27.04.2020 Старша “Б” (Віночок) (Вихователі Башмачнікова О.О., Бородіна Н.В.)
1 Заняття. Розвиток мовлення.
Тема. Описова розповідь про дерева, кущі.
Мета: узагальнювати знання дітей про дерева та кущі; учити визначати основні частини рослин; навчати порівнювати рослини за різними ознаками; вправляти у вмінні утворювати іменники у родовому відмінку множини, у вживанні слів-ознак; учити правильно будувати речення зі сполучником «а»; учити складати описову розповідь за допомогою картки-символу; закріплювати вміння правильно узгоджувати слова у відмінку, роді; виховувати пізнавальний інтерес та дбайливе ставлення до природи.
Попередня робота: читання віршів та оповідань про дерева, кущі.
Матеріал: сюжетний малюнок лісу, де ростуть різні дерева та кущі.
Хід заняття
Психогімнастика «Ім’я шепоче вітерець»
Вихователь пропонує дітям уявити, що з ними хоче подружитися вітерець. Він кличе їх по імені. Діти разом проговорюють ім’я кожної дитини так, ніби його покликав вітерець: «Ваню, ш-ш-ш».
-Де вітерцю подобається гуляти? Вітерцю подобається гуляти у лісі. Разом з вітерцем вирушимо до весняного лісу.
Вихователь виставляє на дошці пласкі зображення дерев, кущів.
-Ми дісталися лісу. Що таке ліс? Ліс — це місце, де ростуть дерева, кущі, трави, живуть різні тварини, птахи, комахи. Як радіють настанню весни дерева! Що відбувається з деревами навесні? (Починається сокорух, набрякають бруньки, готуючись розпустити молоді листочки.) Ви знаєте, що у лісі ростуть різні дерева. Які саме? (Береза, вербичка, ялинка, тополя, каштан, липа, клен)
Якими бувають ліси? (Мішаними та хвойними) Як називають ліс, у якому ростуть лише дуби? (Дібровою) Як називають ліс, у якому ростуть лише сосни?(Сосновим бором) А ліс, у якому ростуть лише ялини? (Ялинником) Як називають ліс, у якому ростуть лише берези? (Березняком) Який ліс називають мішаним? (Ліс, де ростуть різні дерева.) Скільки у лісі дерев? (Багато)
Дидактична гра «Один — багато»
Береза — (багато чого?) берез, ялинка — (багато чого?) ялинок, тополя —(багато чого?) тополь, каштан — (багато чого?) каштанів, липа — (багато чого?) лип, клен — (багато чого?) кленів.
-Погляньте на дерево. Що є у нього? (У дерева є гілки, стовбур, листя, корінь.) Як ви вважаєте, чи схожі дерева на нас? На які частини тіла схожі гілки? (Гілки схожі на руки.) На що схожий стовбур? (Стовбур схожий на тулуб.) А на що схожий корінь? (Корінь схожий на ноги.) Великі дерева схожі на великих людей, маленькі — на маленьких.
Відгадайте загадку.
Лиш весна привітна
У гостях з’явилась —
На гіллі тендітнім
Котики розсілись.
Котики пухнасті,
Котики маленькі, Жовті, мов курчата,
Як вата, м’якенькі.
Рано нас вітати
В котиків є звичка.
Знають всі малята —
Це цвіте… (вербичка).
-Так, це вербичка цвіте пухнастими котиками.
Вихователь показує на березу.
-Як називають це дерево? (Березою) Яке це дерево? (Воно листяне.) Де росте берізка? (Вона росте у лісі.) Який стовбур у берізки? (Стрункий, біленький із чорними смужечками) Це дерево високе чи низьке? (Це високе дерево.) Які гілочки у берізки? (Тоненькі, їх багато.) Покажіть, як звисають гілочки. Яке листя у берізки? (Кругле, зелене) Яке коріння у берізки? (Міцне) Вона добре тримається своїм корінням у землі. Як ми ласкаво скажемо про березу? (Берізонька)
-Складімо розповідь про берізку за допомогою карток-символів.
Це береза. Високе лісове дерево. У берізки стрункий, біленький із чорними смужками стовбур. У берізки кругле зелене листя.
Вихователь пропонує дітям скласти розповідь про декілька дерев, використовуючи картки-символи.
-Про що цей віршик? (Про берізку) Що буде добре для берізки? (Посадити молоде деревце.) А ще що? (Повісити шпаківню на берізку.) Навіщо потрібна шпаківня? (Для того щоб прилітали птахи.) Чому? (Птахи захищають дерева від комах.) Що росте поряд з берізкою? (Кущик) Як називається? (Ліщина) Він менший ніж берізка чи більший? (Він менший.) Чого у кущика немає? (Стовбура) А що у кущика є? (У нього є багато гілок.) Звідки вони ростуть? (Вони ростуть із землі.) Які гілочки у кущика? (Вони тоненькі.) Чим особлива ліщина, чим радує і дивує навесні? (Ліщина дуже рано цвіте.) Який цвіт ліщини? (Ліщина цвіте золотистими пишними сережками. Сережки красиві, ніжні, довгасті.)
