13.05.2020 Старша “Б” (Віночок) (Вихователі Башмачнікова О.О., Бородіна Н.В.)
1 Заняття. Логіко – математичний розвиток.
Тема. Числа 1 – 10. Розв’язування задач. Орієнтування у часі.
Мета: продовжувати вчити дітей лічити в межах 10; учити прямої та оберненої лічби; закріплювати вміння співвідносити кількість предметів із цифрою, знання про склад чисел у межах 10; вправляти в умінні орієнтуватися у просторі, у серіації предметів за розміром в умінні складати задачі; навчати орієнтуватися у часі; дати уявлення про задачу; виховувати прагнення допомагати одне одному.
Матеріал: малюнки інопланетянина та літаючої тарілки; годинники (пісковий, ме-ханічний, електронний); навчальний годинник з великими стрілками; площинні гео-метричні фігури; картки з квітками (для вивчення складу числа); пелюстки з картону; цукерки; цифри 1—10; набір геометричних фігур (кожної по 10), картки зі знаками «>», «<», «=» (для кожної дитини); пласкі зображення планет з цифрами від 1 до 10.
Хід заняття
В и х о в а т е л ь. Діти, до нас сьогодні завітав незвичайний гість та виставляє на дошці зображення інопланетянина і біля нього літаючу тарілку.
— Хто це, як ви гадаєте? Так, це — Еллі. Він інопланетянин. У нього дорогою від бабусиної планети додому зламалася літаюча тарілка.
— Еллі просить нашої допомоги. Він хоче повернутися додому, але не знає, як туди потрапити без своєї літаючої тарілки.
— На чому можна полетіти в космос? Так, на ракеті! Спробуймо збудувати ракету.
Дидактична гра «Збудуй ракету»
Вихователь роздає геометричні фігури, з яких діти мають викласти ракету (не дає власного зразка, діти мають придумати свій варіант).
— Молодці, гарні у вас ракети. Спробуймо побудувати ракету з конструктора. Які об’ємні геометричні фігури нам знадобляться? (Циліндр, конус, кубики) Спробуймо запустити нашу ракету. Коли ракету запускають у космос, то обов’язково розпочинають відлік часу від 1—10. Спробуймо спочатку викласти на столі перед собою цифри від 1 до 10.
Гра «Не помились!»
Вихователь пропонує дітям викласти перед собою числовий ряд від 1 до 10 (називає будь-яке число в межах 10).
— Покажіть картку із цифрою, що відповідає названому числу. Покажіть «сусідів» цього числа. Яке число на одиницю більше, менше? Покажіть потрібну цифру. Спробуймо полічити від 10 до 1.
— Послухайте уважно завдання та спробуйте розв’язати цю задачу.
Вихователь має викласти зображення матусі Еллі та його сестрички Тіни.
— Матуся Еллі вчила свою донечку шити. Тіна шила жилетку для ляльки, зробила в ній чотири петельки і пришила п’ять ґудзиків. Викладіть стільки овалів, скільки Тіна зробила петельок. Скільки овалів ви виклали (Чотири) Викладіть під овалами стільки кружечків, скільки дівчинка пришила ґудзиків.
Що ви помітили? (Тіна пришила зайвий ґудзик.) Як слід учинити Тіні?
Вихователь підводить дітей до того, що потрібно прибрати ґудзик, тому що петельки вже ніде робити.
— Скільки необхідно забрати ґудзиків? (Один) Скільки стане ґудзиків і петель, якщо забрати один ґудзик? (По чотири, порівну) Викладіть цю дію за допомогою карток із цифрами і знаками.
— Розв’яжіть ще одну задачу: «Мама пригостила Еллі цукеркою. Тато повернувся з роботи і приніс малюкові ще дві цукерки. Скільки всього цукерок у Еллі? Викладіть цю дію за допомогою карток із цифрами і знаками».
Дидактична гра «Порівняй!»
Вихователь роздає дітям картки, на яких з обох боків намальовані цукерки, під ними — порожнє місце. Діти мають покласти знак «<», «>», «=».
— Погляньте, порахуйте цукерки та покладіть між ними картку з потрібним знаком. Залишилися остання задача. Розв’яжемо її: «Еллі вирішив порахувати членів його родини: він порахував дідуся, бабусю, тата, маму, брата і сестру». Скільки ви нарахували родичів Еллі? (Шість(6)) Викладіть стільки квадратів, скільки родичів у Еллі. Потрібно не забути й самого Еллі. Шість членів родини плюс наш Еллі. Зі скількох людей складається ця сім’я? (З сімох) Викладіть цю дію за допомогою карток із цифрами і знаками. Молодці! Вам сподобалося грати з Еллі? Пригостімо його цукерками і дізнаймося, що таке задача. Скільки цукерок на тарілці? (4) Ваню, вийди до столу і візьми цукерочки. Скільки ти взяв? (2) Діти, ми з Ванею програли маленьку виставу. Розкажемо її. (У мене було 4 цукерки, 2 я віддала Вані.) Скільки цукерок у мене залишилося? (2) Ми склали і розв’язали задачку.
— Задача — це невелике оповідання, у якому є числові показники, щось відбувається і необхідно дати відповідь, щось обчисливши. Та дія, коли ми з Ванею показували маленьку виставу, в задачі називають умовою. Про що я запитувала? (Скільки цукерок залишилося?) Це питання. Отже, задача складається з умови і питання.
Ознайомлення з часом
— Що нам допомагає визначати час, зокрема коли і що робити? (Годинник)
Погляньте на пісковий, механічний, електронний годинники. Вони допомагають нам визначати час. А як ви гадаєте, чи люди могли визначати час у давнину? Ми розглянули годинники. Навчу вас, як визначити час за механічним годинником. Цей годинник має циферблат і стрілочки. Які стрілки за розміром? (Велика і маленька) Маленька стрілка показує: «котра година», велика — «скільки хвилин».
Вихователь демонструє кілька основних положень стрілок: 3 години, 6 година, 9 година, 12 година. Діти за допомогою дидактичної гри «Котра година» пояснюють, котра година.
— Нашому гостеві час вирушати на свою планету, прокладімо йому шлях.
Рухлива гра «Планети»
Вихователь розкладає на килимку доріжку з пласких зображень планет з цифрами від 1 до 10, пропонує дітям пострибати від 1 до 10 планети. Діти шикуються одне за одним і стрибаючи по черзі називають цифри.
Підсумок заняття
— Чи складно вам було розв’язувати задачі? Чи сподобалося вам самим складати їх? Чи сподобалося вам грати з Еллі? Еллі вже час повертатися додому! Він полетить на нашій ракеті. Еллі дуже вам удячний за веселі ігри.
Вихователь Бородіна Н. В.