14.05.2020 Логопедична “Б” (Дзвіночок) (Вихователі Сахно А.В., Плохотникова Г.М.)

Тема дня: Що в мене в середині (серце, шлунок, легені, мозок, кров)

Ознайомлення з природним довкіллям.

Тема: Пахощі весни

Мета: продовжити знайомити дітей із пізньою весною як порою масового цвітіння; вчити спостерігати за тим, як цвітуть кущі, квіт в травні, простежувати поведінку комах біля них; розвивати пізнавальні інтереси; удосконалювати уважність малят; сприяти розвитку мислення, вміння міркувати; виховувати прагнення милуватися весняними квітами, бачити їх красу, захоплюватися нею; формувати бажання берегти рослини.

Матеріали та обладнання: добірка фотографій «Цвітіння в травні», ілюстрація до казки «Як бджілка знаходить квітку конвалії»; картки із зqбpaжeннями різних рослин у пору цвітіння; штучні квіти; аудіозапис пісні «Весняний вальс» (музика А. Філіпенка, слова Т. Волгіної, диск).

Хід заняття

І. Організаційний момент

Малята! Підніміть руки ті, хто з вас любить квіти.

Зараз, пізньої весни, цвітуть дерева і кущі, розкрили пелюстки квіти на клумбах та в лузі. Про те, що саме зараз квітує, про красу та пахощі цих квітів, а також про бережливе ставлення до них ми сьогодні з вами й поговоримо.

  1. II.   Виклад нового матеріалу
  2. Розповідь «Що квітує в травні?»

Нинішній місяць травень наряду з пишними травами та зеленим листячком дерев подарував нам і багато квітів. Цієї пори вбралися в пишні шати фруктові сади: вишні, груші, яблуні,, черешні, сливи надягли білі або біло-рожеві сукні — легкі й ніжні, вони нагадують нам наречених або принцес у святковому вбранні. Цвітуть також декоративні й ягідні кущі — калина, терен, бузок, черемха. Калина і черемха цвітуть білими китичками, а бузок може бути різним: фіолетовим, білим, червонуватим… Цвітуть у лісі ніжні конвалії та зозулині черевички, по лугах та галявинах позолотою розсипалися малі кульбабки, а на клумбах вже відцвітають тюльпани, розкривають пуп’янки ранні півонії.

Багато цвіту — радість для комах. Бджоли, оси, джмелики збирають квітковий нектар, п’ють його і барвисті метелики. А якщо багато комах, є пожива для птахів, тож квіти і для них корисні.

Та, мабуть, не меншу радість квіти дарують і нам: ми милуємося їх красою, із задоволенням вдихаємо пахощі квітів. Квіти дарують людям справжню насолоду, незрівняну ні з чим.

Після завершення розповіді можна поставити дітям задати запитання за її матеріалом: які рослини цвітуть у травні? Як виглядають цієї пори сади, луги, квітники? Кому цвітіння квітів приносить користь, кого воно радує?

  1. Спостереження в природі «Цвітуть черемха та бузок»

Дітям пропонується розглянути квітучі кущі черемхи та бузку, порівняти їх.

Розглядання будови квітів. Висновки: і черемха, і бузок квітують суцвіттями, гронами квітів, кожне з яких складається з багатьох маленьких квіточок. В обох кущів ці грона мають видовжену форму.

З’ясування кольорів квітів. Висновки: квіти черемхи білі, а бузок може бути різного кольору: і білий, і ліловий різних відтінків (від світло-лілового до темно-фіолетового), і червонястого, і пурпурного тощо.

Уточнення видів рослин. Висновки: і черемха, і бузок — це кущові рослини, кущі, в них немає стовбура, а натомість є багато гілок. Але черемха — це кущ дикої природи, а бузок — декоративний кущ, тому в нього так багато видів, кольорів.

Дослідження запаху квітів. Висновки: усі квіти дуже гарний пахнуть. У черемхи запах більш різкий, сильний, від нього навіть трохи паморочиться голова. Запах квітів бузку різних видів однаковий, він ніжніший, ніж у черемхи.

Простеження за поведінкою комах біля квітів. Діти визначають види комах, уточнюють, яких комах біля квіток більше, а яких менше, чим займаються комахи, як вони рухаються, як поводяться (сонні, малорухомі чи активні). Малята також простежують за тим, які звуки видають різні комахи і пояснюють, чому здається, що кущ ніби бринить.

Наприкінці спостережень розказати дітям, що квіти цих рослин неможна ламати: по-перше, щоб не завдати їм болю, не зашкодити рослинам, а по-друге, тому, що їх гілочки не стоятимуть у воді: черемха швидко осиплеться, а бузок зав’яне.

