03.04.2020 Логопедична “Б” (Дзвіночок) (Вихователі Плохотникова Г.М., Сахно А.В.)
Тема дня: «На зоряних шляхах» (підсумковий)
Заняття. Ознайомлення з соціумом
Тема. «Земля і Всесвіт»
Мета: дати дітям уявлення про Землю як планету Сонячної системи, про Сонце як небесне світило; показати за допомогою дослідів утворення на Землі гір, вулканів та зміни зовнішнього вигляду планети; закріпити в активному словнику назви деяких космічних об´єктів, терміни «космос», «планета», «земля», «ілюмінатор», «орбіта»; учити відповідати повними реченнями, добирати синоніми; формувати в дітей уміння встановлювати причинно-наслідкові зв´язки; розвивати асоціативне мислення, спостережливість, увагу; виховувати пізнавальний інтерес до навколишнього середовища.
Хід заняття
1.2. Організаційний момент.
БЕСІДА ПРО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ
Діти, сьогодні в нас незвичайна мандрівка. Ми вирушаємо в космос.
Ця швидка нова ракета,
Для польотів на планети.
Ми в космос вирушаємо,
Бо у нім всього не знаємо.
Ми місця хутчіш займаємо!
5, 4, 3, 2, 1 — пуск! І швидко відлітаємо!
Діти сідають на стільчики, позаду яких стоїть намальована ракета.
Поки наш космічний корабель набирає швидкість, я хочу вас про дещо запитати.
Діти, у вас є тато, мама, брати чи сестри, бабусі, дідусі. А як називається цей колектив одним словом? (Родина)
А хто в людській сім´ї головний, хто піклується про всіх членів родини? (Тато)
Правильно. Так само і наша Земля має свою родину, і називається вона — «Сонячна система»,
повторіть, будь ласка! (Вихователь показує карту Сонячної системи).
Чому Сонячна? Тому що Сонце — це головна зірка, яка утримує біля себе інші планети.
Зверніть увагу: Сонце начебто за руки тримає біля себе планети і не відпускає їх, щоб вони не розгубились у величезному космічному просторі.
У кожної планети є своя доріжка, якою вона рухається навколо Сонця, і ця доріжка називається орбітою.
Що таке орбіта? (Відповіді дітей.)
А тепер дізнаємось, скільки ж планет є в Сонячній сім´ї. Я називатиму планети, а ви викладайте
кожну на її орбіту, а потім ми порахуємо їх. Згодні? Тож починаємо.
- ІГРОВА ВПРАВА «ПОЛІЧИ ПЛАНЕТИ»
Найближча від сонця планета Меркурій. Якою вона буде за рахунком? (Першою)
Діти виставляють зображення планети на доріжки.
Сестра Землі — Венера. (Друга)
Найкраща з планет — Земля. (Третя)
За нею іде Марс. (Четвертий)
Найбільша з планет Сонячної системи — Юпітер. (П´ятий)
Планета, яка має навколо себе кільця,— Сатурн. (Шостий)
Далі планета Уран. (Сьомий)
Планета, названа на честь бога моря, — Нептун. (Восьмий)
Тож скільки всього планет у Сонячній родині? (Вісім)
А тепер уважно подивіться на планети, ви беріть найкрасивішу. Як вона називається? (Планета Земля)
Чим вона вам сподобалася? (Відповіді дітей.)
Читання вірша дітьми.
Є в системі Сонячній
Планета, що зветься Земля.
Я знаю, що кращої від неї
Ніде нема.
Річки й озера синії,
Гори, ліси й моря —
Серед усіх найкраща
Планета моя — Земля!
- ПОХОДЖЕННЯ ЗЕМЛІ
А хотіли б ви дізнатися про походження Землі? То давайте разом попросимо дозволу в Сонця і Землі розкрити цю таємницю.
Діти встають, піднімають руки догори і просять:
— Батечку Сонце, Матінко Земле, дозвольте нам дізнатися про таємницю народження Землі.
Вихователь. Тож повертаємо наш космічний корабель до планети Земля.
Музичний супровід. Виставляється глобус.
Погляньте, що ви бачите в ілюмінаторах ракети. Вихователь демонструє глобус.
Це маленька копія нашої планети, такою її побачили космонавти з космосу.
* Скажіть, а хто проживає на цій планеті?
* Яку форму має планета Земля, на що схожа?
* А яке забарвлення має планета Земля? {Багато синього, жовтого, зеленого кольорів.)
Що означає синій колір на глобусі?
1-ша дитина
Синім воду позначають,
Океани і моря,
Всюди ріки протікають,
Розквітала щоб Земля.
