02.04.2020 Старша “Б” група (Віночок) (Вихователі Башмачнікова О.О., Бородіна Н.В.)
1 Заняття
Ознайомлення з природним довкіллям
Тема. Космічна подорож.
Мета: формувати у дітей позитивне ставлення до навколишнього світу; збагачувати уявлення та знання про космос, планету Земля, її супутник Місяць, планети Сонячної системи; ознайомлювати з сузір’ями як сім’єю зірок; формувати цікавість до інформації про космос; вправляти в умінні елементарно орієнтуватися на глобусі, карті; учити розрізняти водний простір( океани і моря) і сушу( материки); виховувати дбайливе ставлення до довкілля, розуміючи, що кожен з нас – це мала частка Всесвіту.
Матеріал :карта Сонячної системи; зображення Сонця, Місяця та планет; зображення сузір’їв; свічка; глобус.
Хід заняття
Дорослий читає вірш.
По садочку бігла мишка,
І несла портфелик нишком.
Раптом котика злякалась
І у нірку заховалась.
Аж так вона поспішила,
Що портфель свій загубила.
Я ж портфелик той знайша
І вам, діти, принесла.
Дорослий запрошує дітей у космічну подорож.
Починаємо наш політ з рідної планети Земля.(Показати глобус)
-Чим особлива наша планета?
-Чому планету називають блакитною?(Синій колір води – моря, ріки, океани, озера.)
-Який ще колір можна побачити на Землі з космосу?(Жовтий, зелений, коричневий – колір суші.)
-Земля стоїть на місці чи рухається?
Земля обертається навколо Сонця і водночас навколо себе. На Землі змінюються пори року та частини доби.
Дослідницько – експериментальна діяльність.
Дорослий запалює свічко і повідомляє, що це Сонце. Навколо свічки обертає глобус(модель Землі).Пропонує дітям визначити, з якого боку зима, з якого літо, де осінь і весна. Звернути увагу дітей на те, якщо від «сонця» промінці падають прямо, то на Землі тепло, отже, це літо. Якщо промені падають під кутом, то на Землі – осінь або весна. Чим далі глобус віддаляється від свічки, тим менше світла на нього потрапляє.
-Що таке Сонце? Сонце – це велика зірка, велика вогняна куля. Це найближча до Землі зірка, відносно якої обертаються планети Сонячної системи. Сонячна система складається із Сонця та всіх космічних тіл, що рухаються навколо нього. Чи можемо ми полетіти на Сонце? Чому? Сонце світить дуже яскраво, нам боляче на нього дивитися. Воно дуже сильно розпечене, гаряче. Жодна ракета не може наближатися до цієї планети. На Сонце ми полетіти не можемо, але можемо з ним пограти!
Рухлива гра «Сонце»
Діти рухаються по колу навколо дитини у масці Сонця. За сигналом «День!»- обертаються обличчям до Сонця, за сигналом «Ніч!»- повертаються спиною.
Розгляд малюнка із зображенням Сонячної системи.
-Скільки планет у Сонячній системі?
-Якою є Меркурій? Уран? Марс?
-Яка планета є п’ятою? Третьою?
-Яка планета найменьша? Найбільша?
-На якій найгарячіше? Найхолодніше?
Рухлива гра «Планети»
Кожна дитина отримує картку із зображенням планети, Сонця та Місяця. За сигналом діти мають вишикуватися у колону за Сонцем у тому самому порядку, що і на зображенні.
Розгляд графічних зображень сузір’їв.
–
Сузір’я – це сім’я зірок, що завжди знаходяться разом. Здавна люди, дивлячись на небо, поєднували зірки з лініями у малюнки. Хтось бачив у малюнках птаха, хтось звіра, хтось людину.
Підсумок заняття
Кожна людина – частинка безмежного і прекрасного Всесвіту.Тому ми і маємо оберігати все, що є довкола.
2 Заняття
Художня література
Тема. Читання вірша М. Вінграновського «Що робить сонце уночі» та казки І. Калинця «Про те, як Зірка стала на землі Айстрою»
Мета: поглиблювати знання дітей про нашу планету Земля та інші планети; ознайомити зі змістом художніх творів; учити уважно слухати художні твори та аналізувати їх; учити запам’ятовувати дійових осіб та послідовність дій; закріплювати вміння висловлювати свою думку – розповідати про своє ставлення до героїв та подій; формувати вміння виражати емоційний стан голосом, мімікою;формувати інтонаційну виразність та імітаційні здібності; розвивати уяву, фантазію, мислення; виховувати зацікавленість до довкілля.
Матеріал: ілюстрації
Хід заняття
Психогімнастика
Дорослий пропонує дітям разом з Незнайкою збиратися у космічну подорож на Місяць.Дізнатися, чи є там життя.Про планети Сонячної системи, космос багато люди мріють здавна і тепер, розмірковують про них, вивчають їх. Пишуть вірші, оповідання.
Слухання вірша М.Вінграновського.
