14.04.2020 Старша “Б” (Віночок) (Вихователі Башмачнікова О.О., Бородіна Н.В.)
1 Заняття. Підготовка до навчання грамоти.
Тема. Звуки [ к ] [к’] . Літера К к .
Мета: закріплювати знання дітей про звуки [к], [к’]; ознайомити з літерою К к ; формувати навички звуко-буквеного аналізу та синтезу слів, читання складів, слів; розвивати фонематичний слух, сприйняття, увагу, пам’ять, мислення, пізнавальну активність, мовлення; готувати руку до письма; виховувати самостійність та інтерес до занять.
Матеріал: іграшка Незнайко; звукові доріжки; звукові фішки; предметні малюнки; картки з літерами, складами, словами; розрізна азбука; зошити; олівці.
Хід заняття
З’являється Незнайко. Вихователь пропонує дітям утворити коло.
Психогімнастика «Лікарі природи»
Добрий день, сонечко! (Піднімають ручки вгору, вітаючись із сонечком.)
Добрий день, земелько! (Опускають ручки вниз, вітаючись із земелькою.)
Добрий день, водичко! (Простягають ручки вперед, вітаючись із водичкою.)
Добрий день, вітерець! (Ставлять ручки до плечей, вітаючись із вітерцем.)
Вихователь пропонує розглянути два малюнки, на яких зображено хлопчикі та дівчатка , які граються.
-Кого ви бачите на першому (другому) малюнку? Що роблять хлопчики (дівчатка)? Чи можуть ці діти гратися разом? Чим відрізняються ці малюнки?
-Що між ними спільного? Чи можуть дівчатка гратися машинками, а хлопчики — ляльками? Складіть речення за цими малюнками. Визначте кількість слів у реченні.
Вихователь пропонує дітям показати кількість слів у реченні у різні способи.
-Імена дівчаток, які зображені на малюнку, починаються звуками [к], [к’]. Як звуть дівчаток? (Катруся, Клара, Кіра) Чи є серед вас дівчатка з такими іменами? Імена хлопчиків, зображених на малюнку, також починаються звуком [к]. Як звуть хлопчиків? (Кирило, Костянтин) Чи є серед вас хлопчики з такими самими іменами?
Дидактична гра «Добери риму»
-Пригадаймо слова, що схожі за звучанням.
Діти добирають рими: Назар — Захар, Сашко — Мишко, Ганнуся — Маруся — Катруся, Роман — Богдан, Шура — Юра, Оля — Толя — Коля.
-Викладіть звуковими фішками імена дітей (Кіра, Кирило). З якого звука починається ім’я Кирило? (Зі звука [к]) Який цей звук? (Твердий приголос ний) Скільки в цьому слові звуків? Скільки голосних? приголосних? Назвіть усі голосні (приголосні) звуки у слові. Скільки в ньому складів? Проплескайте стільки разів, скільки у слові складів.
-Слово Кіра починається з якого звука? (Зі звука [к’]) Який цей звук? (М’який приголосний) Скільки в цьому слові звуків? Скільки голосних? Приголосних? Назвіть усі голосні (приголосні) звуки у слові. Скільки в ньому складів? Проплескайте стільки разів, скільки у слові складів. Пригадайте слова зі звуками [к], [к’].
Дидактична гра «Пригадай слова зі звуками [к], [к’]»
Вихователь пропонує дітям об’єднатися у дві команди. Перша команда називає слова з твердим приголосним [к] та визначає його місце у слові, а друга команда — з м’яким приголосним [к’], також визначає його місце у слові. За кожну правильну відповідь гравці отримують фішку. Команда, яка набрала більшу кількість фішок, здобуває перемогу.
-Послухайте вірш та визначте найбільш повторюваний звук у цьому вірші.
Клава котика катала на калиновім візку.
Колотилось, калатало криве колесо в піску.
Колотилось, калатало, поки впало на пісок.
— До-ка-та-ли-ся! — сказали Котик, Клава і візок.
(А. Німенко)
Вихователь демонструє малюнок із великою й малою літерами К к , фішки – твердий й м’який приголосні.
-Які звуки позначає літера К? Приголосні звуки [к] та [к’] позначають однією літерою великою та малою К к . Послухайте вірш про літеру К.
Буря дерево ламала, била віти, вигинала,
Та сучок лиш розщепила — в букву К перетворила.
(Л. Андрієнко)
-На кого може бути схожа ця нова велика й мала літера К к ? Напишіть літеру К вказівним пальчиком у повітрі.
-Спробуйте утворити літеру К за допомогою рук і ніг. Із чого ще можна утворити літеру К? Знайдіть літеру К у розрізній абетці.
Дидактична вправа «Прочитай — запам’ятай!»
Вихователь упродовж 5–10 с демонструє склади, надруковані на картках (з літерою К), а потім ховає їх. Діти мають викласти такий самий склад із літер розрізної абетки.
Вихователь звертає увагу дітей на таблиці зі словами.
— Прочитайте слова з літерою К: кіно, колесо, пісок, кіт, Клава, котик, візок.
Вихователь звертає увагу дітей на слова, що пишуться з великої літери К.
-Відгадайте загадку.
На клумбах гарні, запашні,
Без К — лише гіллячки ми. (Квіти — віти).
