27.04.2020 Середня “А” (Капітошка) (Вихователі Сахно Г.В., Лалетіна Л.М.)

Тема тижня: «На  городі та  в  квітнику попрацюємо»

Тема дня: «Городні рослини, умови їх вирощування»

Заняття 1. Ознайомлення  з соціумом.

Тема: «Віночок – наш оберіг»

Мета:

  • закріпити  й  розширити знання малюків про український віночок як елемент національного вбрання;
  • формувати уявлення про вінок як народний символ-оберіг;
  • сприяти розвитку зорової уваги та практичних навичок;
  • виховувати шанобливе ставлення до давніх традицій свого народу, прагнення  пам’ятати та берегти їх.

Матеріали та о обладнання :

демонстраційні : зображення українського віночка; малюнки або фото квітів, традиційних для віночка( барвінок, деревій, мак, безсмертник,

чорнобривці, калина);

роздавальний – штучні квіти різних видів, величини, кольору; кольорові стрічки;

інші матеріали – два невеликих штучних віночка, лялька в українському  вбранні; аудіозапис та обладнання для його відтворення.

Ключові слова: український традиційний віночок, оберіг, плести, прикрашати .

 

ХІД     ЗАНЯТТЯ

 

  1. Організаційний момент

Вихователь показує ляльку в українському вбранні й  звертається до дітей  віршованими  рядками.

  • Хто це нині в дитсадок

Завітав до діточок?

  • Це маленька українка,

Наша лялечка Галинка.

Чи згодні ви, малята, з тим, що Галинка має вигляд справжньої української  дівчинки? ( Діти дають стверджувальну відповідь, пояснюють, що на ляльці – українське вбрання, а потім  на прохання дорослого називають відповідні речі.)

Особливо личить Галинці наш національний головний убір – віночок із квітів з барвистими стрічками. Але ж віночок – це  не тільки краса, але й український  оберіг – символ. Маленька Галинка поки що не знає про це, але дуже б хотіла дізнатися. А ви, малята? ( Відповіді дітей.)

  1. Слухання та обговорення вірша . Вихователь показує малюнок зображення і читає тематичний вірш Л.Савчук.

 

Український   віночок

 

У віночку нашім різнобарвні квіти –

Символ України і дарунок літа.

Тож усім на нього подивитись любо:

Гілочку зелену узяли у дуба,

Квіточку любистку, щоб усі любили,

У барвінку листя, аби довго  жили.

Чорнобривців квіти, щоб чорніли брови,

Кетяги калини – для  краси й любові.

У вінок вплітають колосочки жита,

Щоб могли багато і в достатку жити.

А в червонім маку, що цвіте у полі,

Кров людей, пролита у боях за волю.

Є ще  різні квіти в нашім ріднім краї,

Їх веселе літо у вінок вплітає.

3.Бесіда «Дівочий віночок – символ України»

У процесі бесіди  використовується відповідний наочний матеріал.

Вихователь.                                                                                                            Погляньте, діти, на цей віночок. Який він? (Красивий, барвистий.)                  Із  чого зроблений український віночок? ( Відповіді дітей.)                             Які квіти в цьому вінку  вам знайомі? Назвіть і покажіть їх. (Діти виконують завдання.)

Із віршика  ви зрозуміли, малята, що віночок плели не просто так, не тільки для того, щоб прикрасити нам голівку. Кожна квітка у вінку – своєрідний символ, який мав дарувати власниці віночка щось добре. У наших віночках могло бути багато квітів, але деякі квітки користувалися найбільшою популярністю. Насамперед, це сині квіти барвінку.. Барвінок – вічнозелена рослина, і квітне він рано, навесні. Тож квіти барвінку вплітали у вінок як символ вічного життя. Розкажіть, які квіти барвінку. Що  вони символізували? (Відповіді, пояснення.)

Деревій – квітка невибаглива. Куди б не потрапило насіння деревію, воно всюди проростає і цвіте. Тому дрібні білі квіточки деревію вплітали у віночок як символ нескореності. Адже ми, українці, нікому не звикли коритися! Яка квітка говорить про те, що українці – нескорений народ? (Деревій.)

А ось ця, сонячно – жовта квіточка – безсмертник. Свою назву безсмертник отримав за те, що навіть у сухому вигляді його квіти немов живі. Окрім того, безсмертник ліку багато хвороб. Тому жовтий безсмертник вважають  квіткою здоров’я. Як ви гадаєте, що мали додавати дівчині квіточки безсмертнику, вплетені в її віночок? (Висновки малят,)

А ще, за давнім повір’ям, дівочий вінок мав знімати головний біль та берегти волосся. І сприяли цьому яскраві квіти чорнобривців. Покажіть чорнобривці на малюнку. Розкажіть, чому їх вплітали у вінок. (Діти виконують завдання.) Не забували вплести у віночок і калину. Вважалося, що білі квіти або червоні ягідки  калини мають дарувати дівчині кохання та примножувати її красу. Адже калина – символ кохання і дівочої вроди. Хто може пояснити, чому у вінок вплітали калину? (Відповіді дітей.)

Наш віночок – це не тільки  квіточки, а й різнокольорові стрічки. Кожна з них, як і квітка,  має своє значення : коричнева – символ матері-землі, зелена – символ молодості, жовта – сонця, блакитна – неба, жовтогаряча – символ життя, а рожева – символ чистоти і добра..

Стрічки прив’язували так, щоб  були довші за дівочу косу. Вважалося, що вони оберігають її від злого ока.

Вихователь використовує  відповідний рослинний матеріал .

