27.03.2020 Поради психолога (Практичний психолог Черненко О.В.)
Готовність дитини до шкільного навчання
– підтримуйте дитину у прагненні стати школярем, виявляйте інтерес до її справ і досягнень, допомагайте майбутньому першокласнику підтверджувати значущість його майбутнього становища і діяльності;
– обговорюйте з дитиною ті норми і правила, з якими вона зіткнеться у школі; пояснюйте їй доцільність цих правил;
– організуйте раціональний розпорядок дня майбутнього першокласника;
– намагайтеся передбачити та попередити ті проблеми, які можуть виникнути у дитини на першому етапі навчання;
– емоційно підтримуйте бажання майбутнього першокласника досягти успіху, схвалюючи його: «Молодець!», «Як гарно!»;
– поважайте думку своєї дитини про вихователя: для дитини старшого дошкільного віку вихователь часто є більш авторитетним, ніж батьки;
– не залякуйте дитину школою, але й не забувайте, що навчання – це нелегка і відповідальна праця;
– вступ до школи істотно змінить життя дитини, але він не має позбавляти її радощів, ігор. Давайте зрозуміти майбутньому першокласнику, що у нього буде час і для розваг.
Поняття «готовність дітей до школи»
Фізична готовність. Одним з показників її є антропометричніпараметри розвитку організму дитини (зріст, вага) – визначена норма – хлопчики (зріст – 111-121см.; вага – 19,7 – 24,1 кг.);
дівчатка (зріст -110-120см.; вага – 19,0 – 23,6кг.)
Психомоторна готовність – це складова фізичного розвитку, вона включає: крупну моторику – здатність володіти своїм тілом у просторі, робити злагоджені рухи під час ходьби, бігу, виконання вправ; дрібна моторика пов`язана з роботою пальців та кисті рук.
Психічна зрілість- складається з таких компонентів:
Мотиваційна готовність – для того щоб успішно вчитися, дитина насамперед повинна прагнути нового шкільного життя. Її необхідно формувати: через усвідомлення того позитивного, що очікує дитину в школі;прикладом батьків , які можуть показати дітям свої зошити, шкільні нагороди.
Інтелектуальна готовність – пов`язана з розвитком розумових процесів (умінням узагальнювати, порівнювати об`єкти, класифікувати їх, виділяти істотні ознаки, робити висновки. У дитини має бути сформований певний обсяг уявлень (образних і просторових), відповідний рівень мовленнєвого розвитку та пізнавальної активності. Чудовою допомогою у розвитку інтелектуальної готовності дитини вдома можуть бути різні дидактичні ігри та дитячі журнали. Батьки мають читати і розглядати їх разом з дитиною.
Вольова готовність – основними показниками є певний рівень сформованості довільних психічних процесів (сприймання, уваги, пам`яті): дитина може певний час розглядати предмет; запам`ятовує уривки тексту, які потрібно завчити; у розповідях та малюнках цілеспрямовано відтворює те, що бачила чи чула; виконує самостійно нескладні завдання запропоновані дорослими; уміє самостійно себе обслуговувати; дотримуватися відповідного темпу у своїй роботі.
На формування вольової готовності дошкільника впливає його темперамент, батькам слід це враховувати, пропонуючи ті чи інші завдання.
Моральна готовність – є фундаментом особистості дошкільника. Важливо формувати у дошкільників уміння спілкуватися з дорослими та однолітками. Одним з вирішальних чинників моральної готовності є прик-лад спілкування з батьками (80% вчинків дітей – це вчинки батьків), тому, гадаючи в кого вдалася дитина, батькам слід прискіпливіше подивитися на себе.