21.04.2020 Логопедична “Б” (Дзвіночок) (Вихователі Плохотникова Г.М., Сахно А.В.)

Тема дня: « Дитина і природа»

Підготовка до навчання грамоти.

Тема: Номінаційна функція слова.
МЕТА:
 у ігровій формі узагальнити знання дітей з грамоти .Закріплювати знання дітей про звуки, букви, речення. Продовжувати вчити робити звуковий аналіз слів, при цьому правильно вживати терміни: «твердий приголосний звук», «м’який приголосний звук”, «голосний звук», схематично записувати їх;  вправляти в умінні знаходити перший та останній звук у слові, придумувати слова на заданий звук; ділити слова на склади; закріплювати вміння складати речення та записувати схеми речень. Активізувати словник дітей образними виразами: Мишка-шкряботушка, Жабка-скрекотушка, Зайчик-побігайчик, Вовчик-братчик,Лисичка-сестричка, Ведмідь-набрід. Розвивати дрібну моторику пальців. Виховувати інтерес до заняття, бажання допомагати друзям.

МАТЕРІАЛ: площинні фігури звірів до казки «Теремок», будиночок; слова-схеми та фішки для проведення звукового аналізу слів; будиночки для позначення «голосного», «твердого приголосного» та «м’якого приголосного» звуків; дидактична гра «Де живуть слова»; лічильні палички; предметні картинки; картина «Взимку на прогулянці», «доріжки-схеми» для позначення речення.

ХІД  ЗАНЯТТЯ

Добрий день, мої малята!

         Любі хлопчики й дівчата!

         Я вас щиро всіх вітаю,

         Та заняття починаю.

Діти вітаються і сідають за столи.

Вихователь виставляє на дошку площинне зображення теремка.

Ой, погляньте, діти, що це? (Теремок).

         Поки ми з вами вітались до нас казка завітала.

         Це – маленький теремок: ось – віконця, ось – замок.

         Та чомусь він пустий і сумний?!

         Щоб теремочок звеселити, треба його заселити.

А для цього треба виконати завдання. Пригадайте, хто у казці прийшов до теремка перший? (Відповіді дітей). Вона з’явиться у нашій казці, якщо ми виконаємо перше завдання.

Перше завдання – запитання:

  • Що таке звуки?
  • Що таке букви?
  • Які є звуки?
  • Як поділяються приголосні звуки?
  • Скільки є голосних звуків? Назвіть їх.
  • Якими фішками позначаємо голосні, тверді та м’які приголосні звуки?

Після відповідей дітей з’являється Мишка-шкряботушка.

Дивись, Мишко, яка гарна хатинка.

Не хатинка, а дивинка

Будеш ти тут жити,

Смачні млинці пекти та пиріжки ліпити.

Вихователь ставить Мишку у теремок.

Хто у теремку з’явився другим? (Жабка).

Друге завдання.

Жабка скаче: ква-ква-ква! Ось хатиночка яка!

Але, щоб їй у терем увійти,

Треба слова на заданий звук знайти.

Вихователь називає звук, а діти називають слова, які починаються на цей звук.

 Із звуків ми слова складаєм, звуки чітко вимовляєм.

Часу, діточки, не гайте,

Звук перший і останній у слові називайте.

Звуки знаєте розпізнавати.

Де приголосні звуки, а де голосні

Зараз ви розкажете мені.

Дидактична гра «Де живе звук».

Вихователь виставляє на дошку будиночки, у віконечках яких є позначення голосного, твердого та м’якого приголосного звука. Вихователь називає звуки, а діти «поселяють» їх у відповідний будиночок.

Ось і Жабку-скрекотушку в теремок ми поселили. Хто третім прийшов до теремка? (Зайчик-побігайчик).

Ось і Зайчик, скік та скік.

Він стрибає без зупинки,

Хоче також у хатинку.

Ви йому допоможіть:

Фізкультхвилиночку зробіть.

Проводиться фізкультхвилинка.

Стали дружно на носки,

А тепер – на п’ятки.