  1. Гра-діалог « Усе про віночок»

Діти дають відповідь на запитання педагога:

  • Як називається український головний убір для дівчинки?
  • Яким чином та з чого виготовляли віночок?
  • Які квіти традиційно використовували для плетіння віночка?
  • Чому віночок вважають народним оберегом?.
  • Яку роль відігравали у вінку квіти барвінку, чорнобривців, безсмертника, калини тощо?
  • Що ще прив’язували до вінка? Які кольори мали традиційні стрічки у віночку?
  • Якою мала бути довжина цих стрічок і чому?

Вихователь по ходу гри допомагає  малятам підказками, доповнює і уточнює сказане дітьми. За кожну правильну відповідь  вихованці отримують штучну квіточку. Ці квіти малята складають докупи і кладуть на столі.

  1. Музична гра-імітація «Мак»

Вихователь. А ще в українському віночку були доречні червоні маки – квіти пам’яті.

-Уявіть, діти, що ви опинилися посеред поля, вкритого маковим цвітом.

Як без вишні – не садок,

Так без маку – не вінок,

А його, ось як на те,

Скільки в полі  тут росте!

 

І червоний, і стрункий,

І свіженький все який!

Цілу купу нарвемо –

Вам віночки сплетемо.

 

Вмикається аудіозапис  української дитячої пісні «Мак».

Діти в ритмі музики зображують зривання квітів: нахиляючись, присідаючи тощо. Потім, присівши, імітують плетіння макових  вінків.

 

6.Рухлива гра – естафета « Прив’яжи стрічку»

Вихователь кладе  на стілець перед кожною командою віночок із штучних квітів ( на протилежному кінці ігрового простору) і дає кожному гравцю по стрічці.

Малята, по черзі підбігаючи до свого віночка, мають прив’язати до нього стрічку. Коли один гравець повертається до решти команди, біжить наступна дитина. Виграє команда, що  завершить  прив’язування стрічок швидше за команду суперника. Також враховується акуратність виконання завдання.

7.Підсумок заняття.

Вихователь:

-Молодці, малята! Розкажіть, про що ми говорили сьогодні. (Про український віночок.)

-Український віночок – це наш символ і оберіг, наше минуле, наші традиції. А традиції  свого народу треба знати, поважати та берегти.

Заняття 2. Аплікація

 

Тема: «Кошик з овочами   і  фруктами»

 

Програмовий зміст:

  • розширити та уточнити знання дітей про овочі та фрукти ( де ростуть, яку приносять користь);
  • закріплювати прийоми вирізування предметів круглої та овальної форми;
  • вчити робити ножицями невеликі виїмки для передавання характерних особливостей фруктів;  розміщувати вирізані елементи на основі, акуратно наклеювати;
  • виховувати навички колективної співпраці, обговорювати свої дії з іншими дітьми.

Матеріал:

Основа – великий кошик з цупкого картону, різнокольоровий папір, клей, пензлі, серветки, підкладки,  муляжі овочів  та фруктів, іграшковий ведмедик.

Попередня робота:

Дидактична гра  «Чарівний мішечок» та «Магазин»;

Розглядання овочів  та фруктів на малюнках.

 

ХІД      ЗАНЯТТЯ

 

Вихователь. До нас завітав ведмедик Мишко. У своєму кошику він приніс нам цікаві загадки. Будьте уважними, відгадку можна знайти  у ведмедика в кошику.

  • Я гірка і завжди свіжа,

Всім подобаюсь, одначе

Хто мене ножем  уріже,

Неодмінно сам заплаче. (Цибуля)

  • Схована Марічка

В підземній  коморі,

І тільки  косички

Лишились на дворі. (Морква)

  • Сидить баба, одягнулась,

В сто сорочок загорнулась,

Ціле літо достигає,

До нас в борщик поспішає. (Капуста

  • Стоїть півень на грядках

У червоних чобітках. (Буряк)

-Молодці! Послухайте вірш В.Крищенко.

СОНЯЧНЕ ЯБЛУКО

Медом яблуко налите

Зачепилось на гіллі.

По садочку ходить літо

У солом’яному брилі,

Літо яблука зриває

І  підносять дітлахам.

Гарну пісеньку співає:

-Цьому дам і тому дам…

А маленькому – найбільш,

Подарує цілий  ківш.

Покуштуйте, любі діти,

Подаруночок від літа…

-Які фрукти та овочі ви ще знаєте?

 

Дидактична гра «Виправ помилку»

Ведмедик удає, що витягує з кошика яблуко, але насправді дістає бурячок.

  • Мишко, це не яблуко ( виправляють діти), а бурячок.
  • А де він росте? (На городі.)
  • Це не морква, а слива.
  • А де вона росте? (На городі)
  • Це не груша, а вишня.
  • А вона де росте? ( У саду, на дереві)
  • Добре, діти, ми пограли, але кошик залишився порожнім і нашим кухарям ніяк готувати обід. Тож треба поспішати і виготовити з паперу овочі та фрукти.

Вихователь пропонує  дітям вирізати, а потім наклеїти фрукти та овочі в кошик.

Вихователь запитує у дітей, який колір для якого фрукта чи овоча потрібен, нагадує, як обережно  треба користуватися ножицями; повторює прийоми наклеювання, використовуючи серветки, пензлі та клей.

 

Фізкультхвилинка.

Наша земля щедра, наша земля мила

Наша земля  щедро  всіх нас пригостила.

Грушечки медові, яблучка  чудові

Все  кругом смачненьке, все кругом рідненьке.

 

Самостійна робота дітей.

Індивідуальна допомога вихователя.

 

Підсумок. Діти, де вирощують овочі? Де ростуть фрукти? А чи подобається вам наш великий  кошик , який ми  наповнили всі разом?

Вихователь пропонує взяти кощик  і подарувати його кухарям на згадку про всіх малят.

 

 

Вихователь       Лалетіна  Л.М.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.