27.04.2020 Старша “А” (Живчик) (Вихователі Мойсієнко В.О., Ступак О.В.)
Заняття 1. Підготовка до навчання грамоти.
Тема: «Звук «й». Звуковий аналіз слів».
Мета: ознайомити дітей із звуком /й/, літерою Й(йот); вчити правильно артикулювати звук /й/, читати склади, слова з буквою «йот». Удосконалювати вміння розрізняти на слух та за артикуляційними особливостями тверді і м’які приголосні. Сприяти вихованню бережного ставлення до природи.
Матеріал: демонстративний матеріал, казкові герої.
ХІД: 1. Організаційний момент. Привітання.
- Встаньте, діти, всі рівненько,
- Посміхніться всі гарненько.
- Посміхніться ви до мене,
- Посміхніться і до себе,
- Привітайтесь: «Добрий день!»
- Основна частина. Дихальна вправа .
– Пір’їнку здуємо з долоньки. Понюхаємо запашну квітку. Подуємо, як сердитий вітрюган.
Мовна вправа «Щоб ротик був слухняний». Чистомовка.
Сі-сі-сі – будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть – весняні місяці йдуть,
Не-не-не – сяє сонечко ясне,
Обігріє нас усіх.
Мотивація : – Діти, сьогодні я випадково почула історію . Зараз я вам її розповім. «Казка про засмучений звук». – У Країні «Граматиці» всі звуки живуть в одному багатоповерховому будинку. Дружать між собою. Ходять один до одного в гості. Але якось один із звуків образився на сусідів і не з ким не хотів спілкуватись. Жодного поганого слова про нього ніхто не міг сказати. Цей звук завжди був чемний, ввічливий. У нього добрий м’який характер. Завжди вітався. А вітаючись, знімав капелюха. (показую елемент літери Й). Але завжди швидко пробігав повз своїх сусідів, і ніхто не встигав його про щось розпитати. Тому і називати його стали дуже швидко. Давайте його озвучимо. (\й\) У нього добра м’яка вдача , і вимовляється він м’яко. – Давайте порівняємо вимову звука \й\ та інших м’яких приголосних – л’, н’, т’, м’ та ін. Звук \й\ завжди м’який. – А тепер давайте подивимось, як же позначається звук \й\ на письмі. Це літера «Й». – На яку іншу літеру вона схожа?(«И», тільки без капелюшка вгорі). – Хто ж міг образити звук \й\? Як розібратися? – Давайте завітаємо в гості до звука \й\. А щоб потрапити в цю казкову країну, нам необхідно виконати завдання. (предметні картки). * Вибрати продукти, в назвах яких є звук \й\. (чай, йогурт, коровай, майонез). ** Виконати звуковий аналіз слів: ЧАЙ ЙОГУРТ Фізкультхвилинка -Чи то дощик ллє довкола, (хвилеподібні рухи рук донизу) Чи лютує завірюха, (колові рухи рук) Буква «Й» ніде й ніколи (дістаємо правою рукою лівого вуха) Не знімає капелюха . (дістаємо лівою рукою правого вуха) *** Складіть слова зі звуком \й\. Наприклад: читати – читай, малювати – …, стрибати – …, грати – …, співати – …, танцювати – … – Як ми утворили ці слова? (змінили слово, додали в кінці звук \й\) **** Визначити місце звука \й\ в словах (діти показують відповідні картки): АЙСТРА КРАЙ РАЙОН ЙОД ЙОРШ ЧАЙНИК СОЛОВЕЙ. ***** Читання складів: -ай, -уй, -ой, -ій, -ий, -ей. ****** Гра «Додай слівце» (картки з зображенням об’єктів природи). Дай відповідь на запитання який? пролісок (який?) – лагідний, підсніжний (який?)-…, ліс (який?)- …, кущ (який?)- …, дуб (який?)- … (З’являється лялька одягнена літерою Й ) – Доброго дня, діти! Ви потрапили в казкову країну «Граматику». – Доброго дня, літеро Й! – Чи будете ви ласкаві поспілкуватися з нами? – Так. Радий вас бачити! – Ми принесли вам подаруночки. – Які? (Діти називають слова, які придумали зі звуком \й\). – Дякую! Мені приємно почути ці слова, бо в них є звук \й\. – Подивіться, як ми звеселили букву Й! – Так. Ви виконали велику роботу на шляху в країну «Граматику». Ви помирили мене з усіма літерами. І тепер я зовсім не засмучений. Я знову добрий, веселий і ввічливий.
