01.04.2020 Старша “Б” група (Віночок) (Вихователі Башмачнікова О.О., Бородіна Н.В.)
1 Заняття
Логіко – математичний розвиток
Тема. Число і цифра 0. Розв’язування задач.
Мета: сформувати уявлення про число і цифру 0; вправляти у кількісній і порядковій лічбі; ознайомити з діями додавання й віднімання із числом 0; закріпити уявлення про часові відношення раніше, пізніше; виховувати самостійність у роботі.
Матеріали:набір карток із кружечками двох кольорів за кількістю у межах 9, картка з цифрою 0 для заштриховування, лічильні палички, картки з цифрами 0 – 9 і знаками «-, +, =»; п’ять фігурок зірок;картка для складання задачі(зображення паровоза із двома вагонами, в одному з них три тварини);малюнки із зображенням зірок на небі для вправи «Куди зникли зірочки».
Хід заняття
Психогімнастика
Гра «Трамвайчики»
За допомогою лічилки обрати двох дітей- водіїв трамвая, решта- пасажири. У руках водіїв «кермо» з номером трамвая(число в межах 9), на столі «квитки»- набір карток із кружечками двох кольорів .Пасажири мають визначити, на трамваї з яким номером вони поїдуть, і взяти картки із кружечками, які в сумі становлять цей номер. Водій при посадці перевіряє «квитки» й вирушає по маршруту. Трамвай може робити зупинки, під час яких пасажири беруть новий квиток і пересаджуються на інший трамвай .Дорослий обирає наступних водіїв та змінює номери трамваїв.
Утворення числа 0.Гра «Зорепад»
-Скажіть, коли на небі з’являються зірки?
-Уявіть собі, що зараз ніч.
Дорослий викладає фігурки п’яти зірочок.
-Порахуйте та скажіть скільки зірочок?
-Закрийте очі(забрати одну зірочку).Що змінилося?
-Як ви здогадалися, що зірочку прибрали?(Полічили, зірочок стало менше на одну: було п’ять, стало чотири.)
-Закрийте очі.(Дорослий додає зірочку.)Що змінилося? Як ви здогадалися?
Гру можна провести кілька разів, або додаючи, або прибираючи зірочки. Не забуваючи при цьому фіксувати первісну кількість.Дія обов’язково озвучується: «Додали зірочки- їх стало більше, прибрали- їх стало меньше».
-Хто знає, коли зірочки зникають?(Вранці)
-Закрийте очі.Що змінилося?( Забрати всі зірочки)
Вправа «Куди зникли зірочки»
Діти закріплюють послідовність подій і часові відношення раніше, пізніше. Для вправи потрібно чотири малюнки із зображенням нічного неба: на 1- ому п’ять зірок, на 2-ому – чотири, на 3-ому – дві, на 4-ому – жодної.
-Скільки зірочок на першій картинці?(П’ять)
-Що змінилося на наступній картинці?(Одна зірочка згасла, залишилося чотири.)
Аналогічно розглядаються всі малюнки,акцентуємо увагу на зменшенні кількості зірочок.
-Скільки всього залишилося зірочок?(Жодної.)
Фізкультхвилинка.
Закріплення знань про число 0.Знайомство із цифрою 0.
-Як позначити, що в нас не залишилося жодної зірочки?
-Якщо не залишилося жодної фігурки, ми використовуємо цифру 0.
-Цифра 0 позначає число 0
-Розгляньте цифру 0 на ваших картках.Обведіть та заштрихуйте.
Гра «Не помились»
-Як ви думаєте, чи можна скористатися числом 0 при лічбі кубиків?Чому?(Тому що лічбу починають із числа 1.)
-Подумайте, де можна поставити число 0 у цифровому ряді. Якщо це число, то в нього повинне бути місце серед інших чисел.
-Скільки треба взяти лічильних паличок для числа 1? 2? 3?….?
-Скільки паличок необхідно взяти для числа 0?
-Отже. Яке місце можна визначити для числа 0?Перед числом 1, тому що число 0 позначає кількість, меншу ніж 1. Жодної – це меньше, ніж 1.Поставте число 0 перед числом 1.
Складання й розв’язування прикладів із числом 0.
У завданні формується уявлення про дії додавання й віднімання із числом 0.Розгляд малюнка: потяг із двома вагонами, у першому – три тварини, у другому немає нікого.
У ході розв’язання данного прикладу дорослий підводить дітей до розуміння того, що в результаті діїї додавання будь- якого числа до числа 0 відповідь залишається тією ж.Аналогічно проводиться робота з дією на віднімання.
-Скільки у потязі вагонів?(Два)
-Скільки в першому вагоні тварин?(Три.)Викладіть перед собою відповідну цифру.
-Скільки тварин у другому вагоні?(Жодної).Яку цифру потрібно викласти?(0)
-Скільки всього тварин їде в поїзді?
-Яку дію необхідно виконати?Який знак поставимо?(«+»)
-Якою буде відповідь?Чому?
-Чи змінилася кількість тварин?
Підсумок заняття
-Із яким числом ви ознайомилися?Чим воно відрізняється від інших чисел?
-Чи можемо ми його використати, якщо треба полічити предмети?Чому?
Вихователь Башмачнікова О.О.