрати один ґудзик?
– Погляньте, а ось слоненя! Воно зірвало з однієї пальми 6 бананів, з іншої — 1. Усі банани склало в кошик. Скільки всього бананів склало слоненя?
– Відпочиньмо і пригостимося морозивом.
Вихователь підводить дітей до полички, на якій стоїть намальоване морозиво й одне з них зроблене з конуса, а зверху — тенісні кульки, прикріплені на двосторонній скотч у вигляді морозива.
-Ось і наша фігура — конус. Вона уявила себе стаканчиком для морозива, а це кульки. Вони уявили себе морозивом! А чим ще може себе уявити конус?
Підсумок заняття
-З якими фігурами ми сьогодні грали? Що було легко виконувати? Де ми побували сьогодні?
Вихователь Башмачнікова О. О