3.Підсумок. – Молодці, діти! Пригадаємо, з яким звуком ми познайомились? Який цей звук завжди? – Якою літерою його позначаємо?
Заняття 2. Ліплення.
Тема: «Сіємо насіннячко».
Мета:ознайомити дітей з весняними роботами дорослих на городі, розглянути насіння городніх рослин (гарбуз, кавун, кабачки, патісони); закріплювати прийом ліплення пластиліну на площинній формі ; розвивати уяву, мислення, дрібну моторику рук.
Матеріал:насіння городніх рослин, 1\4 частина аркуша А-4 картону, пластилін чорного (сірого) кольору, дощечки для ліплення, стеки, серветки, предметні картинки «Городні рослини».
Хід: 1. Організаційний момент. Психогімнастика «Сонечко» — Діти, заплющить очі, витягніть руки. Уявіть, що на долоньках у вас лежать маленькі сонечка. Через пальчики, як промінці сонечка, іде тепло по всій руці. Руки заспокоїлися, відпочивають. Тепер сонячні зайчики зігрівають стопи, пальці ніг. Утома минає, м’язи відпочивають. Я — маленьке сонечко. Я прокидаюся, вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся над обрієм. У мене багато тепла і світла. Я дарую своє тепло всій землі — лісам, рікам, лукам. Я вдихаю тепло. Я лечу над землею і освітлюю зелене листя, маленьку рослинку. Я — хмарка. Велика, пухнаста, легка. Мені втішно пливти у синьому небі, мої руки легкі, вони допомагають мені летіти. Я підводжу вгору очі, вдихаю всім тілом світле повітря. — Сьогодні до нас на гостину завітало сонечко. Воно дуже яскраве, тепле. Сонечко всіх радує, усім дає життя. Послухайте вірш, що написав Степан Жупанин. ВЕСНЯНЕ СОНЕЧКО.
Принесло нам сонечко Знов тепло І ласкаві промені Розлило. З трав і квітів виткало Килими, На лужку погралося Із дітьми. Ой, радіє сонечку Все навкруг. Нам весняне сонечко — Добрий друг. — Що принесло нам сонечко? — Що з’явилося на землі? — Хто став грати на лужку? — Кого покликало сонце? — Чому радіють сонечку? — Сонце світить високо на небі, зігріваючи нашу землю. А це значить, що прийшла пора для весняних робіт на городах. Дорослі не можуть гаяти час , а беруться до роботи. – Які дії вони виконують?
Гра «Відгадайте мої дії». – Я буду показувати, що роблять у весняну пору дорослі на городі, а ви повторюйте і вгадуйте мої дії (копаю город, роблю луночки для насіння, сію насіння, загортаю землю, поливаю).
2. Мотивація. – Подивіться, що тут є в моїй «чарівній » торбинці. (Розгляд насіння городніх культур гарбуза, кавуна, кабачків, патісонів тощо).
Гра «З якого насіннячка що виросте?» (предметні картинки городніх рослин). – Відгадайте, яке насіння у кавуна? Гарбуза?Кабачків?…. – Допоможемо дорослим посадити насіння на городі!
3. Продуктивна діяльність дітей. Пальчикова гімнастика. — Ходімо до нашої художньої майстерні. Сідайте на стільчики за столи. Підготуймо наші пальчики до роботи. Пальчикова гімнастика:- Раз два, три, чотири, п’ять — Вийшли пальці погулять. Оцей пальчик — найсильніший, Він найбільший, найтовстіший. Вказівний палець для того, Щоб показувать відоме. Палець цей середнім зветься, Він найдовший, як ведеться. Оцей палець безім’яний, Вередливий, неслухняний. Ось мізинчик, хоч маленький, Проте вдалий і спритненький. – Тепер наші пальчики готові до роботи. * Спочатку зробимо город. На аркуші картону в центрі покладемо шматок чорного(або сірого) пластиліну. Потім від центру до країв розтягнемо його пальчиками . Покриваємо весь аркуш пластиліном. ** Проводимо з допомогою стеки луночки для насіння. *** Сіємо насінинки в луночки. Міцно притискаємо кожну пальчиками. Наш город готовий!
4. Підсумок заняття. – Молодці! Гарно виконали роботу. Мами будуть задоволені! Гарні у них помічники ростуть!
Вихователь Ступак О.В.