Руки ставимо в бочки,

Робимо присядку: раз-два-три!

Плещемо усі руками: раз-два-три!

Тупаємо всі ногами: раз-два-три!

Покружляли – руки в боки: раз-два-три!

На носочках скоки-скоки: раз-два-три!

Вихователь ставить Зайчика у теремок.

Хто після Зайчика прийшов до теремка? (Вовчик-братик).

Четверте завдання.

Поки ми тут з вами грались, нас картки з фішками чекали.

Що зображено – назвіть,

Фішки ви до рук беріть

Та моделі слів складіть.

Чітко звуки промовляйте,

які то звуки – називайте!

Проводиться звуковий аналіз слів: одна дитина біля дошки, а всі інші – за столом. Дитина послідовно називає звуки в заданому слові, характеризує їх та позначає на схемі фішкою.

Молодці, справились із цим завданням.

Зараз будем трохи грати:

Слова ділити та кількість складів визначати.

Раз-два-три, гру з словами почали!

Вихователь називає слова, а діти ділять їх і називають кількість складів у слові.

Вихователь ставить Вовчика-братика у теремок.

Хто прийшов до теремка після Вовчика? (Лисичка-сестричка).

Четверте завдання.

Вже Лисичка до нас спішить.

Ви їй в терем поселитись допоможіть.

Треба про зиму нам розказати,

Речення будемо з вами складати.

Речення, діти, ви швидше складіть,

Схеми цих речень усі запишіть.

Запитання:

         – З чого складається речення? (Зі слів).

– Які є слова?  (Довгі та короткі).

– Якою фішкою позначаємо початок речення?

– Якою фішкою позначаємо кінець речення?

Діти придумують речення за картиною «Взимку на прогулянці». Одна дитина біля дошки викладає схему, одного із придуманих дітьми, речення, а інші діти на столах.

Вихователь ставить Лисичку-сестричку у теремок.

Хто з’явився після Лисички-сестрички у теремку? (Ведмідь-набрід).

Шосте завдання.

Щоб вміти самому читати, будемо азбуку вивчати.

Зараз будемо букви називати

Та з чарівних паличок їх викладати.

Вихователь зачитує вірші про букви, а діти викладають їх із лічильних паличок. Якщо діти правильно виклали букву на парті, то на дошці з’являється будиночок із цією буквою: А, О, У, И, Е, І, Б, Д, П, Т.

Молодці, справились із цим завданням.

Увага! Останнє у нас завдання:

З словами тепер починається гра.

Уважними будьте, не поспішайте:

У яких будиночках слова живуть визначайте!

Дидактична гра « Де живуть слова»

Вихователь показує предметні картинки, а діти називають, що зображено на них і по першому звуку в слові «селять» їх у будиночки із зображенням букви.

А – акула, ананас, апельсин.              Б – білка, бджілка, буряк.

О-  огірок, орел, окуляри.                  Д – дім, дощ.

І – індик, іграшки.                               П – півень, папуга.

У – українець, українка.                     Т – тигр, трактор.

Е – екскаватор, ескімос.

Вихователь ставить у теремок Ведмедя.

Ось і закінчилась наша гра.

Звірят у теремку ми розселили.

Живуть вони між собою дружно,

А нам із вами дякують дуже.

 Підсумок.

Чи сподобалось вам наше заняття? Що цікавого було на занятті? Чим запам’яталось вам воно? Діти, ви сьогодні молодці. За вашу допомогу звірята передали вам гостинці і зараз я вас пригощу ними

 

Ліплення.

Тема: « Зайчик»

 

Мета: вчити дітей ліпити зайця, використовуючи іграшку в якості натури; передавати форму частин іграшки: овальну (тулуб), округлу (голова), циліндричну (ноги); передавати пропорційне співвідношення частин і деталі (вуха, хвіст, лапи); вчити поєднувати виліплені частини в одне ціле, щільно з’єднувати їх шляхом примазывания однієї частини до іншої;

виховувати посидючість, інтерес до занятияю ліпленням.

Роздатковий матеріал: пластилін (білий, чорний, червоний, синій), дошка для ліплення, стека.