  1. Практична вправа «Квіти пізньої весни»

Педагог дає малюкам набори карток, що зображують різні рослини в пору їх цвітіння. Завдання малят — відібрати й покласти окремо зображення тих квітів, що цвітуть у пору пізньої весни. Така ігрова вправа може виконуватися в парах або підгрупах.

Виконавши вправу, окремі бажаючі малята дають їй усне пояснення:

Коли пізня весна, цвітуть тюльпани, бузок, конвалія, кульбаба, черемха, зозулині черевички…

Проліски, ряст, медунка, фіалки в цю пору вже відцвіли.

Дзвоники, ромашки, мак, айстри цвістимуть пізніше.

Педагог у процесі вправи допомагає окремим дітям, які вагаються, а також стежить за тим, щоб не було допущено помилок.

  1. Музична гра-імпровізація «Весняний вальс»

Діти з вихователем обговорюють враження, настрій, який створюють квіти — на душі радісно, відчуваємо захоплення, хочеться танцювати тощо. Дорослий пропонує малюкам уявити, що самі квіти перетворилися на чарівні і почали танцювати, кружляючи у вальсі.

Вихователь роздає малюкам штучні квіти. Лунає пісня «Весняний вальс» (музика А. Філіпенка, слова Т. Волгіної). Діти із квітами в руках виконують прості танцювальні рухи в ритмі музики — кружляють, погойдують квітами і т. ін., імпровізовано зображуючи їх танок.

  1. Слухання казки

Вихователь показує дітям ілюстрацію і читає казку.

В. Сухомлинський

Як бджілка знаходить квітку конвалії

Вилетіла з вулика бджілка. Літає над пасікою й дослухається. Чує, десь далеко-далеко дзвенять голосні дзвіночки. Летить бджілка на музику дзвіночків. Прилітає до лісу. А то дзвонять квітки конвалії. Кожна квітка — маленький срібний дзвіночок. Усередині золотий молоточок. Б’є молоточок по сріблу — лунає дзвін, аж до пасіки лине. Ото так конвалія кличе бджілку. Прилітає бджілка, збирає з квітки пилок та й каже:

— Дякую, квітко…

  1. Дидактична гра «Дивовижна квітка конвалія»

Діти уважно розглядають квітку конвалії на фото і розповідають про неї, спираючись на питання педагога:
•  Яку рослину ви бачите на фото?
•  Коли цвіте конвалія?

  • Як виглядають квіточки конвалії? Який вигляд мають інші частини цієї рослини?
  • Що ще ви знаєте про конвалію: яка це квітка, де росте, як вона пахне?
  • Як треба ставитися до конвалій і чому?

 

III. Підсумок заняття

  • Про що ми сьогодні говорили? Чи можна сказати, що травень – не тільки місяць трав,  але й пора цвітіння? Доведіть свою думку.

 

Конструювання

Тема: ФЕЯ КУЛЬБАБКА

Мета: навчати малюків майструвати імпровізовану ляльку із квітів кульбаби; сприяти розвитку дитячої уяви, фантазії, творчого мислення; розширювати загальний кругозір малят, формувати елементарне уявлення про традиційні українські обереги, виготовлені і рослин; виховувати чуйність, естетичне сприйняття довкілля, бережливе ставлення до рідної природи.

Обладнання: світлини, що зображують українські обереги з рослинного матеріалу; квіти кульбаби, палички, ємність із водою.

Хід заняття

  1. Організація групи

Малята, який сьогодні чудовий, сонячний день! Надворі все зазеленіло, стало буйним та пишним: виросла шовкова травичка, щодня дивовижна природа рослин додає в наше життя нових барв. Чи подобається вам рідна природа зараз, на початку травня? Чому?

  1. Вступна розповідь вихователя

Рослини — дерева, квіти, трави — це не тільки красиво. У нашому народі рослини здавна мали символічне значення. Наші пращури вважали, що більшість рослин мають магічну силу і здатні не тільки зцілювати від хвороб та повертати недужим наснагу й силу, але й можуть, наприклад, захистити оселю та її мешканців від недобрих людей, від нечистих сил, від усякого лиха. Тому з давніх-давен українські хати прикрашали іграшками-оберегами: їх робили у вигляді декоративних віничків або ляльок із трави, засушених квітів та плодів, колосся злакових рослин тощо.

(Педагог показує дітям кілька фото із зображенням згаданих оберегів, малята уважно розглядають їх.)

  1. Мотивація, повідомлення навчально-ігрового завдання

Чи хотілося б вам, діти, стати маленькими чарівниками і зробити простенький, але чудесний оберіг власноруч? Сьогодні маєте таку нагоду, друзі. Оберіг, який ви виготовите, буде чудесною дівчинкою-лялькою: дуже милою, доброю й лагідною, зі світлою й сонячною душею.

