10.04.2020 Логопедична “А” (Ромашка) (Вихователі Чмир О.В., Лось Н.І.)
1. Фізкультура /за рекомендаціями фіз.керівника/ 2.Художня література. Читання В.Сухомлинського “Хай будуть соловей і жук” 3.Ліплення “Казковий птах”
Конспект заняття з художньої літератури
для дітей старшого дошкільного віку
ЧИТАННЯ ОПОВІДАННЯ В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО
«ХАЙ БУДУТЬ СОЛОВЕЙ І ЖУК»
Програмовий зміст: Вчити спостерігати за змінами, що сталися навесні (від сонячного тепла розтанув сніг, зазеленіла трава на деревах розвинулося листя, зацвіли бузок і калина, інші рослини, з’явилося багато комах і птахів. Звернути увагу дітей на те, що, як багато прекрасного зможе подарувати людині спілкування з природою. Викликати бажання спостерігати природу, вдивлятися в її фарби, прислуховуватися до звучання парку, лісу, саду. Виховувати любов і бережне відношення до краси рідної природи.
Словник: квітучий сад, досада, сонечко-жучок.
ХІД
Під час екскурсії вихователь звертає увагу дітей на явища, характерні цього весняного місяця. З’ясовують які дерева, трави, кущі цвітуть, колір, форму, запахи квіток. Прислухатися до пташиного співу, відгадати, який птах співає. Вихователь звертає увагу на комах, які літають поряд, сідають на квітки. Чому біля квітучих рослин завжди знаходяться комахи? Яке вони мають значення? Дітям пропонують спостерігати за поведінкою метеликів, бджіл, джмелів на квітках і розповісти про побачене.
Вихователь:
- Діти, а ви бачили, як джміль чистить крильця перед тим, як злетіти з квітки, на якій він сидів у ночі?
- А бачили ви, як сонечко-жучок в сонячний зимовий день, визирало із під кори дерева і дивувалося: «Що таке? Спати жарко, а навкруги лежить сніг, весна ще не прийшла?»
Все це і ще дуже багато чудес, вам доведеться побачити. Все, що нас оточує необхідно не лінитись спостерігати. Вихователь пропонує закрити очі, послухати голос весни, вдихнути чисте прохолодне повітря, відчути запах першої зелені, прислухатися до співу пташок, дзижчання комах.
Читання оповідання
В.О.Сухомлинський «Соловей і жук».
У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна, він знав, що його пісню люблять люди. Того і дивився з погордою на квітучий сад, синє небо і маленьку Дівчинку, що сиділа у садку і слухала його пісню. А біля Соловейка літав великий рогатий Жук. Він літав і гудів. Соловей припинив свою пісню та й каже:
– Перестань гудіти, ти не даєш мені співати. Твоє гудіння нікому непотрібне. Та й краще, Жуче, щоб тебе зовсім не було. Жук із гідністю відповів:
– Ні, Соловію, без мене, Жука, неможливий світ, як і без тебе.
– Ну і мудрець! – Зареготав соловей. – Виходить, що й ти потрібен людям? Ось, запитаємо Дівчинку, вона скаже, хто потрібен людям, а хто – ні. Полетіли Соловей і Жук до Дівчинки та й питають:
– Скажи, Дівчинко, кого треба залишити на світі – Солов’я чи Жука?
– Хай собі будуть і Соловей і Жук, – відповіла Дівчинка. Тоді подумала і додала:
– Як же можна без Жука?
«Казковий птах»
Програмовий зміст: вчити дітей передавати форму і пропорції пташки,
наносити ескіз на площину, примазувати до нього заготовки стекою або
пальцем; розвивати сприймання художнього образу, творчу уяву, естетичний
смак; допомагати дітям уявити казкову пташку та викликати бажання
відтворити її за допомогою пластилінової пластики ; виховувати посидючість,
інтерес до заняття ліпленням.
Матеріал: пластилін, картон, дощечки для ліплення, стеки, серветки.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
Усі сядьте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти
На занятті не дрімати,
Гарно руку піднімати.
Тож гаразд, часу не гаймо
І заняття починаймо!
ІІ. Основна частина.
– Діти, сьогодні хочу запросити вас у казку. Під час цієї подорожі мені
можуть знадобитися ваші поради, підказки. Тож щиро сподіваюся на вашу
допомогу. А тепер слухайте:
В одному королівстві жив собі король. Він був чуйною, доброю
людиною і дуже любив природу. Тому біля його палацу на клумбах росло
безліч запашних, різнобарвних квітів.
– Як ви гадаєте, що це були за квіти?
– В.д.
Уздовж широких, кам’янистих доріжок-алей висіли могутні, стрункі,
зелені дерева.
– Які дерева росли біля доріжок?
– В.д.
Позаду палацу розкинувся чудовий сад, у якому росли…
– Що за дерева росли у саду?
– В.д.
Між деревами поважно ходила надзвичайно гарна Жар-птиця –
улюблениця короля. Кожного ранку він приходив у сад, щоб помилуватися
її яскравим оперенням та порозмовляти з нею, погудувати її зі своїх рук.
Одного разу, прийшов до саду, король не зустрів свою чарівну пташку.
Став він думати-гадати, де вона може бути.
– Діти, що могло статися з Жар-птицею?
– В.д.
Сумуючи, король довго ходив садом, а потім підійшов до озера. Раптом
звідкілясь почувся голос Жар-птиці:
– Доброго ранку, господарю. Чому ти сьогодні такий невеселий?
– Мені сумно без тебе, моєї найулюбленішої пташки, – відповів король.
– На жаль, я не зможу з’явитися перед тобою. Вночі злі розбійники
відібрали в мене мою красу і гордість – моє пір’я. Я залишилася без свого
пишного хвоста.
Жар-птиця більше нічого не сказала. А король ще й досі біля озера
чекає на неї.
– Діти, як же допомогти пташці?
– В.д.
– Я пропоную виліпити казкову пташку й надіслати наші роботи королю, щоб
він не сумував. Але перед тим, як ліпити, заплющимо очі й уявімо, що йдемо
чудовим королівським садом. (Звучить музика) Тут ростуть і яблуні, і груші.
На них багато плодів, що гілля звисає аж до землі. Ми вдихаємо приємний
аромат стиглих яблук, груш. А тепер насолоджуємося пахощами духмяних
квітів. Ось і Жар-птиця. Як вона поважно ходить між деревами! Ви тільки
погляньте, яка вона красуня! Яке в неї блискуче, золотаве, мов жар, пар’ячко!
Вона розпустила свій яскравий хвіст. Якого кольору пір’я ви бачите у хвості
Жар-птиці?
– В.д.
Ось ми з вами й уявили цього величавого птаха. (Діти розплющують очі)
Вам сподобалась Жар-птиця?
– В.д.
Фізкультхвилинка:
В казковому лісі розминка.
Настала фізична хвилинка.
Втому проженем руками
Вгору їх піднімем з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправим
І до плечей їх поставим.
Коло вперед покрутили,
Потім назад повторили.
Голову вниз опустили,
Потім назад нахилили,
Потім наліво поклали,
Потім направо. І стали.
Рівно і струнко.
Швидко скінчилась хвилинка.
Нас збадьорила розминка.
А тепер за допомогою пластиліну спробуйте передати красу і велич
казкового птаха.
(Діти сідають за столи)
Перед вами картон. Стекою зробіть ескіз пташки. Пам’ятайте: зображення
треба розміщувати посередині аркуша. Спочатку намалюйте голову, тулуб
(вони мають бути пропорційні), далі – розкішний хвіст і крила.
(Діти малюють ескіз і ліплять Жар-птицю)
ІІІ. Заключна частина. Підсумок.
Дидактична гра «Піраміда запитань»
Зараз кожен із вас зможе побіти у ролі Жар-птиці і відповісти на такі
запитання:
– Чому тебе так називають?
– Чому в тебе таке яскраве пір’я?
– Навіщо тобі такий пишний хвіст?
– Чому ти така поважна?
– Чи вмієш ти літати?
– Де ти живеш?
– Молодці! Гадаю, що король буде дуже радий, що ви зліпили для нього Жар-
птицю і забуде про лихо, яке трапилось.
Вихователь Лось Н.І.