Демонстраційний матеріал: м’яка іграшка заєць, заздалегідь виліплені деталі: тулуб, голова, ноги, лапи, вуха, хвіст.

Методичні прийоми: ігрова ситуація «до нас у гості прийшов заєць», бесіда про зайця (частини тіла, деталі), спонукання дітей до дії – «зліпимо зайцю друзів», самостійна діяльність дітей, физминутка «зайчик біленький сидить…», зображувальна діяльність дітей, підведення підсумків.

Хід проведення заняття

Діти сідають на стільці навколо килима.

Вихователь:

-Діти, сьогодні до нас у гості завітав незвичайний гість. Відгадайте, хто це?

Любить червону моркву,
Гризе капусту дуже спритно,
Скаче він то тут, то там,
По лісах і по полях,
Сірий, білий і косою,
Хто скажіть він такий?

 

– Зайчик.

– Подивіться, який він чудовий. Хлопці, зверніть увагу на його частині тіла. Які частини тіла є у зайця?

– Тулуб, голова, ніжки, лапки, вушка, хвостик.

– Скажіть, якої форми тулуб? Голова? Ноги? Лапки? Вуха? Хвостик?

( овальної, круглої).

– Яка частина тіла найбільша?

– Тулуб. Після тулуба за величиною йде голова, потім – ноги, лапки, вуха і найменша частина – хвіст.

Вихователь бере заздалегідь підготовлені частини:

– Діти, скажіть, яким способом потрібно ліпити тулуб? Голову? Лапки? Вуха? Хвіст?

– Треба взяти стеку, відламати шматочок пластиліну, розкачати круговими рухами долонь, щоб вийшов шар, потім прямими рухами розкачуємо пластилін у формі овалу.

– Голову потрібно робити так: розкачати пластилін коловими рухами в форму кулі.

– Лапки і вуха робляться способом розкочування «ковбаски».

– Для хвостика береться найменший шматочок пласти ліна і розкочується маленька кулька.

– Зверніть увагу. Спочатку до тулуба прикріплюється голова, потім ноги, лапки, на голові – вушка, потім хвіст. Кожну деталь потрібно щільно примазувати при з’єднанні.

(Примітка. Прийом зображення вихідних форм (голови, тулуба, ніг) показувати не слід, так як ці способи повинні бути засвоєні раніше).

– Хлопці, подивіться, наш гість прийшов до нас один. Давайте зліпимо йому друзів, щоб йому не було самотньо.

Діти сідають на свої місця за столами.

– Зайчик буде спостерігати а вами. Приймемось за справу. Візьміть стеку, відламайте шматочок пластиліну за допомогою стеки. З якої частини тіла потрібно почати

– З тулуба. (Одна дитина вголос описує процес ліплення).

– Тепер продовжимо. Яку частину будете ліпити?

– Голову. (Одна дитина вголос описує процес ліплення).

– Ви напевно трохи втомилися. Встаньте біля своїх стільчиків і виконуйте рухи і слова за мною.

 

Зайчик біленький сидить
І вухами ворушить.
Ось так, ось так,
Він вухами ворушить.

Зайчику холодно сидіти,
Треба лапоньки зігріти,
Ось так, ось так,
Треба лапоньки зігріти.

Зайчику холодно стояти,
Треба зайчика поскакати.
Ось так, ось так,
Треба зайчика поскакати.

– Продовжимо. Яку частину будете ліпити зараз?

– Лапки і ніжки. (Діти ліплять).

– За яку частину візьметеся тепер.

– Вушка. (Одна дитина вголос описує процес ліплення).

– Молодці, у всіх виходить. І що залишилося зліпити?

– Хвіст. (Одна дитина вголос описує процес ліплення).

Вихователь бере м’яку іграшку:

– Нашому гостю дуже сподобалися друзі, яких ви зліпили. Молодці! А тепер розставте зайчиків на підставки.

Діти ставлять свої роботи на підставку для демонстрации, чергові прибирають робочі місця.

Вихователь:Сахно А.В.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *