26.03.2020 Середня “В” група (Зірочка) (Вихователі Варкентін С.М., Стадник О.Є.)
Аплікація «Зайчикова хатка»
Мета: Вчити дітей створювати на одній аплікативній основі (стіна — великий квадрат, дах — трикутник, вікно — маленький квадрат) різних образів казкових хатинок — луб’яної для зайчика й льодяної для лисиці. Закріпити спосіб розрізання квадрата за діагоналлю з метою отримання двох трикутників. Спрямувати на самостійний вибір вихідних матеріалів і засобів художньої виразності. Розвивати творче мислення й уяву. Виховувати інтерес до народної культури.
Матеріали, інструменти, обладнання.
Аркуші паперу білого кольору для тла, готові деталі аплікації:
- 25—ЗО паперових квадратів розміром 7×7 см — 10×10 см для стін луб’яних хаток — у теплих тонах (жовтого, бежевого, жовтогарячого, теракотового кольору);
- 25—30 паперових квадратів розміром 7×7см — 10×10 см для стін льодяних хаток — у холодних тонах (блакитного, бірюзового, синього, світло-фіолетового кольору);
- 25—ЗО паперових квадратів білого кольору для розрізування на трикутники — дахи обох хаток;
- 50 паперових квадратів розміром 2×2 см — 3×3 см — для віконець (колір різний);
- додатковий матеріал — фольга, конфеті, обрізки паперу, фантики;
Хатка льодяна й луб’яна
- кольорові олівці, фломастери, ножиці, клей, пензлі для клею, серветки паперові та з тканини.
Хід заняття. Вихователь розповідає або читає уривок з російської народної казки «Зайчикова хатка» й розігрує діалог за допомогою персонажів лялькового театру:
«Були собі лисиця і заєць. У лисиці хатка льодяна, а в зайця — луб’яна. Ось лисиця й дражнить зайця:
— У мене хатка світла, а у тебе темна! У мене світла, а у тебе темна!
Прийшло літо, у лисиці хатка розтала.
Лисиця і проситься до зайця:
— Пусти мене, зайчику, хоч на подвір’я до себе!
— Ні, лиско, не пущу: нащо було дражнитись?
Стала лисиця зайця просити. Заєць і пустив її до себе у двір.
На другий день лисиця знов проситься:
— Пусти мене, зайчику, на ґаночок.
— Ні, не пущу, навіщо дражнилась?
Просила, просила лисиця, згодився
заєць і пустив лисицю на ґанок.
На третій день лисиця знову просить:
— Пусти мене, зайчику, в хатку.
— Ні, не пущу, навіщо дражнилась?
Просилась, просилась, заєць пустив її
в хатку. Сидить лисиця на лаві. А зайчик на печі.
На четвертий день лисиця знову просить:
— Зайчику, зайчику, пусти мене на піч до себе!
— Ні, не пущу, навіщо дражнилась?
Просила, просила лисиця, та й випросила — пустив її заєць і на піч.
Минув день, інший — стала лисиця зайця з хатки гнати:
— Іди геть, косоокий. Не хочу з тобою жити!
Так і вигнала».
Вихователь пропонує дітям зробити аплікативні хатки: луб’яну для зайчика і льодяну для лисиці, щоб лисичка і заєць дружно жили поряд і мирно спілкувались, дивлячись одне на одного крізь віконця.
Педагог показує ілюстрації казкових будиночків, уточнює уявлення дітей про те, з чого зроблені та який вигляд мають хатки лисиці й зайця.
Виставляє на мольберті аркуш паперу (основу для композиції), малює крейдою на дошці контурну схему побудови: стіна —
великий квадрат, дах — трикутник, віконце — маленький квадрат. На основі цієї схеми починає моделювати варіанти хаток і включає дітей у добирання матеріалів. Приміром, показує великий квадрат жовтого (бежевого, жовтогарячого, теракотового) кольору й питає, що це за деталь (частина будови), й для чиєї хатки вона підійде? Швидко приклеює стіну зайчикової хатки на композиційну основу (справа чи зліва). Потім показує великий квадрат блакитного (бірюзового, синього, світло- фіолетового) кольору. Повторює питання й прикрашає стіну лисиччиної хатки. Питає в дітей, як можна зробити дах. Після відповідей дітей показує квадрат білого кольору й розрізає його за діагоналлю на два трикутники. Пояснює, що з одного квадрата вийшло одразу два дахи білого кольору, що підходять до обох хаток — льодяної й луб’яної. До того ж, їх можна розфарбувати будь-яким кольором. Показує маленькі квадрати, пояснює, що вікна в хатках можуть бути різного кольору — це залежить від світильників і фіранок. Потім демонструє дітям новорічні маски зайця й лисиці, щоб діти уявили собі, які на вигляд лисиця й заєць, котрі дивляться у віконця своїх хаток.
Повторює й уточнює творче завдання на одному аркуші паперу зробити картай аплікацію «Була у лисиці хатка льодяна, а в зайця — луб’яна»: стіни хаток скласти з квадратів різного кольору, два дахи зробити з одного квадрата (розрізати за діагоналлю й розфарбувати), а у віконцях намалювати зайчика й лисицю: як вони дивляться одне на одного й розмовляють.
Підсумок заняття. Оформлення виставки. Складання діалогів, вигадування казки за новими правилами.
Вихователь Варкентін С.М.