01.04.2020 Старша “А” група (Живчик) (Вихователі Мойсієнко В.О., Ступак О.В.)

Заняття 1. Логіко-математичний розвиток

Тема.  Лічба предметів. Куля. Куб.

Мета: вправляти в кількісній та порядковій лічбі у межах 10; учити визначати об’ємні фігури; знаходити серед геометричних фігур кулю та куб, порівнювати їх (чим схожі, чим відрізні), чим вони відрізняються від площинних геометричних фігур (круг, квадрат); формувати вміння орієнтуватися в просторі, використовуючи слова «над» «під»; розвивати увагу, пам’ять, мислення; виховувати охайність під час роботи з роздавальним матеріалом.

Попередня робота: бесіди про Космос; спостереження на вечірніх прогулянках за вечірнім небом, зірками, Місяцем; розглядання ілюстративних матеріалів; читання художніх творів про Космос.

Матеріал: пласкі зображення планети Земля, розрізані на частини в конвертах; горщики; демонстраційні геометричні фігури — куля, куб, квадрат, круг; умовні зображення 9 планет (9 кругів); пласкі зірочки для лічби червоного і блакитного кольору (по 5 шт.); цифри; картки із зображенням ракет для гри «Четвертий зайвий», конструктор.

ХІД ЗАНЯТТЯ .

Організаційний момент .Вихователь пропонує дітям утворити коло.

 Психогімнастика — Я — маленьке сонце. Я прокидаюся, вмиваюся. Розчісую свої промінчики і піднімаюсь над обрієм. Я — велика куля. У мене багато тепла і світла. Я — велике сонце. Я дарую своє тепло всій землі — лісам, ріскам, лукам. Я вдихаю тепло. Я перетворююся на маленький сонячний промінчик. Я лечу над землею й освітлюю зелене листя, синю квітку, я купаюся у блакитних морських хвилях, стрибаю по вікнах будинків. — Складіть з частин малюнок. Вихователь роздає дітям зображення планети Земля, що розрізане на 4-6-8 частин. Кожній дитині вихователь роздає конверт із частинами залежно до розвитку. — Що у вас утворилося? (Зображення планети Земля)

— Сьогодні ми ознайомимося з геометричною фігурою, що схожа за формою на нашу планету. Ця фігура не має кутів, уміє котитися, але це не круг. Ця фігура схожа на м’яч, повітряну кульку. Знайдіть її серед дерев’яного конструктора. Ця фігура — куля! Як ви гадаєте куля — об’ємна фігура чи пласка? Спробуйте кулю притиснути до столу або щільно стиснути долоньками. Отже, ця фігура об’ємна. Серед конструктора заховалася ще одна геометрична фігура квадратної форми, вона також об’ємна. Але в неї є кути і сторони. Знайдіть її. Діти шукають серед конструктора куб. — Це — куб! Покажіть його кути, сторони. Порівняйте куб з ось цим квадратом. Вихователь показує квадрат. — Чим вони відрізняються? Чи є в них спільна ознака? Перевірте: куб — пласка фігура чи об’ємна? А квадрат? Куб — об’ємна фігура, його не можна стиснути в долонях, а квадрат — пласка фігура, його можна притиснути до столу всіма частинами. Куб і куля схожі тим, що об’ємні.

-Як ви гадаєте, планети у Космосі схожі на куб чи на кулю? (На кулю) Вирушаймо у космічну подорож!  Дидактична вправа «Планети за розміром» — Які ще планети ви знаєте у Сонячній системі? На фланелеграфі — зображення 9 планет. Ми маємо викласти їх у ряд за розміром — від найменшої до найбільшої. Діти по черзі виходять і викладають ряд планет за розміром.

Дидактична гра «Зірочки у небі» — Що нам ще сяє у вечірньому та нічному небі? (Зірочки) Зірочки бувають різних кольорів. Ось на небі з’явилося чотири блакитні зірочки. Вихователь викладає на фланелеграфі 4 блакитні зірочки. — Потім з’явилося ще декілька зірочок червоного кольору. Скільки зірочок червоного кольору? Яких зірочок більше? На скільки? Яких зірочок менше? На скільки? Зірочки вирішили покружляти парами — червона зірочка із блакитною. Чи всім зірочкам є пара? Одній червоній зірочці забракло пари. Що слід зробити, щоб утворилася пара? (Додати ще одну блакитну зірочку) Скільки блакитних зірочок? Скільки червоних зірочок? (По п’ять) Вихователь показує картку з цифрою 5 і повідомляє, що цією цифрою позначається кількість предметів, що дорівнює 5.

Дидактична гра «Знайди цифри» — Спробуйте знайти цифру 5 у кімнаті. Де вона заховалася? Картки з цифрою заховані у дітей на столах, на килимкові, серед іграшок. Діти вільно пересуваються кімнатою і шукають цифру.

