24.04.2020 Старша “А” (Живчик) (Вихователі Мойсієнко В.О., Ступак О.В.)
Заняття 1: Художня література
Тема: Тема. Розповідання української народної казки «Чому гуси миються у воді, коти — на печі, а кури корпаються в поросі» та читання казки Н. Забіли
Мета: ознайомити дітей з українською народною казкою та віршованою авторською казкою; учити уважно слухати казку; формувати вміння виражати емоційний стан голосом, мімікою; учити запам’ятовувати дійових осіб та послідовність дій; розвивати інтонаційну виразність та імітаційні здібності; розвивати уяву, фантазію, мислення; виховувати повагу до батьків. Попередня робота: розглядання ілюстрацій до казки, сюжетної картини «Пташиний двір»; читання віршів.
Матеріал: іграшки півника; ілюстрації до казки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент Психогімнастика «Привітання»
Доброго ранку, рідний наш дім!
Доброго ранку, дітки усі!
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, небо прекрасне!
Вліво — вправо, вліво — вправо,
Оберніться — довкола погляньте та всміхніться.
ІІ. Основна частина
— До нас завітав півень-співунець. Він живе на бабусиному подвір’ї. З ним живе його родина — курочки, курчата. А ще поряд з ними живуть гуси, качки. Хоча вони всі птахи, але мають різні вподобання. Послухайте про це українську народну казочку.
ЧОМУ ГУСИ МИЮТЬСЯ У ВОДІ, КОТИ — НА ПЕЧІ, А КУРИ КОРПАЮТЬСЯ В ПОРОСІ
Жив собі чоловік, який мав кота, гусей та курей. Коли настало літо й сонце добре припекло, гуси зібралися воду шукати. Ідуть, ідуть, зустріли курку.
— Куди йдете, гуси?
— Шукаємо воду, бо велика спрага.
— І я піду з вами, — каже курочка, бо ж її сонце пригріло й дуже тепло їй стало, що аж рот роззявила.
— Ну, йди з нами.
Ідуть, ідуть, зустріли кота.
— Куди йдете? — питає кіт.
— Шукаємо воду.
— І я піду з вами піду, добре?
— Іди.
Ідуть, ідуть, ідуть. Нарешті побачили озеро. Гуси знялися на крила й полетіли у воду. Плавають, купаються, й так їм добре, що аж гогочуть. Курочка й кіт стали на березі й дивляться. Сонце припікає. Дуже хотіли б залізти у воду, але бояться. Аж ось помітили у воді таких, як вони, кота і курочку.
— Ну, коли вони не бояться, то чого нам боятися?
Стрибнули у воду. Але нараз почали тонути. Насилу вибрались на берег. Кіт глянув на озеро, й так йому недобре зробилося, що аж затрясся, втерся лапками й каже:
— Не буду я більше такий дурний, щоб лізти у воду. Помиюся й на печі.
— І я не буду лізти більше у воду. Ліпше попорпаюся у попелі.
Зібралися та й ідуть додому. Курочка скочила в купу пороху й від радості замахала крилами.
— Це моя купіль! У сто разів ліпша ніж вода!
А кіт шмигнув до хати, скочив на піч, замурчав і почав лапками митися.
— Не проміняю я піч на озеро. На печі не треба плавати.
І від того часу гуси купаються у воді, коти миються на печі, а кури корпаються в поросі. А хто не вірить, хай перевірить!
Бесіда за змістом казки
— Про що ця казка?
— У яку пору року відбувалися події казки?
— Що пішли шукати тваринки, птахи?
— Що відбулося біля озера?
— Чому все ж таки курочка та кіт вирішили піти у воду?
— Що насправді вони побачили у озері?
— Як вирішили митися курочка та кіт?
— Діти, які ще свійські птахи люблять у воді купатися?
— Чому ця казка називається народною?
Фізкультхвилинка
І хлоп’ята, і дівчата —
Всі стрибають мов зайчата!
А тепер походим трохи,
Як медведик клишоногий!
Застрибаємо, як м’ячик,
І як лиска хитра пройдем!
Крильцями ми помахам,
І як пташки політаєм!
— Послухайте ще одну казку «Про півника та курочку і про хитру лисичку». Її написала поетеса Наталя Забіла.
Бесіда за змістом казки — Куди пішли курочка і півник?
— Кого у лісі вони зустріли?
— Що вони їх попрохали?
— Чому вони злякалися зайчика та білочку?
— Кого зустріли курочка і півник далі?
— Як їх зустріла лисичка?
— Хто застеріг курочку і півника?
— Чим завершилася казка?
— Чого вчить ця казка?
— Якщо незнайомець до вас ласкавий і привітний, то це не означає, що вона вам бажає добра. Ніколи не можна йти куди-небудь з незнайомими, навіть, якщо вони обіцяють вас пригостили смачненьким або подарувати іграшку. Зав жди потрібно слухатися батьків і у них питати дозволу
ІІІ. Підсумок — Яка казочка вам сподобалась? Чому?
Казка «Про півника та курочку і про хитру лисичку». Наталя Забіла.
Були собі півник та курочка. Набридло їм якось дома сидіти, і пішли вони мандрувати по світу.
Ось ідуть вони зеленим гаєм, навколо вітрець кущі колихає, на кущах зеленіє свіже листячко, а між ним ягідки, як червоне намистечко.
От курочка й каже:
Півник-когутик, Зламай мені прутик
З зеленими листками, З червоними ягідками.
Тільки півник хотів зламати, а з-під кущика зайчик із своєї хати:
— Хто-хто тут ходить по моєму гаю? Хто-хто мої кущики ламає?
Злякався півник:
— Ходім краще далі. Тут якісь звірі живуть небувалі, і вуха в них довгі, і самі вони сірі. Мабуть, це дуже страшні звірі.
Пішли вони далі зеленим гаєм. Навколо вітрець кущі колихає. На кущах горішки і зелене листя. А курочці дуже хочеться їсти. От вона знов і просить:
Півник-когутик, Зламай мені прутик,
Де листя зеленіше, Де горішків рясніше.
Тільки намірився півник зламати, а з дерева білочка із свої і хати:
— Хто-хто тут ходить по моєму лісі? Хто гілля ламає на моєму горісі?
Злякався півник:
— Ходім краще далі. Бачиш, які тут звірі зухвалі. І вуха в них з китицями, і хвіст пухнастий. Мабуть, хочуть на нас напасти.
Пішли вони далі зеленим гаєм. Навколо вітер дерева колихає, під деревами рясна травичка, а на деревах листя й смачні кислички.
А курочка вже не може терпіти, починає півника знову просити:
Півник-когутик, Зламай мені прутик, Хоча б невеличкий, Хоч дві кислички! Насмілився півник, почав ламати. Аж тут лисичка виходить з хати, така ласкава, розпушила хвостик:
— Ах, прошу, прошу до мене в гості! Ось відпочиньте в моїй хатинці — у мене є тут для вас гостинці, найкращі яблучка, смачні горішки. У вас, напевно, стомились ніжки, бо ви далеко йшли по гаю. Л я давно вже на вас чекаю.
Півник та курочка дуже зраділи:
— Ой, які ж тут звірі хороші та милі!
А хитра лисичка міркує собі:
„Це ж мені буде добрий обід”.
Ось дала вона їм гостинців, лишила їх у своїй хатинці, а сама побігла по вовка-сусіду, щоб запросити його до обіду.
Півник і курочка добре поїли і відпочили і так звеселіли, що півник навіть почав співати.
Тут саме зайчик біг мимо хати. А зайчик насправді був дуже добрий.
— Ти, — каже, — півник, занадто хоробрий. Хіба ти не знаєш цієї лисиці? Ось буде тобі за оті кислиці!
А півник та курочка не ймуть йому віри:
— Та тут же такі хороші звірі!
Коли це білочка — плиг та плиг. І враз у віконце побачила їх. А білочка теж була зовсім не зла.
— Тікайте, — каже, — швидше з цього кубла. Бо ця лисиця страшна та хижа, вона вас зараз обох заріже.
Тут виглянув півник на подвір’я, а на подвір’ї — куряче пір’я…
— Ой, ой, треба й справді мерщій тікати!
А вже лисиця йде до хати, і вовк за нею, страшний та хижий. Іде й радіє, що буде їжа.
Тільки стали вони на поріг, а півник та курочка в віконце — плиг! Та під кущами, під деревами, та рясноцвітними муравами — мерщій додому! Та ледве встигли!
А вовк з лисицею бігли, бігли — та не знайшли під кущами її сліду.
І залишилися без обіду!
Заняття 2 : Малювання
Тема. Цвіте весняний сад
Мета: розвивати естетичне сприймання дітьми навколишнього довкілля — квітучі фруктові дерева; учити образно відтворювати побачене в малюнку; продовжувати тренувати моторику рук; вправляти у зображенні дерева пензликом, а цвітіння дерева — у нетрадиційний спосіб — малювати патичком; формувати вміння композиційно правильно розміщувати зображення на аркуші паперу; розвивати творчі здібності, фантазію; виховувати зосередженість, акуратність, бажання доводити розпочату справу до кінця; викликати естетичний смак, цікавість до малювання та бажання малювати.
