04.05.2020 Логопедична “Б” (Дзвіночок) (Вихователі Плохотникова Г.М., Сахно А.В.)
Тема дня: Райдуга на клумбі, квіти клумб.
Розвиток мовлення.
Тема. Різнобарвний світ квітів
Мета: продовжувати формувати уявлення дітей про квіти ; учити визначати
основні частини рослин ; вправляти у вживанні слів-ознак; стимулювати вживання речень з однорідними членами, а також зі сполучником «а»; учити складати описову розповідь з двох-чотирьох речень; закріплювати вміння утворювати іменники у родовому відмінку множини; збагачувати словниковий запас словами-синонімами; виховувати цікавість та дбайливе ставлення до природи світу квітів.
Матеріал: бджілка; сюжетний малюнок галявини, на якій ростуть весняні квіти.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
Вихователь пропонує дітям поїхати на лісову галявину.
Психогімнастика «Лісова галявина»
— На лісовій галявині ростуть лісові дзвіночки.
Вихователь демонструє малюнок галявини, на якій ростуть дзвіночки.
— Заплющте очі та уявіть, що ви — дзвіночки. Дзвіночки хитають голівками і радіють сонячному ранку. Струшують із себе росу. Озираються навсібіч. Вітаються із сусідами-дзвіночками. Ось уже настав день. Подув вітерець. Захиталися дзвіночки, задзвеніли. Дін-дон-день! Погрався вітерець із квіточками та й полетів. Сонце припікає. Схотілося дзвіночкам пити. Почали вони тягтися своїми корінцями до води. Попили і розпустилися ще більше. Настав вечір. Дзвіночки опустили долілиць голівки. Засинають.
ІІ. Основна частина
— На лісовій галявині ростуть ще квіти. Відгадайте, які саме.
Навесні я зацвітаю синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка, бо мене не стане влітку. (Пролісок)
На галявині — малюнок проліска.
— Як ви здогадалися, що це пролісок? Розкажіть про пролісок. (Пролісок за-
пашний та маленький. У нього є зелене, тоненьке стебельце. А ще у нього є зелені та ніжні листочки й блакитна квітка.)
На що вона схожа? (На весняне небо)
— Відгадайте ще одну загадку.
Стала на поляні в жовтім сарафані,
Підросте, всміхнеться, для вітрів вбереться
В платтячко біленьке, пишне та легеньке. (Кульбаба)
На галявині — малюнок кульбаби.
— Як ви здогадалися, що це кульбаба? Розкажіть про неї. (У кульбаби є жовта квітка, стебельце, зелені, молоді, ніжні листочки.) Пригадайте, яка весняна квіточка дуже схожа на кульбабу. Так, це мати-й-мачуха. Що нагадує
вам ця квітка? (Маленьке сонечко, пухнасте курчатко, яскравий ліхтарик, жовтий кошичок) Чи є стебельце у мати-й-мачухи? Яке воно? (Воно дуже ко-
ротке.) Яке листячко у неї? (З одного боку листя світле та пухнасте, а з іншого — темне та гладеньке.) Відгадайте ще одну загадку.
Лист зелений і міцний, сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає, сині очі розкриває. (Барвінок)
На галявині — малюнок барвінку.
— Що у нього є? Де ще ростуть квіти? (На лузі) А ще квіти ростуть у квітнику, в саду. Які квіти ростуть у нас у квітнику та в саду? (Тюльпан, фіалка)
Коли з’являються перші квіти? (Навесні) Вам подобаються квіти? Яка квіточка подобається? Чому?
Наприклад: мені подобається пролісок, адже у нього блакитні пелюстки,
наче весняне небо. Мені подобається кульбаба, тому що у неї жовта квіточка,
наче яскраве сонечко.
- Дидактична гра «Порівняй!»
Вихователь пропонує дітям скласти порівняльні речення про квіти.
- У тюльпана високе стебельце, а у проліска низьке.
- У проліска пелюстки блакитні, а у кульбаби жовті.
- Фіалка маленька, а тюльпан великий.
- Кульбаба росте на лузі, а тюльпан в саду.
- Пролісок схожий на небо, а кульбаба на сонечко.
- Дидактична гра «Хто — звідки?»
Вихователь демонструє дітям зображення різних квітів, комах, тварин та пропонує розповісти, де живе певна істота, звідки прибула вона сюди, назвати відповідне середовище зростання або мешкання цього «гостя».
— Що це? (Це тюльпан.) Де росте тюльпан? (У саду) Який він? (Садовий)
— Що це? (Це пролісок.) Де росте пролісок? (У лісі) Який він? (Лісовий)
— Що це? (Це кульбаба.) Де росте кульбаба? (На лузі) Яка вона? (Лугова)
- Дидактична гра «Закінчи речення»
Вихователь починає речення, а діти продовжують його.
Квіти потрібні для того, щоб …
- ними милуватися;
- вони прикрашали природу;
- до них прилітали бджілку;
- довкола був приємний аромат.
ІІІ. Підсумок
— Як одним словом можна назвати кульбабу, тюльпан, пролісок, барвінок?
