12.05.2020 Старша “Б” (Віночок) (Вихователі Башмачнікова О.О., Бородіна Н.В.)

1 Заняття. Підготовка до навчання грамоти.

Тема. Звуки[ з],[ з’] . Літера З.

Мета: закріплювати знання про звуки [з], [з’]; ознайомити з літерою Зз; розрізняти за звучанням звуки [с], [с’] та [з], [з’]; формувати вміння здійснювати звуко-буквенийта складовий аналіз слів; сприяти формуванню техніки поскладового читання; розвивати увагу, мислення, мовленнєвий слух, пам’ять, мовлення; формувати вміння орієнтуватися на сторінці зошита; виховувати інтерес до занять.

Матеріал: іграшка Незнайко; звукові доріжки; звукові фішки; предметні малюнки;картки зі складами та словами з літерою з; розрізна абетка; зошити; олівці.

Хід заняття

Психогімнастика «Привітання»

Доброго ранку, рідний наш дім!

Доброго ранку, діткам усім!

Доброго ранку, сонечку ясному!

Доброго ранку садочку прекрасному!

Вліво — вправо, вліво — вправо,

Оберніться — погляньте,

Одне одному всміхніться.

— Послухайте оповідання, додаючи там, де потрібно, слова зі звуками [з] і [з’].

Жили собі братик та сестричка, їхні імена починалися звуками [з] і [з’]. Як звали братика? (Захар) Як звали сестричку? (Зіна) Одного разу пішли вони гуляти, а на дворі була пора року, що починається зі звука [з]. Яка це була пора року? (Зима) Зайшли вони до приміщення, у назві якого звук [з] стоїть у середині слова. Куди зайшли діти? (До магазину) Захар захотів з’їсти тих солодощів, у назві яких звук [з] стоїть у середині слова. Чого захотів з’їсти Захар? (Морозива) Зіна сказала, що станеться із Захаром, якщо він поїсть холодного морозива. Звук [з] стоїть на початку цього слова. Що сказала Зіна? (Замерзнеш, захворієш) Діти купили інші солодощі, у назві яких звук [з] стоїть на початку слова. Що купили діти? (Зефір) Захар та Зіна були задоволені.

Дидактична вправа «Пригадайте слова зі звуками [з], [з’]»

Вихователь пропонує дітям пригадати слова зі звуками [з] і [з’], що вони почули в оповіданні. Він за потреби допомагає, демонструючи предметні малюнки, у назві яких є ці звуки.

— Складіть свою невеличку розповідь (3–5 речень) про Захара та Зіну зі словами, у яких є звуки [з] і [з’]. Решта дітей слухають складені розповіді, називають слова зі звуками [з] і [з’]. Вихователь пропонує дітям обрати слова зі звуками [з] і [з’], зробити звуковий аналіз цих слів.

— Розкажіть, які звуки [з] і [з’]. Звук [з] — це твердий приголосний звук, а звук [з’] — це м’який приголосний.

Вихователь пропонує дітям послухати віршик

Захар заліз на перелаз.

— Захарку, злізь!

Захарку, злазь!

 

Зумів залізти —

Знай, як злізти!

(В. Ладижець)

— Які звуки часто повторюються? (Звуки [з] і [з’]) Послухайте чистомовку.

На базарі баба Зіна купувала козі сіна.

— Якими звуками відрізняються слова? (Зіна і сіно) Де стоять ці звуки у словах? Вони голосні чи приголосні? тверді чи м’які?

Вихователь демонструє картки із зображенням літери Зз та фішок-чоловічків — Твердого і М’якого Приголосних.

— Це велика й мала літери Зз. Які звуки позначає літера З? Приголосні звуки [з] і [з’] позначають однією літерою З. Послухайте вірш про неї.

Збоку, знизу і згори

Схожа З на цифру три.

Є і зуби в букви З.

Ними все вона гризе.

(І. Січовик)

— На що ще схожа ця літера? Кого вона вам нагадує? Намалюйте пальчиком у повітрі літеру З. Знайдіть літеру З у розрізній абетці. Велику чи малу літеру потрібно взяти, щоб викласти імена?

Діти самостійно додають потрібну літеру в схему викладеного імені (Захар або Зіна). Читають склади на картках: за-аз, зі-із, зу-уз, зе-ез, зи-из.

Слова на картках: зала, зима, низ, Зіна, зала, лоза, залізо, лозина.

Дидактична гра «Утвори нові слова»

Вихователь повільно називає слово, а діти голосно називають слова, що починаються кожним звуком із пропонованого слова (наприклад, зала — заєць, апельсин, лис, альбом; лоза — лото, озеро, замок, акула).

Пальчикова гра «Сорока-ворона»

Сорока-ворона на припічку сиділа,

Діткам кашку варила.

(Вказівним пальцем правої руки роблять колові рухи по долоні лівої.)

— Цьому дам, цьому дам,

(Загинають пальці лівої руки.)

Цьому дам і цьому дам,

(Витягнувши руку вперед, показують відігнутий великий палець.)

