15.04.2020 Старша “А” (Живчик) (Вихователі Мойсієнко В.О., Ступак О.В.)
Заняття 1. Логіко-математичний розвиток
Тема. Порівняння предметів завтовшки. Циліндр Мета: ознайомити дітей з циліндром; навчати обстежувати його форму; учити порівнювати предмети завтовшки; навчати орієнтуватися в просторі; формувати вміння визначати місце перебування заданого предмета; сприяти засвоєнню понять «між», «посередині», «усередині», «поза»; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; підтримувати цікавість до занять з математики; виховувати зосередженість, бажання досягати успіху. Попередня робота: відгадування загадок про свійських тварин; дидактична гра «Упізнай за описом»; бесіда про користь, яку приносить кожна свійська тварина для людей. Матеріал: розрізана картка із зображенням ляльки; три ляльки; об’ємні фігури кулі, куба та циліндра; зображення геометричних фігур пласких та об’ємних; різні завтовшки циліндри — дерев’яні або пластмасові; картки із зображенням предметів, подібних до об’ємних фігур; зображення свійських тварин; картки із цифрами від 1 до 5; пласкі квіти різних кольорів. ХІД . І. Організаційний момент. – Діти, до нас сьогодні завітали гості. Складіть картку і ви дізнаєтеся, хто саме. Дидактична гра «Склади з частин ціле» Діти складають зображення ляльки із 4-6-8 частин залежно від рівня кожної дитини. — Молодці, у вас вийшло три ляльки! ІІ. Основна частина — Познайомимося з ними! Цих ляльок звуть Наталочка, Оксанка та Марічка. Але я не знаю, яку ляльку як звуть. Пограймо і дізнаємось, як кого звуть. Логічна гра «Кого як звуть» — Лялька, що стоїть посередині, — Наталка. Покажіть її. Між якими ляльками вона стоїть? (Між Оксанкою та Марічкою) Тепер посередині я поставлю Марічку. Де стоїть Марічка? (Між Наталочкою та Оксанкою) Яку з ляльок звуть Оксанкою? Ляльки принесли нам конструктор. Тут є куля. Знайдіть усі кулі. Тут є куб. Знайдіть усі куби. Вихователь показує циліндр. —А це що за фігура? ( Ознайомлення з циліндром) — Спробуємо покотити фігуру вперед. Вона котиться. Може, це куля? Вихователь котить кулю вперед і назад. — Спробуємо покотити праворуч і ліворуч. Вихователь намагається безрезультатно покотити циліндр. — Цю фігуру покотити не можна, а кулю — можна. Отже, куля котиться в усі сторони, а ця фігура — тільки вперед і назад. Якщо цю фігуру поставити, то покотити вже не можна, якщо покласти на бік, то вона покотиться. Ця фігура — циліндр. Розгляньте циліндр. Скільки кругів має циліндр? (Два) Чим схожі куля і циліндр? (Вони можуть котитися.) Чим вони відрізняються? (Куля котиться в усіх напрямках, а циліндр — ні. Куля не має кругів, циліндр має два круги.) Куля і циліндр — об’ємні фігури чи ні? Дидактична гра «Знайди схожий предмет на …» Вихователь кріпить на фланелеграфі зображення об’ємних фігур: кулі, куба та циліндра. Поряд на столі викладає картки із зображенням предметів, схожих на ці фігури. Діти по черзі підходять до столу, беруть одну з карток і визначають, до якої фігури подібний цей предмет. Дидактична гра «Порівняй!» На килимку вихователь розкладає різні геометричні фігури (площинні та об’ємні). Діти повинні знайти циліндри. — Порівняйте їх. За якою ознакою вони відрізняються? (Завтовшки, за кольором) У кого найтовщий циліндр? Ставимо його першим. Знайдіть дещо тонший, поставте його другим. Закінчіть ставити рядок із циліндрів самостійно так, щоб останнім був найтонший циліндр. — Ляльки запрошують нас на подвір’я у село. Вирушаймо! Вихователь роздає дітям керма і вони «їдуть» на машинах декілька кіл групою. Приїздять до облаштованого