— Хто літає в Космос? (Космонавти) На чому можна полетіти у Космос? (На ракеті)

 Дидактична гра «Склади свою ракету» Вихователь роздає дітям конверти з геометричними фігурами і показує на фланелеграфі, як можна з набору запропонованих геометричних фігур скласти ракету.

І варіант Діти самостійно викладають ракету перед собою за зразком.

ІІ варіант Діти викладають ракету за власним задумом, використовуючи ті самі геометричні форми. Вихователь схвалює творчу ініціативу.

 Дидактична гра «Четвертий зайвий» У дітей на столах — картки із зображенням ракет. У кожному ряді є зайва ракета. Діти мають її визначити і покласти на нею фішку. Наприклад: • Ракета летить угору, ракета летить униз, ракета летить угору, ракета летить угору. • Ракета летить ліворуч, ракета летить ліворуч, ракета летить праворуч, ракета летить ліворуч.  Дидактична гра «Порахуй ракети» Вихователь показує картки із зображенням різної кількості ракет, а діти рахують і показують картку із відповідною цифрою.

Підсумок — Діти, нам час повертатися на нашу планету. З якими об’ємними геометричними фігурами ми ознайомилися, з якою цифрою?

Заняття 2. Ознайомлення з природою.

Тема : «Нежива природа. Космос.»

 

Мета : формувати уявлення дітей про неживу природу, вчити виділяти об’єкти неживої  природи, їх характерні особливості; розширити знання про Сонце як велику зорю, що зігріває землю, про планети Сонячної системи. Дати елементарні знання про залежність пір року і частин доби від руху Землі навколо Сонця. Стимулювати інтерес і допитливість у пізнанні природи.

Матеріал : глобус, карта зоряного неба, зображення планет Сонячної системи,сузір’їв, ліхтарик, геометричні фігури, предметні картинки.

Хід заняття

– Діти, сьогодні ми продовжуємо діяльність в нашому віртуальному планетарії. Ним, як відомо, на деякий час стала наша групова кімната. Ми з вами дізнаємось, що таке космос, розширимо уявлення про планету Земля , про Сонце, чи є в нього космічна родина і хто її члени.

– Малята, готові до праці? ( Вихователь показує глобус та проводить з дітьми бесіду )

– Що це?

– Що таке глобус? ( Об’ємна карта нашої планети)

– Як називається наша планета?

– Як називають людей, які живуть на ній? ( Земляни)

– Які кольори є на глобусі?

– Про що вони розповідають?

(Блакитний – колір водних просторів, жовтий – колір пустель, зелений – ліси, рівнини, долини, різні відтінки коричневого – це гори різної висоти)

Дидактична гра «Живе-неживе». Діти вибирають картинки з неживою природою.

-Що ж належить до неживої природи?

Відгадування космічних загадок :

* * *

Котилося котильце,

Котильце-барильце,

То вище й вище,

То нижче й нижче.

Закидало у віконце

Золоте волоконце.

(Сонце)

* * *

Високий соняшник у небі Цвіте взимку й улітку,

Нам посилає проміння, А досі немає насіння.

(Сонце)

* * *

Один пастух багато овець пасе.

(Місяць)

* * *

У синім небі світлячки,

Не дістать до них рукою,

А найбільший світлячок

Зігнувся, як черв»ячок.

(Зорі і місяць)

* * *

У синьому мішечку золотих ґудзиків багато.

(Зоряне небо)

-Ой, як це чудово, послухайте, діти,

Що всім нам знайшовся притулок у світі.

В безмежному Космосі добре помітна

Домівка людини – Земля наша рідна.

– А що таке космос? ( Відповіді дітей)

– Так, це простір, що з усіх боків огортає нашу планету. Він безкінечний, вічний, немає ні початку, ні кінця, його неможливо ні обійти, не об’їхати. Там суцільний морок, де дуже холодно і темно, там немає повітря. Космос ще можна назвати зоряною країною, Всесвітом.

Та є серед них одна зірка, яка знаходиться найближче до Землі – це…?

Що у світі найсвітліше, наймиліше, найтепліше.

В небі вдень воно гуляє, ніч приходить – спать лягає?

(Сонце)

Запитання до дітей:

– Чому ви вважаєте, що це Сонце?

– Що таке Сонце: зірка, планета чи метеорит? (Зірка)

– А що сталось , як би зникло сонце? ( Сонце дає світло і тепло рослинам, тваринам і людям; без Сонця неможливо життя на Землі).

Робота з картками « Кому потрібне Сонце?»: покласти кружечки біля тих предметів ,кому воно потрібне.

Вихователь: А ще, навколо Сонця обертається наша планета.

– Чи стоїть Сонце на одному місці протягом дня?

– Яким ви бачите Сонечко? (Відповіді дітей)

Бліц-опитування «Що я знаю про Сонце ?»

– Де знаходься Сонце ?

– Якої воно форми ?

– Коли ми бачимо сонячне світло ?

– Кому дарує Сонце свої промені ?

– Що таке Сонце ?