Треба тільки доречний матеріал дібрати для нашого оберегу. А для цього ми маємо піти на прогулянку.

(Діти з вихователем виходять на подвір’я дитсадка.)

Відгадування загадки

Дорослий повідомляє, що у виборі матеріалу для ляльки-оберегу дітям має допомогти загадка:

Квітка сонячна, красива,

Стане згодом сива-сива,

Вітерець її подмуха —

Стане миттю сивим пухом. (Кульбаба.)

Діти відгадують загадку і показують квіти кульбаби, а педагог відзначає кмітливість малят.

  1. Виконання практичного завдання

Дорослий розповідає та показує дітям, як із квіточок кульбаби та за допомогою додаткового матеріалу (паличок) зробити ляльку-дівчинку. Малята виготовляють виріб за його зразком.

Зміст діяльності дітей

Для свого виробу — чарівної дівчинки-кульбабки — візьмемо дві квіточки. Цього нам вистачить, і більшість квітів лишаться незайманими та продовжать усіх радувати своїми барвами.

Уважно розгляньтея кульбабки і оберіть собі між них дві квіточки. Зірвіть їх обережно, разом зі стебельцем, намагаючись не пошкодити його

Квіточку слід нанизати на паличку, розташовуючи її стебельцем угору. Тепер стебельце обережно розділимо на кілька частинок — поздовжні смужки. Вони стануть волоссям нашої дівчинки. Змочимо цю кіску водичкою —- і у лялечки вийде красива, кучерява зачіска: стебельце скрутиться в спіральку

Тепер змайструємо дівчинці ручки. Для цього акуратно відірвемо стебельце від другої квітки і нанижемо його на паличку знизу, проколовши приблизно посередині, так, щоб ручки дівчинки були однакової довжини

Спідничку зробимо з другої квітки, нанизуючи її на паличку також знизу, розташовуючи догори місцем, де був хвостик стебла

Погляньте, малята, яка дівчинка-кульбабка вийшла у мене! А тепер покажіть, які лялечки вийшли у вас. (Діти демонструють свої вироби педагогу та одне одному.) Молодці, малята!

  1. Фізкультхвилинка

Дорослий пропонує дітям запросити їхніх чарівних дівчаток-кульбабок на прогулянку.

Але будьте обережними, малята: адже наші лялечки дуже тендітні та ніжні, тож не пошкодьте їх! (Малюки, тримаючи свої вироби в руках, виконують ігрові рухи відповідно до змісту тексту.)

Станьмо, подружки, в кружок —

(Діти утворюють коло.)

.Гляньте: ось який лужок!

(Повільно обертаються навкруг себе.)

Ми по лугу розійшлися,

(Розходяться врозтіч.)

Ми по лугу розбрелися. (Уповільнюють крок.)

В небо подивились, (Підводять голову.)

А тепер присіли. (Присідають.)

На носочках ми ішли — (Крок навшпиньках.)

Скільки дивних див знайшли! (Розводять руки в сторони, потім піднімають їх угору.)

  1. Обігрування виробу (гра-фантазія)

Вихователь збирає малят біля себе і спонукує їх пофантазувати й розказати, як звати їхню дівчинку, яка в неї вдача, про що мріє ця лялечка та які властивості оберегу вона має (від яких негараздів захищає своїх друзів).

Педагог хвалить усіх малюків, що виявляють активність у грі, за необхідності допомагає вихованцям висловити свої думки підказками, навідними запитаннями тощо.

Далі дітям надається можливість довільно погратися своїмт ляльками із кульбабок, придумуючи різні цікаві сюжети.

  1. Підсумки заняття

Чи сподобалося вам сьогоднішнє заняття, малята? Чим запам’ятається вам сьогоднішній день? (Відповіді дітей.)

Ми не нарвали пишних букетів із кульбаби, не наплели з кульбабок вінків — ми зірвали всього по дві квіточки, і тому наш дворик лишився таким самим квітучим, гарним. Але і цих квіточок, що завдяки вашій умілості перетворилися на чарівних дівчаток, чесно кажучи, шкода: адже нашим лялечкам випала доля жити тільки один день. Потім усі вони, на жаль, зав’януть.

Але ми з вами не забудемо їх красу та ніжність, ту радість і доброту, яку встигли подарувати нам ці милі створіння. Нехай ця доброта, діти, не щезне, а поселиться у ваших маленьких сердечках і зігріває вас, і навчає вас самих творити для інших добро.

 

Плохотникова Г. М.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.