06.05.2020 Логопедична “А” (Ромашка) (Вихователі Чмир О.В., Лось Н.І.)

1. Навчання грамоти “Склад . Речення.” 2. Ознайомлення з природним довкіллям “Повітря” .3. Фізкультура.

Тема: «Чарівне містечко». Заняття з грамоти

Мета:  закріпити знання дітей про слово (поділ на склади, кількість голосних, приголосних, робити звуковий аналіз слова та складати слово із звуків), робити модель речення, складати речення з окремих слів; закріпити знання про звуки (голосний, приголосний, твердий, м’який), наголос( визначати наголошений склад, вплив наголосу на значення слова). Вчити дітей робити певні висновки, застосовувати свої знання в нестандартних завданнях.

Матеріал.

Демонстраційний: звукові фішки, кольорові будиночки з віконечками (по кількості складів), «поїзд» – модель речення, картинки-назви слів, малюнки сонця, хмаринок, дерев, метелика.

Роздатковий: модель речення, квіти (картинки).

       Хід заняття:

Вихователь. Діти, сьогодні на заняття до нас прийшли гості. Давайте познайомимось з ними.

Дидактична гра «Знайомство» (вихователь називає певний звук, а діти, в назві імені яких є даний звук, встають і називають своє ім’я. Гра проводиться 1-2хв.).

   Вихователь. Сьогодні разом з вами ми створимо чарівне місто, у якому будуть жити не люди, а слова, звуки, речення. Це місто знаходиться в країні, яка називається Звукляндія. І, звичайно, як у кожному місті, і в цьому, є будинки веселі, кольорові.

  • синій –з одним віконечком,
  • зелений –з двома віконечками,
  • жовтий – з трьома віконечками,
  • червоний – з чотирма віконечками.

   Вихователь. В цих будиночках живуть не люди, а слова. Як ви думаєте, чому будинки різні? У них різна кількість віконечок (діти приходять до висновку, що слова довгі і короткі, тому що у них різна кількість складів).

   Завдання. Придумати слово, яке буде жити в першому, другому, третьому, четвертому будинку (5-6 хв.).

   Завдання. Зараз я буду говорити слова, а ви покажете кольоровим квадратиком в який будиночок ми поселимо слово (2 хв.).

   Вихователь. Слова відрізняються один від одного не тільки за кількістю складів, а й за їх значенням. Є слова ввічливі, їх ще називають чарівними, є слова сумні і веселі і, навіть, сердиті. От, наприклад, скажіть веселі слова ( потім смачні, чарівні, весняні. 1-2 хв.).

   Вихователь. Ви придумали такі гарні весняні слова, що мені захотілось, щоб до нашого Казкового міста завітала весна.

Дидактична вправа «Впіймай слово». Вихователь називає звуки, з яких діти складають слово. На дошці з’являються картинки – назви слів: «с» -«о» -«н» -«ц» -«е» – сонце; «х» -«м» -«а» -«р» -«к» -«и» – хмарки; «д» -«е» -«р» -«е» -«в» -«а» – дерева; «м» -«е» -«т» -«е» -«л» -«и» -«к» – метелик.

Утворюється сюжетна картина.

ВиховательУ місті стало так гарно, що слова вийшли самі погуляти по місту. Уважно слухайте які: «завітала», «у», «весна», «місто», «чарівне». Ці слова вирішили відправитись у подорож на поїзді (виставляється зображення поїзда з вагончиками).

Але поїзд відправиться у подорож тільки тоді, коли ви утворите з цих  слів речення (діти утворюють зі слів речення, потім визначають місце кожного слова у вагончику.

   Вихователь У вас на столах теж є свої маленькі вагончики, ви зможете утворити свій поїзд.

«Малята люблять весну».

   Вихователь. Діти, послухайте яка пригода трапилась одного разу в чарівному місті. Погода стояла чудова, яскраво світило сонечко, співали пташки всі слова вийшли і переплуталися. Послухайте як:

  • засобакали гавки
  • закицькали нявки
  • зажабкали кваки
  • закізкали меки
  • забаранили беки

( діти переставляють склади як треба).

  • загавкали собаки
  • занявкали кицьки
  • заквакали жабки
  • замекали кізки
  • забекали барани

Вихователь. Діти, ви знаєте, що у нас у групі є братик і сестричка. Вони дуже схожі одне на одного. Ось так і в чарівному місті є слова дуже схожі. Я назву їх  в реченні, а ви знайдете їх і скажете чим вони відрізняються.

  • Ніяк нам не зайти у замок, бо на дверях висить замок.
  • Брати у гру свою мене не хочуть брати.
  • Ой, яка важка мука – нести її велика мука.

( діти визначають, що слова відрізняються за наголосом і за значенням).

ВиховательТак, діти, кожне слово має свій наголос і від його розташування в слові, слово може мати інше значення.

   Зараз ті, хто ще не знайомився з гостями, назвіть своє ім’я, поділіть його на склади і визначте наголошений склад (4-5 хв.).

Вихователь. Ще у чарівному місті живуть такі дивні чоловічки. Ви вже з ними знайомі. Спробуйте відгадати як їх звати:

  • Перший був веселий, гомінкий, любив голосно співати. Як його звати?
  • А другі два були брати, тільки одного з них звали Твердий, а іншого – М’який.

Вони теж хочуть погратися з вами. ( вихователь показує фішку, діти називають відповідний звук (3-4 хв.), вихователь називає звук, діти показують відповідну фішку).

