01.04.2020 Середня “В” група (Зірочка) (Вихователі Варкентін С.М., Стадник О.Є.)
Зірки та сузір’я
Ознайомлення з природним довкіллям
Тема. Наша планета Земля
Мета: дати дітям відомості про Землю як планету, про її виникнення ознайомити із такими явищами природи, як утворення вулканів гір; формувати поняття про зміну частин доби та пір року учити проводити дослідницьку роботу; розвивати цікавість, кругозір увагу, мислення; виховувати бажання пізнавати нове.
Обладнання: глобус; дрібні металеві предмети; нагніт на ниточці свічка; м’яч; конус із картону, у якому залишено отвір угорі та встановлено в нього пластмасову баночку (у баночку додано звичайну питну соду, змішану з харчовим барвником червоного кольору ящик із піском.
Р ХІД ЗАНЯТТЯ
Організаційний момент
Вихователь пропонує дітям вирушити в цікаву подорож.
Ця швидка нова ракета
Для польотів на планети,
Ми у космос вирушаєм,
Що у нім — всього не знаєм.
Ми місця скоріш займаймо,
Пуск! і швидше відлітаймо!
- 2. Бесіда
— Що ви побачили в ілюмінаторі нашої казкової ракети? Вихователь виставляє на стіл глобус.
— Це маленька копія нашої планети. Такою її бачать справжні космонавти з космосу.
— Як називається наша планета?
— Як називаються жителі Землі?
— Яку форму має Земля? На що вона схожа?
— Яке забарвлення Землі?
Вихователь пропонує дітям розглянути, які кольори є на глобусі, й розповідає про те, що вони позначають.
Жовтий колір — колір суші,
пояснити слово
Суша там, де зараз ми,
Суша де нема води .
- Розповідь вихователя про утворений Землі
— Дуже давно не існувало ані Землі, ані інших планет. У космосі вирувала темна хмара розпеченого газу та пилу. Поступово хмара охолола, а газ та пил почали притягуватися одне до одно Так і сформувалася Земля.
- Дослід «Як виникла Земля?»
На столі лежать дрібні металеві предмети. Вихователь бере магніт і водить ним по столу. Діти спостерігають, як предмети притягуться до магніту. ‘
— Так поступово Земля стала великою кулею, що обертається навколо Сонця.
Минуло дуже багато часу. На поверхні Землі утворилася тверда кора, а навколо планети — атмосфера. Земля обертається навколо Сонця й одночасно навколо себе. У результаті цього на Землі змінюються пори року та частини доби.
- Дослід «Зміна пір року»
Вихователь запалює свічку і повідомляє, що це сонце. Навколо свічки обертається м’яч (макет Землі). Педагог пропонує визнав ти, з якого боку буде зима, з якого — літо, де осінь і весна.
Звертає увагу дітей на те, що якщо від «сонця* промінці падають прямо, то на землі тепло, отже, на літо. Якщо промені;падаю під кутом, то на Землі осінь або весна. Чим далі м’яч від свічки, ті менше світла на нього потрапляє.
‘ 6. Фізкультхвилинка «День та ніч» ‘
Вихователь («Сонце») стає в коло, а діти («планета Земля») і чують його.
Діти рухаються навколо вихователя та обертаються навколо себе. За сигналом зупиняються.
— У кого зараз літо? весна?
— У кого зараз день? ніч?
Діти визначають своє положення відносно вихователя і відповідають на запитання.
- Продовження розповіді про планету Земля
— А тепер продовжимо подорож у минуле нашої планети. Спробуймо зрозуміти, як на нашій планеті утворилися гори. Наша планета утворилася з невеличкого шматочка, схожого на магніт, п постійно літав у космосі, притягував до себе уламки інших планет піщинки, камінці тощо. Була наша планета великою розпечено кулею. Потім поверхня вистигала, а в середині залишалася дул
гаряча порода, що постійно намагалася вирватися зовні. Утворювалися вулкани.
- Дослід «Утворення вулканів»
— Вулкан — це гора, з якої вивергається вируюча, розтоплена до червоного кольору лава. Вона схожа на річку, але замість води несе вогонь, каміння, попіл.
Вихователь демонструє дітям ілюстрацію вулкану. Виставляє конус із картону, у якому залишено отвір угорі та вставлено в отвір пластмасову баночку. У баночці — звичайна питна сода, змішана з харчовим барвником червоного кольору. Педагог додає оцет. Починається виверження.
— Виверження вулкану — Це дуже небезпечне явище, що завдає багато лиха. Але люди навчилися використовувати вулкани: це і будівельні матеріали, і джерела корисних копалин, і попіл, що є дуже гарним добривом.
9.Дослід «Утворення гір»
Діти підходять до ящика з піском з абсолютно рівною поверхнею.
— Уламки планет , камені та інші частини постійно рухалися глибоко під землею. Уявіть, що ваші руки — це уламки інших планет.
Діти занурюють руки глибоко в пісок і рухають ними.
— Якою стала поверхня?
— Що на ній утворилося?
— Чому це сталося
— Якими стали гори? .
Діти рухають руками, роблять висновки.
Вихователь показує дітям на глобусі гори, пояснює залежність
забарвлення від висоти гір.
- Підсумок ,
Педагог повідомляє малятам, що вже час повертатися до дитячого садка.
— Вам подобається наша планета Земля? Чим саме?
— Якби ви отримали пропозицію відлетіти з нашої планети
Земля на іншу планету, чи погодилися б? Чому?
Малювання.
Тема. Якби я був космонавтом…
Мета: продовжувати ознайомлювати дітей із Космосом як простором, що існує за межами планети Земля; розширювати знання про професію космонавта, про зірки та сузір’я; викликати інтерес до створення предметів за допомогою геометричних фігур; продовжувати вправляти у вмінні розміщувати зображення на всій поверхні аркуша; закріплювати знання про геометричні форми, кольори, про орієнтування в просторі; розвивати дрібну моторику, пам’ять, творчу уяву, уміння зображувати предмет у русі; виховувати бажання допомагати одне одному; спонукати до активного пізнання природи Космосу; викликати захоплення професією космонавта.
Обладнання: пензлі; баночки з водою; серветки для просушування пензлів; штамп із сирої картоплі; набір геометричних фігур (робота в парі); зображення сузір’їв та набори різнокольорових зірок; альбомний аркуш, тонований у темний колір неба.
ХІД ЗАНЯТТЯ
- 1. організаційний момент
Вихователь звертає увагу дітей на появу ляльки Тарасика.
— Діти, хто до нас завітав? Тарасику, чому ти з рюкзаком? Діти, Тарасик розповідає, що він ніколи не літав у небо, тому зібрався у мандрівку. А ви вже літали в небі? Тарасик хоче полетіли у Космос. Це високо над планетою Землею. На чому може полетіти Тарасик?
Диво-птиця, хвіст горить,
До зірок вона летить. (Ракета)
— Ви хочете в космічну подорож? Хто літає в ракетах у космічні подорожі? Розкажіть про них: Як вони одягнені? Як готуються до польоту? Ви хотіли б бути космонавтами? Для того щоб Полетіти, потрібна ракета. У нас є ракета? Маємо набір геометричних фігур (прямокутник, трикутник, коло, маленькі прямокутники). Із цих геометричних фігур зберімо ракети.
Дидактична гра «Збери ракету»
— Починаємо працювати! Намагайтеся зібрати правильно. Погляньте на зразок. Ракета має бути міцною для того, щоб дістатися зірок.
Діти працюють у парах.
- Мотивація
— Діти, ви — космонавт»! Чим будете займатися у Космосі? У космонавтів обов’язково є капітан корабля» Оберімо капітана корабля!
— Капітан і екіпаж космічної подорожі займіть своє місця! Капітане, дайте команду щодо пуску в космічний простір.
Діти займають місця в імпровізованому космічному кораблі.
Чекають нас швидкі ракети Для мандрівки на планетах.
На яку захотіли,
На таку й полетіли.
— Шановні космонавти, що ви бачите за бортом корабля?
Діти складають невеликі розповіді.
— Так, у космосі багато зірок. Яку зірку ми бачимо вдень? Коли зірок на небі найбільше? Зірок на небі багато, вони різняться за розміром, за кольором. У кожної зірки є своє місце на небі. Здавна люди дивилися на зірки і бачили у них різні фігури, що нагадували їм людей, тварин. Ці групи зірок називають сузір’ями. Чи хтось знає назви сузір’їв? Маємо набори різнокольорових зірочок і зображення сузір’їв. Із цих зірочок викладімо сузір’я та їх зображенням.
Дидактична гра «Збери ракету»
— Оберіть за бажанням картину із зображенням сузір’я і Візьміть конверт із зірочками. Починаймо працювати! Намагайтеся зібрати правильно.
Уважно дивіться на зразок. Зображення повинні бути схожими.
Діти працюють у парах. їх назви — Риба, Лебідь, , Лев, Терези, Ведмедиця велика і маленька.
Фізкультхвилинка «Підкорювачі космосу» г
Діти знову займають місця у «ракеті».
- Вправа «Політ на Місяць»: на видиху вимовляють звук [а], повільно піднімаючи ліву руку вгору, досягаючи Місяця, повільно її опускають.
- Вправа «Політ на Сонце»: також на видиху вимовляють звук [а], але піднімають праву руку, вимовляючи звук голосніше й довше.
- Вправа «Політ до інопланетян»: на видиху вимовляють звук [а], піднімаючи обидві руки вгору й вимовляючи звук якомога сильніше, гучніше й довше— На згадку Про нашу космічну подорож намалюймо ракету, якби ви буликосмонавтами-мандрівниками.
Продуктивна діяльність
— Ходімо до нашої художньої майстерні. Сідаймо на стільчики за столами. Розгляньте обладнання на столах.
Вправа «Орієнтуємося на аркуші»
Діти за вказівкою вихователя закріплюють уміння орієнтувалася на аркуші паперу — виконують дії сухим пензлем: ставлять пензлик у верхній лівий кут аркуша, нижній правий кут та ін., проводять рівну горизонтальну лінію;, похилу лінію та ін.
» Етапи малювання ракети
Пензликом намалюйте прямі лінії — дві довгі, дві короткі, Щоб утворився прямокутник.
Над прямокутником намалюйте трикутник, під прямокутником нанесіть три мазки – це опора ракети.
Зачекайте, коли малюнок підсохне, візьміть штамп (заздалегідь підготовлена сира картопля, розрізана навпіл, з вирізаним на зрізі кружечком), умочіть у фарбу білого кольору й прикладіть до аркуша на зображення ракети — матимете відбитки кругів— ілюмінаторів-вікон ракети.
Вихователь під час малювання перевіряє:
- чи правильно діти розміщують малюнок, його деталі, елементи;
- чи правильно тримають пензлі;
- чи акуратно набирають фарбу, як малюють лінії;
- чи всі правильно добирають колір фарби, користуються обладнанням. • Демонструє прийоми малювання за потреби на своєму аркуші паперу. Діти
працюють під спокійний музичний супровід.
IV- Підсумок
Перегляд та обговорення дитячих робіт. Вихователь пропонує дітям з усіх малюнків створити виставку «Космічні кораблі».
ВИХОВАТЕЛЬ: Варкентін С.М