куточка подвір’я. — Яких тварин ви знаєте? Як можна назвати одним словом корову, свиню, собаку, коня? (Тварини) Які це тварини? (Свійські) Дидактична гра «Знайди пару» — На подвір’ї багато тварин, пограймо з ними. Вихователь роздає кожній дитині картку із зображенням половинки тварини. Під музику діти починають рухатися кімнатою, а коли музика зупиниться — мають знайти половинку свого зображення і скласти його. Гра проводиться кілька разів, діти міняються картками між собою. Дидактична вправа «Упізнай за описом» Вихователь пропонує дітям послухати описи тварин. На дошці — картки із зображенням тварин, повернуті зворотним боком до дітей. Щойно діти відгадають тварин, вихователь повертає картку лицьовим боком. — Має гострі роги, тулуб укритий довгою вовною, голова невелика, на підборідді борідка. Хто це? (Коза) Невелика свійська тварина, має пухнасте хутро, довгі вуха, маленький хвостик, задні ноги довші за передні. Хто це ? (Кріль) Дидактична гра «Яка цифра — така й кількість» Для гри потрібні картки із зображенням тварин (до 5шт. кожного виду). Вихователь викликає дітей по черзі, виставляє картку з певною цифрою так, щоб її було добре видно всім. Дитина має обрати кількість тварин, що показує цифра, поставити їх біля неї у рядок. Дидактична гра «Віночки з квітів» — Корівок пасуть на лузі, де ростуть лугові трави і квіти. Часто пастухи прикрашають їх голови віночками з лугових квітів та трави. Виготовимо віночки для корівок. Вихователь роздає дітям пласкі квіти різних кольорів і просить викласти із квітів віночки-кола певним чином за зразком. Наприклад: віночок-коло із жовтих квіточок, між жовтими квіточками — червоні. — Корівки нам дуже вдячні й дарують бідончик із смачним і корисним молоком. На яку фігуру схожий бідончик? (На циліндр) ІІІ. Підсумок — Нам з ляльками вже час вирушати додому. Де ми сьогодні побували? Яких тварин зустріли? З якою новою фігурою ознайомилися? Чим вона відрізняється від круга?
Заняття 2. Ознайомлення з природою.
Тема. Мати-й-мачуха цвіте Мета: продовжити ознайомлювати дітей з першими весняними квітами — мати-й-мачухою; учити спостерігати за тим, як зростає квітка, описувати її будову та ін.; сприяти емоційному розвитку; удосконалювати їх творчу уяву; створювати в групі доброзичливу та теплу атмосферу; виховувати інтерес до рослин, що цвітуть у дикій природі навесні, естетичні почуття, уміння бачити красу природи рідного краю, берегти її та пишатися нею. Попередня робота: спостереження за весняними змінами в природі; розглядання ілюстрацій первоцвітів; читання художніх творів. Матеріал: куточок екологічної стежини на території закладу, де росте мати-й-мачуха (або предметне зображення квітки). ХІД І. Організаційний момент Заняття проводиться на вулиці. Психогімнастика «Квіти прокидаються» Вихователь пропонує дітям згадати відомі їм квіти, уявити, що всі вони — маленькі квіточки. Після чого вихователь вони виконують дії за словами вірша. Прокидаються квітки — Розкривають пелюстки. Вітерець дихнув легенько, Пелюстки хитнув тихенько. Сутеніє, і квітки Затуляють пелюстки. Тихо засинають, Голівками кивають. ІІ. Основна частина — Запрошую вас на весняну прогулянку нашою екологічною стежиною на території дитячого садочка. ВЕСНЯНІ КВІТИ Весна-чарівниця, Неначе цариця, Наказ свій послала, Щоб краса встала, І проліски, і травка, Й зелена муравка, І кульбаба рясна, І фіалка ясна — Всі квіти весняні, Веселі, кохані, З-під листя виходять, Голівки підводять Од сну зимового До сонця ясного! (Олена Пчілка) — Ось ми й прийшли. Куди ми завітали? Серед дерев уже