02.04.2020 Логопедична “Б” група (Дзвіночок) (Вихователі Плохотникова Г.М., Сахно А.В.)
Тема дня: Юрій Гагарін – перший космонавт світу
Ознайомлення з природним довкіллям.
Тема: Космічна подорож
Мета: формувати елементарні уявлення дітей про Всесвіт, планету Земля, зірку Сонце, природу космосу та її дослідження людьми; дати поняття про Сонячну систему; розвивати увагу, сприйняття часу й простору, удосконалювати логічне мислення; виховувати цікавість до зоряного неба, до космічних досліджень, прищеплювати дітям прагнення любити та берегти рідну планету.
Матеріали та обладнання: глобус, малюнок-схема «Сонячна система», ілюстрація «Космонавт у космосі»; указка, два м’ячі, різні за розміром, аудіо запис.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Запрошую нас усіх у далеку космічну подорож. Ми обов’язково вирушимо туди, познайомимося ближче із зіркою Сонцем, її сусідами-планетами, що так само, як і наша планета Земля, входять до Сонячної системи. А допомагатиме нам у цій мандрівці фантазія та веселі ігри. Отже, на старт!
Дітей заплющують очі, ведуть зворотний відлік від десяти до одного, після чого малята розплющують очі, а вихователь ставить перед ними модель Землі — глобус.
- II. Виклад нового матеріалу
- Бесіда «Наша планета Земля»
Ось ми з вами піднялися в космічний простір і з висоти бачимо нашу планету в усій її пишноті та красі…
- Як називається наша планета?
- Яка планета Земля, яку вона має форму?
- Земля нерухома чи вона постійно перебуває в русі? Розкажіть, як рухається наша планета. Чи можна показати рух Землі за допомогою глобуса? Зробіть це.
- Поясніть, який колір переважає на нашій планеті. Чому?
- Що займає більшу територію поверхні Землі — суша чи вода?
- Чому суша на моделі Землі — глобусі — зображена різними кольорами? Які це кольори? Поясніть, що зображує коричневий колір, темно-коричневий, зелений.
- Як ми маємо ставитися до нашої рідної планети Земля, до її природи? Чому?
За необхідністю доповнюю відповіді.
- Розповідь «Сонце. Сонячна система»
А зараз, малята, ми піднялися ще вище, полинули ще далі — і наша красуня Земля лишилася позаду. Перед нами Всесвіт — неозорий, безмежний. Ось і зірка Сонце — джерело життя для нашої планети. Виявляється, довкола Сонця обертається не тільки наша Земля, а й інші, сусідні планети. Усі вони разом із Сонцем утворюють Сонячну систему.
Усього в Сонячній системі дев’ять планет. Найближче до Сонця знаходиться планета Меркурій, трохи далі — планета Венера, з якою сусідує наша планета Земля, а далі — ще цілий ряд планет червоний Марс, величезна планета Юпітер, планета Сатурн. Довкола Сатурна обертається стільки супутників, що його зображують ні би в кільці чи в капелюсі. А найбільш віддалені від Сонця планети Уран і Нептун та порівняно з іншими крихітна планета Плутон.
Зірка Сонце знаходиться в центрі Сонячної системи, тож воно — як мати, а планети, які оточують Сонце, —мов його діти. Але жива у всій Сонячній системі планета лише одна — це наша Земля. На інших планетах є тільки мертва природа: піщані пустелі, гори, скелі тощо,— життя на них не існує.
Юрій Гагарін став першою людиною, яка побувала в космосі. Він облетів Землю на космічному кораблі «Восток». Це було в минулому столітті.
- 3. Музично-руховий етюд «Невагомість»
Вихователь пояснює малюкам, що в космічному просторі предмети на мають ваги, тому вони дуже легкі, невагомі і рухаються так, ніби вільно пливуть у просторі.
Дітям пропонується уявити, що вони, полетівши в космос, потрапили в стан невагомості. Малята зображують довільні плавні рухи, імітуючи перебування в космосі, у супроводі космічної мелодії «Місячна стежка».