Розповідь вихователя: – Сонце – це величезна вогняна куля. Воно неймовірно гаряче, освітлює і зігріває всю Землю.Наша Земля повертається навколо Сонця рівно за один рік. Тому і виникли пори року. А ще Земля обертається навколо себе. Тому і виникли частини доби.

Дослід з ліхтариком. Одна дитини «Сонце» витягує руки («промінчики») з ліхтариком вперед. Друга дитина «Земля» рухається по орбіті (навколо). Звернути увагу ,як падають «промінчики» на дитину «Землю». Пояснити зміну пір року. Потім запропонувати дитині покрутитися навколо себе. Сонечко світить в спину-ніч, збоку-ранок,в обличчя-день, з іншого боку-ніч.

«Я – ЗЕМЛЯ» (вправа на розвиток емпатії)

Уявіть себе планетою Земля й дайте відповіді на питання.

  • Хто ти ?
  • Яка ти ?
  • Що тобі подобається ?
  • Що ти любиш ?
  • З ким дружиш ?
  • Чого хочеш ?

– Космос зберігає багато таємниць і загадок. А щоб він ними поділився, пропоную промовити космічне привітання :

Раз, два, три, чотири, п’ять,

Почнемо космос вивчать.

В небі сонце і планети,

Ясні зорі і комети.

Ми вітання всім шлемо –

Дружно в космос летимо

Творча гра «Космічна подорож»

Вихователь разом із дітьми влаштовується на килимку й починає «подорож»: «Ми прилетіли на космодром. Швидше сідайте в космічні шатли. Пристебніться. Починаємо політ».

— Під час зльоту відчуваємо незначне струшування (підстрибуємо).

— Шатли почало хитати (нахили тіла).

— Тепер ми відчуваємо невагомість (обертання тулубом без відриву нижньої частини від підлоги).

— Атака астероїдів (уникаємо їх, нахиляючись назад, уперед, праворуч, ліворуч).

— Небезпека знизу (підняття стегон).

— Космічні щупальця неземної істоти намагаються обплутати то праву, то ліву ногу (почергове піднімання ніг).

— Втеча від погоні (робота обох рук).

– У Сонця є велика космічна родина, навколо нього обертаються й інші планети. Які планети ви знаєте, крім планети Земля? (Вихователь показує плакат – схему Сонячної системи, називає їх)

– Які ці планети за величиною?

– Чи однакового вони кольору?

– Чи всі вони близько біля Сонця?

– Скільки їх?

Дидактична гра «Утвори лінію»

Діти викладають з маленьких картинок лінію за вказівкою педагога ( Зоряний шлях)

Всі ці планети – це велика космічна родина, для яких Сонечко є мамою, вони – його діти , які обертаються навколо нього. Сонце разом з планетами називають Сонячною системою. Кожна планета має свою доріжку, по якій вона рухається навколо Сонця. Ця доріжка називається орбітою.

Планети — це холодні небесні тіла, які, як і наша Земля, рухаються навколо Сонця. А бачимо ми планети тому, що їх освітлює Сонце. Здається, що зірки і планети зовсім однакові на вигляд. Але якщо пильно придивитися, то можна помітити, що справжні зірки часто миготять. А планети завжди світять рівним світлом. Ще одна ознака планет — вони не мають постійного місця на небі, а повільно пересуваються серед зірок.

 

– А хто в космосі першим побував ?

(Вихователь показує фотографію Юрія Гагаріна.)

Юрій Гагарін став першою людиною, яка побувала в космосі. Він облетів Землю на космічному кораблі «Восток». Це було в минулому столітті. Трохи згодом космос відвідали американські астронавти, вони висадилися на Місяць. Перед тим як люди зважилися полетіти в космос , експеримент із польотом у ракеті провели на собаці. Так Лайка стала найпершою живою істотою, що побувала в космічному просторі.

Людина винайшла місяцехід, який самостійно обстежував Місяць.

Космічні станції, космічні телескопи стають нашими помічниками. Люди працюють на космічних станціях. Польоти в космос перестають бути рідкістю. І ми все більше цікавого довідуємося про Всесвіт.

Гра «Добре чи погано бути космонавтом ?»

– Космонавтом бути добре – можна на ракеті літати.

– Ні, погано – потрібно дуже багато вчитися.

– Добре, коли багато знаєш про космос.

– Погано , в космосі дуже холодно.

– Добре бути космонавтом, можна по Місяцю походити.

– Погано, далеко від дому.

– Добре, можна плавати в повітрі під час невагомості…

Фізкультхвилинка « Ракета»

Ми в ракету дружно сіли (Імітація.)

І у космос полетіли. (Махи руками.)

Повз малі планети й зорі (Стрибки з обертанням руками.)

Летимо, як метеори. (Біг на місці.)

Обігнали ми комету — (Стрибки на місці.)

Повернулись на планету! (Повернення на місця.)

Підсумок.

Вихователь Ступак О.В.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.