15.04.2020 Середня “В” (Зірочка) (Вихователі Стадник О.Є., Варкентін С.М.)
Тема ігротека великодні ігри з крашанками
Заняття ознайомлення з природою
ОЙ ПИСАНКА, ОЙ КРАШАНКА
Мета:: виховувати любов та інтерес до народних свят і звичаїв; формувати патріотичні почуття на основі знайомства дітей з народними традиціями святкування Великодня; формувати позитивне ставлення до свята Великодня* бажання дізнатися про народні традиції його святкування; розвивати звукову культуру мовлення, увагу, пам’ять, зв’язне мовлення, логічне мислення, творчу уяву, емоційну сферу, загальну моторику; силу, тембр, інтонаційну,виразність голосу; творчість; вправляти в умінні давати точну відповідь, читанні віршів напам’ять; продовжувати вчити переказувати віршований текст; складати речення за двома словами; активізувати словник дітей за темою «Свято Великодня. Писанки». Обладнання Писанки — ілюстрації; зображення писанок, розрізані на 6-9 частин — для кожної дитини; дерев’яні писанки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь. Діти, вже незабаром до нас прийде свято Пасхи, або, як ще його називають, Великодня. Послухайте вірш про це свято.
Свято Пасхи недалечко
Свято Пасхи недалечко,
Люди звичай бережуть,—
Розмальовують яєчка,
Пишні пасочки печуть.
Святкування йде віками,—
Це такі чудові дні:
В гості йти, під рушниками
Страви нести запашні. „
Доброзичливо, з любов’ю Мати щирі почуття,
Людям зичити здоров’я І щасливого життя.
Святість-це чарівне слово,
Тільки треба Так зуміти,
Щоб життя своє святково У труді й добрі прожити.
(Н. Б. Куфко)
Вам сподобався вірш? Як у ньому розповідають про свято? Як святкують свято Паски у ваші# сім’ї? (Розповіді 4-5 дітей,)
До цього свята українці готувались заздалегідь: вишивали нові сорочки-вишиванки, святкові рушники. Проте одним із головних елементів свята було випікання святкового солодкого хліба — в»” сок та розмальовування яєць — писанок і крашанок. Писанки і крашанки робили для членів своєі родини, а також для знайомих та друзів у подарунок.
А ще на це Свято діти Любили грати і особливі великодні ігри* Ось послухайте вірш Марії Хоросницької «Великодня гра*.
Великодя гра ‘
Стали діти у кільце.
В кожного в руках яйце,
Марті випало на славу Розпочати цю забаву,
Дуже милу, престару Великодню гру.
Ходить дівчинка кільцем І постукує яйцем…
Що не стукне — трісь і трісь,— «
Яйця тріскають чиїсь…
Мартине — ціле, тверде, —
Марта рада далі йде. ..
Стук-стук-стук…
І раптом — хрусь!
Гру продовжуй Петрусь.
Стукнув всього Разів три…
І так само вийшов з гри.
За Петром пішов Максим,
Декілька дівчат за ним.».
В Олі писанка ціла,
Оля в грі перемогла!
А тепер, відомо всім,
Всі за стіл до Олі в дім їсти яйця, все що є…
Просить це, що виграє.
(М. Хоросницька)
У яку гру грали діти? Які були правила гри? (Бесіда ш змістом вірша.) А тепер послухайте вірш про писанки.
Писанка
Гарна писанка у мене,
Мабуть, кращої нема.
Мама тільки помагала,
Малювала ж я сама.
Змалювала дрібно квіти,
Вісім хрестиків малих,
І дрібнюсіньку ялинку,
Й поясочок поміж них.
Хоч не зразу змалювала, —
Зіпсувала п’ять яєць,—
Та як шосте закінчила,
1 Тато мовив: «Молодець!»
Я ту писанку для себе,
Для зразочка залишу,
А для мами і тата Дві ще кращі наПишу.
(К. Перелісна)
Які візерунки малювала дівчинка? (Відповіді дітей.) Ми з вами вже теж училися прикрашати писанки . Ось вони. (Вихователь показує зразки дитячих виробів у техніці об’ємного ліплення або аплікації.) Пам’ятаєте, де чия? Спробуйте описати свої роботи.
Розвивальна гра «Упізнай писанку за описом»
Діти по черзі буде описують кожен свою писанку, а інші будуть відгадують, де вона.
Далі діти складають речення зі словами писанка і діти.
Вихователь. А ще на Великдень можна гратися дерев’яними писанками. Запрошую пограти в народну українську гру «Чия писанка далі?*.
Рухлива народна гра «Чия писанка далі?»
*
Діти стають по 4-6 у шеренгу та за сигналом ведучого обережно котять дерев’яні писанки ПО підлозі. Чия писанка закотиться далі, той і переміг.