-Придумайте подібні слова, які відрізняються одним звуком, а на письмі -однією літерою, наприклад: слива — злива.
Пальчикова гра «Квіти»
Зранку всі чудові квіти весело розкрились
І до сонця потягнулись, і росою вмились.
Тильний бік долоні лежить на столі, пальці зібрані в жменю. Діти розтуляють долоню, пальці розчепірюють.
Підготовка руки до письма
Підсумок заняття
-Незнайку, з якою літерою ми сьогодні ознайомилися?
2 Заняття. Аплікація.
Тема. Листівка до свята.
Мета: продовжувати збагачувати досвід дітей знаннями про звичаї та традиції українського народу — святкування свята Великодня; викликати у дітей бажання виготовити витинанки писанки з використанням світлих, радісних тонів; формувати вміння працювати по обмеженій поверхні, рівномірно розташовуючи аплікацію; закріплювати знання кольорів; розвивати творчу уяву, асоціативну пам’ять, мислення; сприяти розвитку самостійності, зосередженості ; виховувати інтерес до образотворчої діяльності..
Попередня робота: бесіди про звичаї та традиції українського народу; розглядання яєць-крашанок, писанок; розглядання ілюстрацій прикрашених овалів-яєчок; ознайомлення з прийомом вирізування — витинанки.
Матеріал: лялька в українському одязі; кошик з паскою та крашанками і писанками; український рушник;аркуш паперу із зображенням кошика для створення композиції; паперові площинні овали-яйця; ножиці; кольоровий папір; клей-олівець; серветки.
Хід заняття
Вихователь читає вірш.
Принесло нам сонечко знов тепло
І ласкаві промені розлило.
З трав і квітів виткало килими
І в садочку грається із дітьми.
-Діти, що нам принесли сьогодні з пошти? (Посилку) Хто нам надіслав посилку? Прочитаймо адресу. Це наші знайомі — дідусь Максим та бабуся Оксана, які проживають у селі. Що вони нам надіслали? Паску, яєчка-писанки та крашанки, український рушник. Яке свято святкують навесні у всьому світі? (Великдень) Саме так святкують велике весняне свято — Великдень, печуть паски, фарбують крашанки, писанки.
-Писанка або крашанка — це символ весняного відродження життя на землі. Яйця, що пофарбовані в один колір, називають крашанками. Їх кольори також мають певну символіку. Червоний колір означає радість, життя, любов. Жовтий колір — місяц і зорі, урожай. Блакитний — небо, повітря, здоров’я. Зелений — відродження та воскресіння природи і родючість землі. Поєднання кількох кольорів — родинне щастя, мир, любов, успіх. Щоб зробити крашанку, розводять спеціальну фарбу у воді й кладуть у неї щойно зварене яйце. Коли яйце пофарбується, його викладають на тарілку, щоб висохло. Крашанка готова. А писанку фарбують спеціальними фарбами, а потім розмальовують різними візерунками — розписують. Тому й назва — писанка.
Наших знайомих дідуся Максима та бабусю Оксану привітаймо зі святом і запросимо на наше свято.
Продуктивна діяльність
-Підготуймо пальчики до роботи.
Пальчикова гімнастика
Раз два, три, чотири, п’ять —
Вийшли пальці погулять.
Оцей пальчик — найсильніший,
Він найбільший, найтовстіший.
Вказівний палець для того,
Щоб показувать відоме.
Палець цей середнім зветься,
Він найдовший, як ведеться.
Оцей палець безім’яний,
Вередливий, неслухняний.
Ось мізинчик, хоч маленький,
Проте вдалий і спритненький.
— Візьміть до рук писанки, розгляньте їх.
ПИСАНКА
Гарна писанка у мене,
Мабуть, кращої нема.
Мама тільки помагала,
Малювала я сама.
Змалювала дрібно квіти,
Вісім хрестиків малих,
І дрібнесеньку ялинку,
Й поясочок поміж них.
Хоч не зразу змалювала,
Зіпсувала п’ять яєць —
Та як шосте закінчила,
Тато мовив: «Молодець!»
Я ту писанку для себе
Для зразочка залишу,
А для тата і для мами
Дві ще кращих напишу.
(К. Перелісна)
Етапи виконання роботи
-Як прикрашені писанки? (Уточнення кольору, елементів візерунків.)
-Оберіть собі паперову форму яєчка для прикрашання витинанкою.
-Якого кольору витинанка краще виглядатиме на вашій писанці?
-Кожну власну писанку розмістіть у загальну композицію.
Самостійна робота дітей. Вихователь під час виконання аплікації перевіряє та за потребою допомагає: чи правильно вони розміщують елементи аплікації — писанку, витинанку, деталі, елементи; чи правильно користуються обладнанням. Заохочує до мовленнєвого спілкування під час роботи, підтримує творчу ініціативу. Діти працюють під спокійний музичний супровід
Фізкультхвилинка
Вихователь читає віршовані рядки, діти виконують рухи відповідно до тексту.
Дружно писанки візьмемо
І по колу всі підемо.
Вгору писанки піднімем
І постукаємо ними.
Ми присядемо низенько
І постукаєм тихенько.
Писанки ми заховаєм,
Мов зайчата, пострибаєм.
Підсумок заняття
Вихователь Бородіна Н. В.