- Дидактична гра «Поясни чому»
Діти за активною допомогою вихователя пояснюють наявність частин доби, залежність пір року від висоти Сонця, значення Сонця для життя на Землі.
- У нас буває день і ніч, тому що наша планета, коли обертається, повертається до Сонця то одним, то іншим боком.
- На планеті Земля буває літо, коли Сонце піднімається високо над обрієм і світить тривалий час. . ‘
- На нашій планеті буває зима, коли Сонце над обрієм стоїть низько, а Дні короткі.
- Без Сонця не було б життя на Землі, тому що воно дає людям, світу рослин і світу тварин світло та тепло.
- Практична ігрова вправа «Рух Землі»
. Малята показують характер руху планети Земля,, використовуючи два м’яча (меленький та великий), що умовно зображають Землю і Сонце.
Одна дитина стає в центрі ігрового простору, взявши в руки великий м’яч (Сонце). Педагог, ставши на певній відстані від неї, бере в руки маленткии м’ячик і, обертаючи його навколо своєї осі в руках, обходить умовне Сонце, повертаючись у місце початку Руху (демонструє вихованцям зразок руху планети Земля відносно Сонця
Потім аналогічну ігрову вправу по черзі виконують ще кілька пар бажаючих малят.
У процесі виконання вправи дошкільники також дають пояснення -— які космічні об’єкти вони зображують, що роблять, як рухаються і т. ін.
- Слухання вірша Г. Бойка «Збираємося в політ»
Г. Бойко Збираємося в політ
- Ми сідаєм до ракети, 2. А веселий Буратіно
Щоб відкрить нові планети. Сам дереться до кабіни,
Іграшки за нами вслід: І висить-хватається,
— Хочем також у політ. Носик не вміщається.
Одягайся, лялько Люда, – Зайчик скаче:—Любі діти,
Бо в польоті зимно буде. Хочу з вами я летіти.
Не забудь про рукавички На ракеті ловко
І закутай шарфом личко Утікать від вовка!
- Сірі мишки засміялись: 4. Слоненяткоумовля:
— Ми літати не боялись, — Зовсім я іще маля,
Висота — красота: Невеличкий я на зріст,
Аніякого кота! Посадіть хоча б на хвіст.
Тут ревти корівка стала — Між зірок,— пищать більчата,—
- Я ще зроду не літала! Хочем рік Новий стрічати. Повезіть мене на Марс, Назбираєм там для всіх
- Молочка я дам для вас. Ми горішків золотих.
Двом собачкам наш Тодось Шлеми одягає… Жаль, «Ракета» — пилосос В небо не злітає.
III. Підсумки заняття
Чи сподобався вам цей веселий віршик? Розкажіть, куди збиралися вирушити іграшки. Який космос? Що можна побачити в ньому? (Відповіді дітей.)
Педагог хвалить малюків за кмітливість і увагу та повідомляє, що їх віртуальна подорож добігла кінця.
Тема дня: Юрій Гагарін – перший космонавт світу
Аплікація
Тема. Зоряне небо
Мета: закріплювати знання дітей про Всесвіт — небесний простір, що можна побачити тільки вночі; розширювати навички у виконанні робіт із сюжетної аплікації за уявою; залучати до пошуку різних композиційних рішень; удосконалювати вміння вирізати з паперу, складеного навпіл, учетверо; активізувати словник за темою; розвивати цікавість, логічне мислення, загальну та дрібну моторику; діалогічне мовлення;; виховувати інтерес до навколишнього світу.
Матеріал: глобус; ілюстрації із зображенням ракети, зоряного неба; пред-
метні картинки (скафандр, равлик, радіо, ранець, редис, риба, молоко, хліб, кіт, рись, ремінець, робот, рушник);; картон чорного кольору А4; кольоровий папір; ножиці; фольга; фантики від цукерок, клей, серветка, манка, фігурні рожки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
— Сьогодні на заняття я принесла глобус — модель нашої планети Земля.