Робота з чистомовкою
Ку-ку-ку — розмалюю писанку Ки-ки-ки— ось маленькі пензліки.
Ко-ко-ко — намалюю сонечко.
Ка-ка-ка— гарна в мене пис&нт.
Динамічна пауза «Розмалюю, тсанку»
Вихователь читає уривок із вірпа К. Первісної. Діти виконують рухи відповідно тексту, тримаючи в рукж пензлики
Змалювала дрібні {квіти,
Вісім хрестиків малих,
І дрібнюсіньку ялинку,
Й поясочок поміж них.
Підсумки заняття.
Заняття 62. Великодні писанки — диво з див… (декоративне малювання)
Освітні завдання: розвивати пам’ять, мислення, увагу, уяву, мовлення, зоровий аналізатор, дрібну моторику рук, відчуття кольору, композиції; виховувати інтерес до народної творчості, української культури; прищеплювати охайність і працелюбність; познайоми- | ти дітей із мистецтвом мініатюри на яйці; розширяти знання дітей про походження великодніх обрядів і традицій; учити малювати на і об’ємній формі традиційні елементи й орнаменти; удосконалювати техніку малювання пензликом; активізувати та збагатити словник дітей за темою «Писанки», слова розпис, орнамент, звичай, Великдень.
Матеріали: збільшуване скло, дерев’яні писанки, гуаш, пензлики, склянки з водою, серветки, палітра, зразки візерунків на аркуші, різнокольорові основи (вирізані овали); музичний супровід.
Хід заняття
Діти сидять на килимі.
Вихователь. Діти, на яке свято ми чекаємо? Чи подобається вам це свято? Чому? (Відповіді дітей.) На Великдень люди дарують одне одному подарунки — фарбовані, розписані яйця.
Розписані та фарбовані яйця — це символ пробудження землі, символ Великодня. Виготовляти їх — дуже давній звичай. Розпи- сували яйця майстри. Найчастіше на писанках зображували сонце, зірки, квіти. Фарби для розпису робили з коренів та кори дерев. Із *написом яйця стали прикрашати гарним орнаментом. Розписані яйця називають писанками, а фарбовані (без візерунка) — крашанками* Візьміть збільшувальне скло і роздивіться візерунки на писанках (Діти розглядають візерунки, вихователь просить назвати, що вони бачать, на що схожі візерунки, які кольори використовували майстри.)
Діти, які елементи розпису ви бачите на зразках? А які кольори використали майстри для розписування яєць? (Відповіді дітей.)
А зараз заплющте очі й уявіть що ми потрапили до передсвяткової майстерні й перетворилися на майстрів — на тих самих, які так гарно розписували великодні яйця.
Розплющьте очі, подивіться: у майстерні вже все готово для того, щоб узятися до розпису великодніх яєць. Що нам необхідно для роботи? (Відповіді дітей.) Та спочатку, як справжні майстри, ми розімнемо наші пальці.
. Пальчикова гімнастика «Писанки» (за В. Таран)
В хаті на осонні (Стискають розтискають Кулачки.)
Сяду на ослоні.
Сяду я скраєчку —
(Долонька потирає долоньку.)
’• , Розпишу яєчко.
Нумо, пензлик, потанцюй,
(Пальці в пучці, малювання в повітрі.)
Гарно писанку малюй.
Буде небо і земля (Малювання в повітрі.)
* І ставочок, і ррдя.
Сильний І МІЦНИЙ дубок,
(Кулачок на кулачок.)
А на ньому г~ яструбок- Буде в мене писанка,
(Плескання в доленьки.)
Про Вкраїну пісенька.
Ви х о в а те л ь. Що ж, майстри, займіть свої місця і послухайте мене. Спочатку треба продумати весь,візерунок і розташувати елементи так, роб він вийшов цікавим і гарним, щоб орнамент був рівномірно розподілений на поверхні яйця.
Сам орнамент може бути різним: і, гірлявдіа з зелерогді листя, і волошки, і сонечко, різноманітні лшії (прчмі, хвилясті), кружечки, ‘ зірочки. Подумай^ основу якого кольору ви оберете, які фарби для орнаменту візьмете. Раджу вам узяти яскраві, насичені фарби. Ось яку, пиюанку намалювала я. А тепер підходьте, обирайте заготовку і розписуйте свою писанку до свята. (Самостійна робота дітей під музичний супровід. Вихователь застосовує індивідуальний та диференційований підходи. Педагог заохочує проти творчості дітей.)
Ой, які диво-писанки ви намалювали, справжні майстри! Від них і настрій покращується, і наближення свята відчувається.
Підсумки заняття.
Протягом дня вихователь може вивчити з дітьми вірш В. Таран «Писанки».
Варкентін С.М.