Що робить сонце уночі
Що робить сонце уночі, Що роблять Сонце
Коли у лісу на плечі Й Місяць вдвох,
Тоненька зіронька сидить,- Коли в снігах біліє мох,
Що робить Сонце? Сонце спить. На сіножать сніги сніжать
Що робить Місяць по ночах, І снігурі в снігу лежать?
Коли земля йому в очах, Тоді їм холодно обом
Земля, ромашка і вода,- З нашим собакою й котом,
Тоді він Сонце вигляда. З них кожен холодно сія,
І літа ждуть вони, як я.
Бесіда за змістом вірша
-Про які небесні планети – світила йдеться у вірші? Що роблять Місяць і Сонце, на думку автора вірша?Що правда, а що вигадка у вірші автора?Що насправді робить Сонце, коли настає ніч?
Фізкультхвилинка
Слухання казочки Ігоря Калинця.
Про те, як Зірка стала на землі Айстрою
Нашою мовою Айстра – Зірка.Подекуди квітку так і називають: не Айстрою, а Зірочкою.Багато квіток подібні до небесних зірок: їх пелюстки розходяться урізнобіч, як промінці, від золотої серединки. Але чому тільки Айстру ще називають Зірочкою?
А було так.Дивилася сумна Зірка з неба на Землю і заздрила усім тим, що сходять, проростають, буяють, квітнуть і пахнуть на зеленій Землі. «Як там гарно,-думала Сумна Зірка.-Шумлять гаї, струменять річки, щебечуть пташки, ваблять усіма кольорами квіти! А тут холодно, сумно, зірка від зірки далеко.Тільки радості, як князенко Місяць пройде по небі».Нудьгувала Сумна Зірка, а врешті надумала попроситися у свого князенка Місяця на Землю.Вислухав Місяць і мовить:
-От коли я стану Місяцем Серпнем, тоді я багато зірок відпускаю на Землю.Та застерігаю тебе: по дорозі до Землі не одна Зірка згорить, не долетівши, інші впадуть на дно моря, а ще інші з розгону глибоко вгрузнуть у землю – і їх там ніхто не побачить.А коли навіть відкопають, то вони вже не блискучі зірочки, а темні камінці, які люди ховають за скло у музеях і називають метеоритами. Нелегка дорога до Землі. Іще невідомо, як прийме гостей Земля.
-А мені хочеться там рости і цвісти,- виповіла свою мрію Сумна Зірка.-І не самітною, а в купі з іншими квітами.І щоб їх було густо- прегусто!
-Гаразд. Чекай мене Серпневого,- відповів князенко Місяць.
Відтоді не спускала Сумна Зірка очей із свого князенка. Кілька разів він мінявся – ставав молодиком: вузьким серпочком ріжками догори.Але на запитання Сумної Зірки відповідав:
-Ще не час. Бо я тепер Травень, а не Серпень(або Червень, або Липень).
А дівчата тим часом на зеленій Землі сплітали вінки і співали:
От коли б ще до вікна впала зіронька яка.
А яка? А така, яку небі, пломінка!
-Тепер мій серпок означає, що починається Серпень.У цьому місяці я дозволяю усім охочим зіркам дістатися до Землі. Як долетиш до неї, то станеш квіткою. Земля прийме тебе не надто глибоко, саме так, щоб одні твої промінці стали корінцями, а інші – стеблом і листям. Щасливої дороги, моя Сумна Зірко!
Багато зірок мчало серпневої ночі разом із Сумною Зіркою до Землі. Невеличкі згорвли не долетівши, інші шубовснули в річки і моря( і там ,певно, стали морськими зірками). Сумна Зірка зарилася в м’яку грядку, а на ранок зазеленіла.
А дівчика прийшла у свій квітник і тільки сплеснула в долоні:
-Звідкіль ця рослина? Вже кінець літа, вже всі квіти відцвітають, а вона тільки буде зав’язувати пуп’янок. Це, може, пізня осіння квітка?
І справді, Сумна Зірка, яку прозвали на Землі Айстрою, осіння квітка.Вона не лякається холоду, бо високо в небі було ще холодніше. Живе вона у товаристві таких же квітів – густо-прегусто їх. Та чи стало веселіше у гурті? У квітнику? Ой, ні. Вона була Сумною Зіркою, а тепер вона – Сумна Квітка . І дивиться вона із журбою в осіннє далеке небо. І, можливо, прагне знову зблиснути справжньою зіркою, тільки про це мовчить.
Я не бачив, щоб із айстр плели вінки: їх плетуть навесні або влітку з веселих квіток Але я чув, як співали дівчатка:
Упадь, Зірко, з неба – Зірка на стеблі.
Там тебе тут треба. Будеш в квітнику
Будеш на Землі В айстринім вінку!
Бесіда за змістом казки
-Про що ця казка? Чому Сумна Зірка хотіла потрапити на землю? Що пообіцяв Місяць Зірці? Куди впали зірки? Чим стала Сумна Зірка? Як ви вважаєте, це правда чи вигадка? Чому?
Підсумок заняття
Вихователь Бородіна Н. В.