Попередня робота: спостереження за цвітінням фруктових дерев у саду під час прогулянок; розглядання ілюстративних матеріалів; читання творів художньої літератури.
Матеріал: аркуші паперу, тоновані у зелений колір; фарби; пензлики для малювання; патички; баночки з водою; підставки для пензликів; серветки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент Дорослий звертає увагу дітей на природу за вікном, пропонує їм привітатися з сонечком, небом, пташками, деревами. Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, в небі пташки!
Доброго ранку, маленькі берізки!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю
— Бо живемо ми в одному краю!
Психогімнастика «Я — дерево» Я — дерево, я стою, хитаюся від вітру, мої ноги — це коріння, моє тіло — це стовбур дерева, мої руки — це гілля, що тягнеться вгору, до неба. Кожен з вас — деревце, а разом ви — ліс.
— Розкажіть про пору року, що триває нині, її особливості.
ІІ. Мотивація — Погляньте на репродукцію картини художниці Тетяни Яблонської «Яблуні в цвіту». Уявно перенесімося у цей фруктовий сад, де цвітуть яблуні. Зверніть увагу на цей сад, що вирощували багато років. Яблуні з кремезними міцними гілками. Цвітіння дерев навесні — це справжнє диво. Яблуневий сад, що квітне, — це надзвичайно гарно. Ми нібито відчуваємо аромат квітів у повітрі. Погляньте на красу весняного неба, на кольори весняної трави. Що на картині знаходиться ближче? Що зображено далеко? Якими намалювала художниця яблуні, що знаходяться далеко? А ті, що близько? Що є у яблунь? (Стовбури, гілки, квіти) — Скільки стовбурів у яблуні? (Один) Чого багато у яблуні? (Гілочок, квіточок) Які гілки у яблуні? (Великі й малі, товсті та тонкі) Які квіти у яблуні? (Маленькі, рожеві, майже однакові) Згадайте їх аромат. Як вони пахнуть?
Яблуні рожевий цвіт
Зачаровує весь світ.
Бджоли із її квіток
Цілий день беруть медок (М. Пономаренко)
— Які дерева ще можна побачити в фруктовому саду? (Груші, абрикоси, вишні, сливи) Чи всі дерева цвітуть однаково? Чим відрізняються? (Кольором квітів) Якого кольору квіти у різних дерев? Я вам пропоную стати художниками, створити картини «Цвіте весняний сад».
ІІІ. Продуктивна діяльність
— Створимо художню майстерню, підготуймося до малювання.
Пальчикова гімнастика «Дерева»
Дитина виставляє руки перед собою, долонями до себе, пальці розчепірені, напружені.
Вітер залетів у гай.
Ти дерева не хитай, (Хитають руками з боку в бік.)
Дуже гілки не хили,
Щоб не тріснули вони! (Хитають руками вниз-угору, не згинаючи пальців. Струшують кисті рук.)
— Погляньте, що у нас приготовлено для малювання. Пензлики, патички, фарби, стаканчики з водою, підставки для пензликів, серветки. Чим ми будемо малювати? (Пензликами і патичками) Якого кольору є фарби? (Коричнева, біла, рожева) Яким кольором ми будемо малювати дерева? (Коричневим) А квіточки? (Рожевим, білим)
Правила малювання пензликом
Спочатку змочити пензлик водою, зайву воду віджати об край баночки з водою;
- набрати на пензлик фарбу;
- не слід залишати пензлик тривалий час у воді, адже його ворс деформується і буде незручно ним малювати;
- проводити пензликом по аркуші паперу слід легенько — «ворс біжить за паличкою», не натискувати, не терти;
- промивати пензлик після однієї фарби перед малюванням іншою фарбою. 8Етапи малювання
- Дерева малюйте коричневою фарбою: проведіть знизу вгору довгу лінію — стовбур, від стовбура вгору — короткі лінії, гілля
. • Дерева, що розташовані далеко, — маленькі, а близько — великі.
- Квіточки ми будемо малювати патичками між гілочками дерев.
- Візьміть свої аркуші для малювання і намалюйте багато дерев, що квітнуть, — весняний квітучий сад.
Дорослий під час малювання перевіряє:
- чи правильно діти тримають пензлі, патички;
- чи акуратно набирають фарбу, стежачи, щоб пензлик не був сухим;
- як слід набирати коричневу фарбу, як малювати більші й менші гілочки, квіточки;
- чи всі правильно називають колір фарби, розташовують зображення — гілочки, квіточки.
Показує прийоми малювання за потреби на своєму аркуші паперу.
ІV. Підсумок. Чи подобається ваша робота? Що вдалося намалювати найкраще?
Вихователь: Мойсієнко В.О.