Якби ми полетіли високо в небо, у космос, то побачили б нашу планету ось
такою, як цей глобус — маленькою.
ІІ. Мотивація
— Погляньте на глобус. Якого кольору наша Земля? Зелений колір і жовто-
коричневий — це суша, земля. Блакитний та синій кольори на глобусі — це
річки, озера, моря й океани.
- Гра «Куди приземлилася ракета?»
Вихователь крутить глобус, а діти тримають над ним «ракети з космонав-
тами». Глобус зупиняється — «космонавти на ракетах приземляються» або
«приводнюються» і кажуть, куди вони приземлилися на сушу чи на воду.
— Хочете сьогодні вирушити в космос? А на чому ми можемо туди поле-
тіти? Так, ми можемо вирушити на космічній ракеті. Що нам може знадоби-
тися у космосі?
- Дидактична вправа «Що ми візьмемо в ракету»
Вихователь пропонує дітям розглянути предметні картинки та обрати серед
них ті предмети, що можуть знадобитись у космосі . Діти обирають картинки та пояснюють, як цей предмет чи об’єкт можна використати у космосі.
— Ви бачили коли-небудь вечірнє небо? Яке воно?
(Темне, із зірками, місяцем) Що видно вночі? (Зорі) Як би ви назвали небес -ний простір, що бачите вночі? Цей простір дуже великий, його називають Усесвітом. Навіть учені не можуть сказати, де він починається, а де закінчу- ється.
Хто бачив на зоряному небі світлі смугу з багатьох зірок? Як цю смугу нази-
вають у народі? Це наша Галактика — Молочний або Чумацький Шлях. Кожна зоря в космосі й на зоряному небі має своє місце. Із декількох зірок утворюються сузір’я.
ІІІ. Продуктивна діяльність
— Підготуймо пальчики до роботи.
Пальчикова гімнастика «Сонце»
Раз, два, три, чотири, п’ять!
(Плескають у долоньки.)
Комети в космосі летять!
(Долонька «обнімає» долоньку)
Яскрава зіронька моргає —
(Стискають і розтискають пальчики.)
Це наше Сонечко нам сяє.
(Кладуть долоньку на долоньку.)
П’ять, шість, сім —
(Плескають у долоньки.)
Дай тепла, будь ласка, всім!.
(Долонька тре долоньку.)
Вісім, дев’ять, десять
(Плескають у долоньки.)
Ми мандруємо у Всесвіт!
(Пальці «ходять» по колінах.)
- 1.Етапивиконання роботи
- На столах є все для фоторепортажі: кольоровийпапір, ножиці.
- Якщохтосьзахоче, на цьому столі є додаткові матеріалі, що ви можете ви-
користати.
- Необхідністьбезпечноїроботи з ножицями.
2.Самостійна робота дітей. Вихователь нагадує прийоми вирізування із па-
перу за контуром, із паперу складеного навпіл, учетверо, «гармошкою». Звертає увагу на вміння користуватися обладнанням для наклеювання. Діти виконують підготовчі роботи за столами, а потім викладають композицію. Вихователь підтримує творчу ініціативу, за потреби надає індивідуальну допомогу. Діти працюють під спокійний музичний супровід.
- Підсумок
Психогімнастика «Повернення на Землю»
— Заплющте очі, уявіть, що ми повертаємося додому. Ми серед зірок бачимо
чудову блакитну планету Земля. Ракета підлітає ближче. Ось ми вже біля на-
шого дитячого садка. Розплющуємо очі, усміхаємось одне одному.
— Вам сподобалася наша подорож? Що запам’яталося найбільше? Попереду
на нас чекає ще багато цікавих пригод та подорожей, а на згадку про цю подорож маємо наш «фотозвіт» — наші картини нічного загадкового зоряного неба.
Вихователь Плохотникова Г.М.