Дидактична гра «Порівняй!»
Вихователь пропонує дітям скласти порівняльні речення.
- Дерево високе, а кущ низький.
- Дерево велике, а кущ маленький.
- У дерева є стовбур, а в куща немає.
- У дерева гілки товсті, а в куща тоненькі.
- У берізки стовбур білий, а в ялинки коричневий.
- У берізки на гілочках листячко, а в ялинки — голочки.
-Дерева та кущики товаришують, оберігають і допомагають одне одному. Кущик не дає бешкетному вітерцю ламати гілочки дерев. А дерева прикривають кущики своїми густими гілочками від пекучого сонечка. Ось так і живуть вони дружно.
Дидактична гра «Про ліс»
Вихователь промовляє речення про ліс, а діти закінчують їх, правильно узгоджуючи слово «ліс» із заданим прийменником.
- Ми ходили на прогулянку до ліс. (Ми ходили на прогулянку до лісу.)
- Крислатий дубок росте серед ліс. (Крислатий дубок росте серед лісу.)
- Чимало грибів можна знайти у ліс. (Чимало грибів можна знайти у лісі.)
- Легко дихається біля ліс. (Легко дихається біля лісу.)
- Чорні ворони літали над ліс. (Чорні ворони літали над лісом.)
- За годину можна дійти до ліс. (За годину можна дійти до лісу.)
Підсумок заняття
-Дерева, кущики живі. Вони дихають і ростуть. Як слід поводитися з деревами? (Їх потрібно берегти, охороняти. Не можна ламати гілочки, псувати кору.)
2 Заняття. Ознайомлення зі світом мистецтва.
Тема. Розгляд картини П. П. Кончаловського « Бузок»
Мета: ознайомлення дітей з творчістю художника П. П. Кончаловського та його картиною « Бузок»; розвивати мовлення, увагу, уяву; виховувати позитивне ставлення до світу мистецтва.
Обладнання: ілюстрація картини П.П.Кончаловського «Бузок»
Хід заняття
Вступне слово.
Художник, про якого ми сьогодні будемо з вами говорити, дуже любив зображати квіти. Мабуть, ніхто з живописців не створив так багато натюрмортів із квітами, як Петро Петрович Кончаловський. Найулюбленіші квіти художника – бузок. Йому він присвятив безліч своїх картин. Найбільш відома серед них – « Бузок»
Подивіться! Ви згодні, що на всіх нас одразу повіяло весною? Точніше, ми відчули її подих. Недарма в народі кажуть: «Зацвів бузок – чекай на літо!» Художник намалював бузок так, що ми відчуваємо його свіжість, здається, що квіти тільки-но зрізали в саду й поставили в кошик. Вони ще вологі. Можливо, від ранкової роси або дощу. Бузок на картині має різні відтінки: білі, і рожеві, і темно-червоні, і лілові. Його гілочки важкі, а на них – неначе виноградні грона з малесеньких зірочок-квітів. А який бузок запашний і ідухмяний! І кошик Петро Петрович підібрав незвичайний: він сплетений з вербових гілочок. Вони немов обіймають галузки бузку.
Бесіда за картиною
Який настрій викликає у вас ця картина? Які кольори й відтінки підібрав художник, щоб передати радість від великого букета маленьких квітів? Яке тло вибрав він для весняного букета? На що схожі квіти бузку?
Складання закінчення оповідання « Бузок»
До нас приїхала бабуся. Ми – це мама, тато і я, Сашко. Мені незабаром виповниться шість років. Увечері мама сказала : « Бабуся дуже любить бузок. Давай подумаємо, як її можна порадувати». Настав вечір, а потім ніч. Усі заснули. Тільки я лежав із розплющеними очима й дивився, як від вітру погойдуються гілочки бузку, начебто нагадуючи мені про свою красу та бабусю. Я прокинувся рано. Усі ще спали. Я дістав білу скатертину й накрив нею стіл. Потім розбудив тата. Ми разом знайшли кошик, поставили туди баночку з водою й пішли в сад. Тато обережно зрізав гілочки, а я підказував, які саме, й говорив: « Напевно, бабуся любить бузковий, білий, кремовий і світло-блакитний бузок».
Потому ми з татом тихесенько зайшли до бабусиної кімнати й поставили бузок біля її узголів’я.
Гра «Чи знаєш ти весняні квіти?»
Навесні я зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває. ( Барвінок)
Стала на поляні
В жовтім сарафані,
Підросте, всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Пишне та легеньке. ( Кульбаба)
У майстерні художника.
Малювання на тему « Барвистий бузок» під супровід « Вальсу квітів» з балету « Лускунчик».
Підсумок заняття.
Вихователь Башмачнікова О. О