Що означає жовтий колір?
2-га дитина
Жовтий колір — колір суші
Пояснити слово мушу.
Суша — там, де зараз ми,
Суша — де нема води.
А що означає зелений колір?
3-тя дитина
Що зеленим — то ліси,
Планети легені,
Неймовірної краси,
Зелені-зелені.
А на глобусі, діти, ще присутній і коричневий колір — ним позначають гори.
Послухайте, що я вам розповім. Давним-давно, міліарди років тому, у космічному просторі не існувало ще Землі. Там хазяйнували темні хмари розпеченого газу, пилу, уламки космічних тіл. Тоді
й почала зароджуватися наша планета. Невеличкий шматок космічного тіла був схожий на магніт. Він почав притягувати до себе дрібні камінці, космічні піщинки, уламки інших планет. Так утворилася земна куля. А щоб упевнитися в цьому, проведемо дослід.
Дослід 1. Як виникла Земля
На столах у дітей тарілочки з дрібними металевими предметами, магніт. Діти беруть магніт, водять ним по колу над металевими предметами.
Вихователь. Що трапилося з металевими предметами? (прилипли до магніту)
— Де залишився магніт? (Усередині) Так поступово і наша Земля росла, росла і стала великою кулею, що обертається навколо Сонця. Але на ній не було ні повітря, ні людей, ні тварин. Земля була схожа на розпечену сковорідку. Куди не кинеш оком, скрізь вогонь, дим.
Хочете подивитися, як утворюються гори на нашій планеті? Але для цього потрібно підготуватися й зробити фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
Я планета, я — Земля,
Я велика — не мала. (Зведення і розведення
рук в сторони.)
Навкруги себе кружляю,
Так у космосі літаю. (Крокування навколо себе.)
Ніч і ранок, день і вечір —
Всі вони завжди доречні. (Нахили тулуба вправо, вліво.)
Літо, осінь, зима, весна
Змінюються теж здавна. (Нахили тулуба вперед.)
Заслуга в цьому є моя.
Я планета, я — Земля. (Руки в боки, пружинка.)
Минав час, і Земля поступово оживала. Вона не була тепер звичайною голою кулею. На її поверхні почали утворюватися гори. А щоб краще це зрозуміти, проведемо дослід.
Дослід 2. Утворення гір
У ящику лежить пісок з абсолютно рівною поверхнею. Вихователь просить дітей доторкнутися до піску.
Яка поверхня піску? (Рівна) Чи є на ній гори, бугорки? Уявіть, що ваші руки — те, з чого утворилася планета Земля, тобто пісок, камінці, уламки планет, які знаходяться глибоко під землею, під охолодженою земною корою і весь час там рухаються. Занурте руки в пісок і поворушіть ними. Якою стала поверхня? Що на ній утворилося? А тепер продовжуйте рухи. Якими стали ваші гори? Приблизно так і почали з´являтися гори на Землі. Але то були дуже потужні сили природи, які примушували поверхню Землі постійно рухатися, підніматися й опускатися. Звучить музика, роздається гуркіт та вибухи.
Діти, ви чуєте вибухи? Це вибухають вулкани. Назвали їх так на честь давнього бога Вулкана, який начебто мав під землею свою кузню. І коли працював там, іскри розпеченого металу вилітали через отвори, які названо вулканами. Виверження вулкану — це небезпечне явище, яке завдає багато лиха. Але в сучасному світі люди вже навчилися використовувати продукти виверження вулканів на благо. Це і будівельний матеріал, і джерела корисних копалин, і попіл, який є родючим добривом для рослин.
Дослід 3. Утворення вулкану
Вихователь показує конус із отвором угорі, куди вставлено пластмасову баночку з питною содою та харчовим барвником червоного кольору, у який вливається оцет.
На що схожі вулкани?
Що викидає вулкан у повітря? (Уламки, дим тощо)
Що витікає з вулкану? (Гаряча лава)
- ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
— За чим ми сьогодні спостерігали?
Давайте подякуємо нашій красуні Землі за те, що дозволила нам доторкнутися до її таємниці. І скажемо їй компліменти: «Земле, ти в нас найулюбленіша, рідна, дорога, чарівна, вродлива, багата, родюча, квітуча».
Читання дитиною вірша.
ЗЕМЛЯ
Блакитні простори, зелені ліси —
Ніде не знайдеш ти такої краси!
У космосі є ще багато планет,
Немає лишень життя там прикмет.
Ти наша домівка, плането Земля,
Ти гарна і зблизька, красива здаля.
Дивуються інші планети всі щиро:
«Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива!»
Вихователь: Сахно А. В.