А цьому не дам,

(Крутять головою,)

Бо цей буцман дров не носив,

(Хитають головою.)

Діжі не місив,

(Крутять головою,)

Хати не топив, діток гуляти не водив.

(Хитають головою.)

Підготовка руки до письма

Підсумок заняття

— Незнайку, з якою літерою ти сьогодні ознайомився?

 

2 Заняття. Аплікація.

Тема.У гаю метелики наче квіти.

Мета: ознайомити дітей з розмаїттям кольорів у навколишньому світі під час спостереження за метеликами; навчати створювати симетричне зображення метелика, складаючи папір навпіл та вирізаючи половину зображення; продовжувати навчати прийому аплікації — обривання різнокольорових смужок паперу для оздоблення виробу; закріплювати просторове орієнтування (вище, нижче, праворуч, ліворуч); розвивати вміння розрізняти поняття «колір», «форма»; розвивати дрібну моторику, творчу уяву, асоціативну пам’ять, мислення; сприяти розвитку естетичного смаку, самостійності у виконанні роботи; виховувати цікавість до занять з аплікації.

Матеріал: лялька Марічка; іграшки метелики (різних кольорів і розмірів) або малюнки метеликів, 1/2 паперу формату А4 (для кожної дитини); шаблони половинки контуру метелика; олівці; кольорові смужки для оздоблення крил метелика обриванням; клей-олівці; серветки.

Хід заняття

Вихователь демонструє дітям іграшкових метеликів.

— Що це за комахи, схожі на квіти? (Метелики)

Психогімнастика «Метелики»

— На луках розквітли квіти. І лука від того стала барвистою, красивою. Але що це? Квіти починають рухатися, перелітають з одного місця на інше. Та це ж метелики! Вони яскраві, різнокольорові, наче справжні квіти. Ось вони літають, шукаючи квітку, сідають, щоб насолодитися смачним пилком і летять до іншої квітки. Що ви знаєте про цих комах? (Вони літають, їдять нектар із квітів.) За допомогою чого метелики літають? (За допомогою крил) Розкажіть про крильця метеликів.

Гра «Метелик лети» (на розвиток правильного дихання)

Діти підходять до шнура, натягнутого між двома стійками, де висять на нитках на рівні обличчя дітей яскраві паперові метелики на відстані 30–40 см один від одного. Вихователь пропонує дітям подути на метеликів, щоб вони полетіли. Стежить за правильним видихом дітей — стояти прямо, видихати повітря, не піднімаючи плечей.

Вихователь читає вірш Олени Пчілки.

МЕТЕЛИК

Діти бігають, стрибають,

Далі — весело гукають:

— Ах, метелик! Погляньте!

Ось він. Ось він метушиться!

Та який же гарний, гожий!

Наче квітка прехороший!

Вихователь пропонує дітям пограти з метеликами в хованки. Він ховає метеликів, діти шукають їх. Коли знаходять, розповідають, де вони заховалися: «Метелик заховався під листочком. Метелик заховався за лялькою». — Лялька Марічка також хотіла на прогулянці пограти з метеликом.

Я біжу, біжу по гаю,

Я метелика впіймаю,

А метелик не схотів,

Геть від мене полетів.

Полетів він на лужок,

Заховався між квіток.

Я іду, іду, іду —

Метелика не знайду.

(Н. Забіла)

— Чому не можна ловити комах на прогулянці? Виготовимо паперових метеликів для ігор Марічці та її подружкам лялькам.

Продуктивна діяльність

Фізкультхвилинка

Вихователь читає віршовані рядки, а діти виконують відповідні рухи.

Метелики тендітні

З ранку і до ночі

Літають поміж квітів,

Пелюстки їм лоскочуть,

Спокою не знають.

Крильцями махають.

(Махають руками, нібито метелики крилами.)

Та раптом де не взявся жук,

І ми почули дивний звук.

У-у-у! У-у-у!

Добре в лузі жить жуку.

(«Розпускають крила», як жук, промовляючи разом:

«У-у-у! У-у-у!» — «літають» кімнатою.)

А тут маленька бджілка

На вкриту цвітом гілку

Присіла по медок.

Багато тут квіток!

Дз-з-з! Дз-з-з!

(Зображують бджілку, промовляючи: «Дз-з-з!» то голосніше, то тихіше.)

Вихователь пропонує розглянути обладнання для роботи та демонструє послідовність прийомів виконання аплікації — метелика.

Етапи виконання роботи

— Складіть прямокутний аркуш паперу навпіл, визначте лінію згину.

— Оберіть трафарет форми половинки метелика, покладіть до лінії згину,обведіть олівчиком та виріжте по контуру ножицями.

— Розгорніть отриману форму метелика, прикрасьте (приклейте) шматочками різних форм (обривання) різнокольорового паперу.

— Посадіть свого метелика на «зелену галявину».

. Підсумок заняття

— Разом ми створили чудову барвисту галявину з метеликами. Марічці подобаються ваші метелики, вона разом зі своїми подружками буде бавитися з ними.

 

Вихователь Башмачнікова О. О.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *