08.05.2020 Старша “А” (Живчик) (Вихователі Мойсієнко В.О., Ступак О.В.)

Заняття 1: Художня література

Тема: Обговорення вірша Н. Красоткіної «Планета Земля»

Мета: систематизувати знання дітей про планету Земля; продовжувати ознайомлювати дітей з глобусом як із моделлю планети Земля; формувати уявлення про корисні копалини, розширювати знання про різноманітний рослинний і тваринний світ на планеті; дати елементарні поняття про рух Землі навколо Сонця й навколо своєї осі, змін пір року, дня і ночі; поглиблювати знання дітей про причинно-наслідкові зв’язки та процеси у природі ;розвивати та закріплювати усвідомлення про не відокремленості життя людини та природи від Космосу; розвивати інтерес до пізнання цікавої інформації про Землю та до наукових знань з астрономії.

Матеріал та обладнання: глобус, набір картинок з екологічної тематики

Хід заняття

І. Організаційний момент. Відгадування загадки:

Океани й континенти,
Гори і ліси, міста й поля-
Це, малюк, твоя планета,
Називається….(Земля)

Міні – вікторина для актуалізації знань дітей:
–    Якої форми наша Земля? Круглої.
–    Як називається макет, на якому зображена наша Земля? Глобус.
–    Який колір переважає на ньому? Синій. Це вода.
–    Що ще є на Землі крім води?
–    Це суша. На суші є ліси та гори, поля, пустелі, міста та села. На суші живуть люди, тому що на ній зручно будувати свої оселі
–    В якій країні ми живемо? В Україні.
–    А які ще країни ви знаєте? Англія, Франція, Чехія, Німеччина…
–    Хто живе в цих країнах?
–    В Англії – англійці, в Франції – французи, в Америці – американці, в Україні – українці.

–    Де розташована сама Земля? У космосі.

–     Що ще є в космічному просторі? Сонце, зірки, місяць, планети.
–    Назвіть планети, які ви знаєте?
–    Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон.
–    Сонце – це планета чи зірка?
–    Сонце – не велика зірка. Воно таке гаряче, що освітлює та зігріває всі планету.
–    Яке значення має Сонце для планети Земля? (тепло, світло)

 

ІІ. Основна частина.

Послухайте вірш , який написала Н. Красоткіна «Планета Земля»

Планета Земля

— Тепер мені Землю цікаво вивчати
І виникли в мене питання свої.
Про нашу планету я все хочу знати,
Відкрийте, будь ласка, секрети її.
— Земля має форму кулясту — знайому.
Всередині — жар, наче сонце горить.
Там всі речовини у стані рідкому,
І все це в ядрі безперервно кипить.
Тверда оболонка його огортає
Або літосфера навколо ядра.
Частина, що зверху її покриває,
На нашій планеті — земна є кора.
В корі є западини дуже глибокі,
Там води озер, океанів, морів.
На материках є ще й гори високі.
Великих багато й малих островів.

— А де ми живемо? Дозвольте спитати!
Бо сумніви є до цієї пори.
— Людина і звірі, жуки і пернаті,
Живуть на поверхні земної кори.
Тут люди вирощують різні рослини,
І плавають в морі, у небо летять.
Корисні копалини є на глибинах,
І людям їх треба для себе дістать.
Та нас на поверхні чека небезпека,
З земною корою пов’язане все.
З вулканів розноситься попіл далеко,
Не раз землетрус нашу землю трясе.
Розплавлена лава, що магмою зветься,
Нестримно із жерла вулкана летить.
По схилах гори аж в долину несеться,
Спалити все може і знищити вмить.

— А суші поверхня і дно на глибинах
Подібні? Скажіть Ви, будь ласка, мені.
— Подібні рельєфи усюди, дитино,
Є гори й рівнини на суші, й на дні.

— Я мрію, щоб Ви мені ще розказали
Які у земної кори складники?
— Поглянь! Це породи гірські й мінерали,
Це глина в яру, та каміння й піски!

— А що таке грунт? Чи гірська це порода?
— Ні-ні! На породі ніщо не росте!
А грунт дуже цінним створила природа
І це на планеті — руно золоте!

— А чому це так? І відмінність у чому?
— В грунтах речовини поживні всі є,
Волога й повітря у грунті м’якому.
І кожна рослинка вживає своє.

— А хто, крім рослин у грунтах проживає?
— Це гарна домівка тваринкам дрібним!
Черв’як там і мишка, і кріт хатку має,
Личинки й жуки також селяться в нім!

— Я прошу Вас дуже, мені розказати,
Корисні копалини, що це таке?
— Це газ і вугілля, граніти і нафта,
Знайти сіль і срібло — завдання важке.
Вони залягають на різних глибинах,
Хоч дещо у нас під ногами лежить.
Без них обійтися не може людина,
Без деяких просто не зможе прожить.

— А що з них уміє людина робити?
Без чого у світі нам не обійтись?
— Без солі кухонної нам не прожити.
Мій любий, до світу цього придивись!
Людина метали з руди виплавляє,
З металу будує мости й літаки!
Вугіллям і торфом — свій дім зігріває,
А з нафти — горюче й мастила тривкі.
Усе научилась робити людина,
Хоч доля людей на Землі непроста.
Пісок під ногами, граніт є і глина,
Тому ми будуєм красиві міста.

— Я щиро вам вдячний і дуже щасливий!
Про нашу планету все буду я вчить.
Земля наче казка, замріяне диво
Круг Сонця у космосі чорнім летить!

Бесіда за змістом вірша:

 Що ми прочитали: вірш, оповідання казку? Чому? ( вірш, є ритм, римування)

– Які небезпеки чатують на людину на земній поверхні?

– Чим цінний ґрунт для людини та земних мешканців?

– Про які корисні копалини дізналися?

– Як люди використовують їх в своєму житті?

Гра- інтерв’ю – роздум « Навіщо людині сіль?»

– Як використовуємо на кухні?

– Навіщо вона тваринам?

– Як можна використати в медицині?

– Як можна використати в косметології?

– Як можна використати в промисловості?

Вправа «Як можемо зберегти нашу планету?»

Мета: сформувати знання дітей, що люди відповідальні за збереження природного довкілля , космічного простору, та самої планети Земля.

– Що потрібно робити , щоб наше довкілля було квітучим, радісним, мирним?…
– Чому планета Земля – це наш з вами дім?

– Чому наша планета, хоча й дуже велика, потребує від нас дбайливого ставлення і турботи?

Тож бережіть цю землю і води,
Стеблинку кожну, пісню солов’я
І неозорі всі оці простори
Планети нашої Земля.

ІІІ. Підведення підсумків заняття. Що нового дізналися з вірша Н.Касаткіної про нашу планету? Чи сподобався вірш?

 

Заняття 2 Малювання

Тема: Весна іде, пташки летять

Мета: розширювати й поглиблювати знання дітей про птахів, спосіб їх життя; розвивати творчі здібності, вправляти у вмінні малювати, просторово розміщувати намальоване, виховувати , уважність , охайність, прагнення виконати роботу самостійно, довести розпочате до кінця

Матеріали: зразок, аркуш, фарба, волога ганчірка, серветка, вода для миття пензля.

Хід заняття

І. Організаційний момент.

Назвіть ознаки весни. (Розтанув сніг, на дворі теплішає, на деревах з’явилися  листочки, з теплих країв повернулися птахи.)

— А які птахи повернулися в Україну з вирію? (Жайворонки, солов’ї, ластівки, журавлі, лелеки.)

Послухайте загадку:

Довгоногий, чорно-білий,
У гніздо на хаті сів,
Довгим дзьобом,
Знай, туркоче,
Ніби щось сказати хоче.
— Де ж це ти був?
— Далеко, далеко!
— А як звуть тебе?.. (Лелека.)

Бесіда про лелеку. Ось сьогодні ми й ознайомимося з цим дивним птахом.

Зимують вони аж в Африці. Важкий шлях їм доводиться долати, хоча й летять лелеки дуже швидко. Першим із вирію повертається тато-лелека: він обирає місце, мостить гніздо, а вже потім прилітає мама-лелека, відкладає яйця, і з них вилуплюються лелеченята. Пташина сім’я може селитися в тому самому гнізді кілька років поспіль, якщо їй сподобаються господарі.

А чи знаєте ви, де мостять гнізда лелеки? (На хаті, на дереві, на стовпі.)

— Птахи оселяються тільки біля добрих людей, і якщо лелеки зводять на хаті гніздо, то господар задоволений цим, бо лелеки приносять у дім щастя, спокій, злагоду. А ще в сім’ї може народитися дитина.

Люди вірили, що за зруйнування лелечиного гнізда, на зловмисника могли напасти усілякі біди.

– Тепер подивіться уважно: якого кольору у лелеки ноги і дзьоб.

– Хочете знати чому цей птах червононогий? Послухайте легенду.

ЛЕГЕНДА ПРО ЛЕЛЕКУ   В одному селі люди знайшли пораненого лелеку, вилікували і випустили його, на волю. Одного разу в селі загорілася хата, а в ній було двоє хлопчиків, чиї батьки ще не прийшли з роботи. У цей час пролітав повз хату порятований лелека. Покружляв він над хатою, жалібно заклекотів і кинувся у відкрите вікно, крізь яке вже клубочився дим. Виніс лелека малих, але дуже обпік собі ноги та дзьоб. Вони стали кривавими, а крила обсмалив — вони почорнілі, ніби вуглинки. Господарі віддячили рятівникові і прикріпили на верхівці дерева колесо від воза, щоб лелека тут завжди мостив гніздо і виводив пташенят.

Давайте і ми покличемо лелеку до себе, згадаємо закличку:

Фізкультхвилинка (діти відтворюють рухи за прочитаними рядками)

Чорногузе-дядьку, зроби мені хатку
І ставок, і млинок, і цибулі грядку.

Мотивація до малювання.  Чи сподобалася вам зустріч із лелекою? Давайте намалюємо лелеку і він принесе нам на своїх крилах щастя і здоров’я.

– Уважно роздивіться зразок?

– Які частини тіла виділимо в лелеки?

– З чого почнемо малювання?

– Де потрібно розмістити лелеку, щоб малюнок був просторово вірним?

– Що домалюєте довкола лелеки, щоб йому було комфортно?

(Діти самостійно малюють лелеку.)

Якщо важко вдається графічне малювання, можна використати нетрадиційне – долонькою, а потім домалювати деталі.

Підсумок. Чи сподобалась виконана робота? Що вдалося найбільше?

 

 

( вихователь: Мойсієнко В.О.)

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.