з’явилося чимало темних проталин. Що ви бачите на них? (Суху торішню траву) Спробуйте, знайти під нею молоденьку травичку. Чи вдасться вам зробити це? Діти розгортають посохлу траву і знаходять під нею молоді паростки. — Яка на вигляд травичка, яка щойно починає рости? (Травичка маленька, ніжна, зелененька, яскрава, тендітна) — Погладьте молоду травичку і помилуйтеся нею. Якщо почала рости травичка, отже, час розквітати і першому весняному цвіту. Ми нещодавно розглядали на малюнках перші квіти. Назвіть їх. (Пролісок, підсніжник, фіалка, мати-й-мачуха, кульбаба, ряст) — Правильно, молодці! А сьогодні під час прогулянки ми ознайомимося ближче з однією з тих квіточок. Вихователь звертає увагу дітей на мати-й-мачуху, що вже розцвіла. — Ось вона! Що це за квіточка? Я раненько прокидаюсь, Вам про весну сповіщаю. Від землі — низенька, Голівка жовтенька. Спершу листя я не маю, Як відквітну, листя розпускаю. Дуже сонце полюбляю. Коли ж сонечка немає, — Я очиці закриваю. (Мати-й-мачуха) — Так, звісно, це — мати-й-мачуха. Погляньте: ще не повністю зійшов сніг, а на мати-й-мачусі вже з’явилася золотава пухнаста квіточка. Куди вона простягає її? (До сонечка) Вихователь спонукає дітей дослідити на дотик землю навколо квітки. Діти роблять висновок: земля ще холодна, вона не встигла прогрітися. — Авжеж, адже зранку і досі утримується морозна погода, і вітер повіває часом ще по-зимовому. Бачите, яка смілива ця квітка: не боїться вона ані ранкових приморозків, ані холодного вітру. Що нагадує квіточка мати-й-мачухи? (Маленьке сонечко, пухнасте курчатко, яскравий ліхтарик) — На яку квітку, що розквітає пізніше, вона схожа? (На квіточку кульбаби) Чи є стебельце у мати-й-мачухи? Яке воно? (Воно коротке.) Чому воно таке, як ви гадаєте? (Стебло ще не встигло вирости.) А де ж листочки цієї рослини? (Їх ще немає.) Як ви вважаєте, коли вони з’являться? (Трохи згодом, коли потеплішає.) Так, листочки виростуть незабаром, після відцвітання квіток. І будуть вони з одного боку світлими та пухнастими; за народними повір’ями, це — лагідні, ніжна, добра мати. А зі звороту — темними та гладенькими, на дотик холодними; за народними повір’ями — це мачуха — не рідна мати. Через своє незвичайне листячко ця квітка й отримала таку назву. Ми ще завітаємо сюди дещо пізніше, і за тиждень-два, мабуть, уже зможемо розглянути листочки мати-й-мачухи. Вихователь пропонує дітям уважно роззирнутися довкола і спробувати ще знайти такі квіти. Діти на основі спостережень та за допомогою вихователя роблять висновок, що квіти мати-й-мачухи ростуть не в улоговинах, де ще сніг, а на пагорбах, на відкритій місцевості, де тепліше та більш сухо. Ясне сонечко пригріло Весняне, ласкаве — І на пагорбі збудило Квітку золотаву. Квітка та, немов курчатко, Жовта та пухнаста, Мружить жовті оченятка На сонечка-брата. — Подобаються вам ці квіточки? Що ви відчуваєте, дивлячись на них? Діти, ця квітка має лікарське призначення: листочки мати-й-мачухи заварюють і п’ють при застуді від кашлю. Як ви гадаєте, хто ще радіє цим чудовим квіточкам? (Бджілки, пташки, сонечко) Уявіть, що ви завітали сюди, наприклад, зі своїм старшим другом. Він запропонував вам зірвати ці квіточки, щоб принести їх і показати своїм друзям або подарувати мамі. Як би ви вчинили в такій ситуації? Вихователь підводить дітей до висновку, що перші весняні дикорослі квіти не можна зривати, нищити, а навпаки, їх слід берегти та дбати про їх красу. ІІІ. Підсумок Наприкінці прогулянки екологічною стежиною діти розповідають вихователеві про свої враження від неї.
Вихователь Ступак О.В.