(Квіти) Хто радіє квітам? (Комахи)
Малювання
Тема. Весняні квіти
Мета: закріплювати знання дітей про диференціацію квітів на садові та дикорослі, знання кольорів; продовжувати вчити малювати за допомогою штампів, створювати завершену композицію за допомогою пензлика; збагатити словник словами за темою; вправляти у відгадуванні загадок; розвивати увагу, пам’ять, зв’язне мовлення, логічне мислення, творчу уяву, емоційну сферу, фонематичний слух, дрібну та загальну моторику, фантазію; виховувати інтерес та любов до навколишньої природи.
Матеріал: картинки (весняний ліс, пролісок, конвалія, кульбаба, мати-й- мачуха); музичний супровід; аркуші паперу, тоновані у світло-зелений колір; гуашеві фарби; пензлики; картопляні штампи з відбитками пелюсток; листя; картинки до дидактичної вправи «Знайди і назви».
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
— Діти, відгадайте загадку.
Птахи повертаються, квіти розпускаються,
Травиця проростає. Коли це буває? (Навесні)
— А якою буває весна?
Мовленнєва вправа «Весна яка?»
Діти добирають прикметники, описуючи весну (радісна, співуча, зелена, рання, тепла, холодна, добра, блакитна тощо).
— А ще весна квітуча. Як ви гадаєте, чому її так називають? Так, саме о цій
порі розпускаються квіти. Хочете прогулятися весняним лісом?
ІІ. Мотивація
— Сідайте зручно, заплющте очі й уявіть…
Луки широкі і річки глибокі.
Річки голубі і ліси весняні.
— Ми і потрапили до весняного лісу.
Вихователь виставляє на дошці картинку із зображенням весняного лісу.
Вправа на дихання «Ароматні квіти»
Вихователь пропонує дітям уявити, що вони вдихають аромат квітів. Діти вдихають через ніс, а видихають через рот. Вправа проводиться 3–4 рази.
— Відгадайте загадки про весняні квіти.
Після відгадування кожної загадки вихователь демонструє картку із зображенням відповідної квітки.
- Ще в долині сніг біліє,
Юна ж квіточка синіє.
З проталини на горбочку
Визира блакитне очко.
Як розкрилася вона —
Значить, вже прийшла весна.
(Пролісок)
- ,аю я жовтенькі квіти,
Листячко моє примітне:
Зверху листячко гладеньке,
А внизу воно м’якеньке.
(Мати-й-мачуха)
- Цвітуть у прохолодній тіні
Дрібні пахучі намистини.
Намиста білого разок
Широкий прикрива листок.
(Конвалія)
- Шапку жовту одягаю,
Потім білу приміряю.
А як вітер розколише,
То й без шапки я залишусь.
(Кульбаба)
— Ви так багато знаєте про квіти! Спробуйте уявити себе квітами.
Психогімнастика «Я — квітка»
Звучить тиха, спокійна музика. Діти сидять із заплющеним очима.
Я — квітка. Я зовсім легка. Я повільно-повільно росту, піднімаюся. Я розплющую свої тонкі ніжні листочки. Я вмиваю росою своє обличчя. Я — квітка. Мої пелюстки граються з вітром. Вони танцюють із ним. Я танцюю і дарую свої аромати сонцю, землі, людям.
— Розплющуйте очі. Які ви гарні квіточки!
Дидактична вправа «Знайди і назви»
Діти збирають у дві групи картинки різні види квітів (садові та дикорослі)
та називають їх.
Садові: айстра, жоржина, ірис, чорнобривець, троянда.
Дикорослі: волошка, барвінок, пролісок, конвалія, ромашка, мати-й-мачуха.
— Нам уже час повертатися. Сідайте зручно. Заплющте очі. Летимо. Ось уже й наша група. Розплющуйте очі. Пропоную вам намалювати весняні квіти на згадку про весну.
ІІІ. Продуктивна діяльність
— Підготуймо пальчики для роботи.
Пальчикова гімнастика «Квіточки»
Наші гарні квіточки розтуляють пелюстки,
Тихо вітер їх хитає, пелюстки перебирає.
(Сплітають пальці рук у форму квітки,
поволі відкривають, плавно погойдують.)
Наші гарні квіточки затуляють пелюстки,
Тихо засинають, голівками хитають.
(Сплетені пальці рук у формі квітки,
поволі закривають, плавно погойдують.)
Етапи виконання роботи
- Доберіть аркуш паперу для малювання квітки, поверніть його так, щоб красиво розмістити зображення квітки.
- Малюватимемо квіти за допомогою штампів, а якщо якоїсь форми квітки
у нас бракує, то домалюймо її пензликом.
Самостійна робота дітей. Вихователь під час малювання звертає увагу на вибір об’єкта малювання, на передавання в малюванні характерних особливостей зображуваної квітки. Використовує диференційований (ураховує зону найближчого розвитку дитини — спонукає до творчості) та індивідуальний підходи (ураховує індивідуальні особливості та можливості дитини, додатково на своєму зразку демонструє прийоми роботи) до дітей за потреби, стежить за поставою під час роботи.
Діти малюють під спокійний музичний супровід.
- Підсумок
Вихователь улаштовує виставку дитячих робіт та пропонує дітям дати оцінку своєї роботи і роботи інших. Разом розглядають малюнки, підкре слюють різноманітне вирішення зображення квітки.
Плохотникова Г. М.