Вихователь. Голосний звук хоче загадати загадку: «Скільки буде голосних звуків, якщо в складі три звука?», «Скільки складів у слові, якщо в слові тільки один голосний звук?»

Хто може зробити з цих завдань висновок? (діти пояснюють, що у слові стільки складів скільки голосних звуків).

   Вихователь. У вас є можливість зробити чарівне місто ще красивішим. Ви можете уквітчати місто квітами. У вас є квіти, а на звороті в них картинка, завдання таке: квітку посадити тоді, якщо правильно зробили звуковий аналіз

(діти роблять звуковий аналіз, магнітом прикладають квітку на дошці. 4-5хв.).

А тепер назвіть останнє слово, яке я дуже хочу вам передати: «м» -«о» -«л» -«о» -«д» -«ц» -«і» – молодці!!!

   

Тема: « Повітря»./ознайомлення з природним довкіллям/

Програмовий зміст: Поглиблювати і розширювати знання дітей про властивості живої та неживої природи, розширювати уявлення дітей про об’єкти неживої природи, а саме повітря, його властивості ( невидиме прозоре, воно всюди, рухливе: коли рухається, утворюється вітер), значення повітря для усього живого – без повітря нема життя. ArialArial

Виховувати спостережливість, допитливість, інтерес, та любов до природи.

Матеріал: Каченя – іграшка, повітряна кулька (2) .

На кожну дитину:

аркуш цупкого паперу,склянка з водою, трубочка ,шматок крейди,паперовий метелик, стрічка , або листочок на ниточці.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ:

У гості приходить каченя з повітряною кулькою.

Вихователь: – Сьогодні ми поговоримо про природу.

Каченя: – А що таке природа?

Діти пояснюють ,що таке природа, називають об’єкти природи.

Каченя: – А будинок , це природа? – А машина?

Діти пояснюють чому – ні. Каченя пропонує погратися з кулькою . Діти перекидають кульку один одному , називаючи об’єкти природи. Вихователь: – А як поділяється природа?

Діти відповідають: жива, нежива.

Вихователь: – Що відноситься до живої природи?

– Все , що потребує живлення, що росте.

Вихователь пропонує гру « Живе – неживе » ( називає об’єкти живої та неживої природи, а діти сплеском в долоні визначають об’єкти живої природи);

Раптом кулька лопається.

Вихователь : – Що трапилось з кулькою? – Що було всередині кульки?

Не засмучуйтесь, у мене є ще кульки. Ось вони. Що потрібно , щоб кулька стала знову такою гарною, великою, круглою? ( Надути)

 

-Що потрапляє в кульку? – Звідки воно береться? – А в мене воно звідки?. Підвести до висновку , що повітря всюди, навколо нас , але ми його не бачимо, тому що? воно невидиме.

Вихователь: – А яке воно? – Живе чи неживе? – Чому?

Вихователь: – Хочете побачити, чи є у вас всередині повітря? ( діти сідають за столи).

Дослід з водою і трубочкою ( дують у воду):

– Що виходить з води?

Висновок вихователя: бульбашки – це повітря, яке було у нас в роті.

Вихователь: – Чи можна повітря зловити, взяти у руки?( діти переконуються).

Вихователь: – А я вам покажу як можна зловити повітря: (ловить кульком): – Що в кульку? – Яке воно?

Ми вже знаємо , що повітря навколо нас. А цікаво, чи є повітря у крейді?

Дослід: кидають крейду у воду і спостерігають за появою бульбашок.

Висновок: отже, повітря є всюди, навіть у крейді.

Вихователь: – Цікаво, що станеться, якщо повітря зникне? Давайте, спробуємо затамувати подих і не дихати. – Чи змогли б ми не дихати?

Висновок: Усім живим істотам , живій природі потрібне повітря.

Вихователь: – Хочете повітря відчути?

Дослід: діти беруть цупкий папір і махають перед обличчям.

Вихователь: – Коли повітря рухається, то утворюється вітер.Чим сильніше рухається повітря, тим сильніший вітер. Хто здогадається, як ми дізнаємось , сидячи в кімнаті, чи є надворі вітер? ( гойдаються дерева, кущі, рухаються хмари, та інше).

-А який буває вітер? ( влітку- теплий, взимку-холодний, слабкий, сильний).

Вихователь: – Пам’ятаєте, ми вчили про вітер віршик. Давайте всі прочитаємо його.( Діти читають напам’ять вірш).

Вихователь: – Ви так гарно прочитали вірш, що мені захотілося відкрити вікно і впустити вітерець до кімнати.

– А для чого ми відкриваємо вікна? – Для чого нам свіже, чисте повітря? – А чи знаєте, як потрібно правильно дихати? ( вдихати повітря носом, а видихати ротом).

помічник вихователя відкриє вікно і впустить свіже повітря до нас в групову кімнату.

-А який буває вітер? ( влітку- теплий, взимку-холодний, слабкий, сильний).

Вихователь: – Пам’ятаєте, ми вчили про вітер віршик. Давайте всі прочитаємо його.( Діти читають напам’ять вірш).

Вихователь: – Ви так гарно прочитали вірш, що мені захотілося відкрити вікно і впустити вітерець до кімнати.

– А для чого ми відкриваємо вікна? – Для чого нам свіже, чисте повітря? – А чи знаєте, як потрібно правильно дихати? ( вдихати повітря носом, а видихати ротом).

Вихователь: – Так, давайте зараз: підемо на прогулянку, дихати свіжим, чистим повітрям, а помічник вихователя відкриє вікно і впустить свіже повітря до нас в групову кімнату.

Лось Н.І.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.