19.05.2020 Логопедична “Б” (Дзвіночок) (Вихователі Сахно А.В., Плохотникова Г.М.)
Тема дня: « Моє здоров’я»
Заняття з грамоти
Тема:«ПОДОРОЖ В КРАЇНУ МРІЙ»
Мета: У цікавій ігрові формі узагальнити знання дітей з грамоти отримані на протязі року. Закріплювати вміння малят робити звуковий аналіз слів.Удосконалити знання про особливості приголосних звуків (тверді, м’які).Закріпити поняття дітей про речення, слово, склад. Формувати вміння визначати послідовність звуків у словах на слух. Спонукати малят утворювати нові граматичні форми з додаванням звуків, складів. Перевірити вміння дітей придумувати слова на заданий звук. Закріпити знання дошкільнят про букви, називати їх алфавітну назву. Удосконалювати вміння читати слова та цілі речення. Перевірити вміння малят визначати який звук пропущений в слові, під час гри « Збери горох », називати та обґрунтовувати відповідь. Закріпити вміння дошкільнят писати знайомі букви друкованими літерами. Удосконалювати вміння дітей складати детальні й цікаві розповіді (опис дерев). Закріпити знання дітей що до казок, вміння відгадувати загадки про казки, знати назву, автора, детальний зміст форму написання (вірш, чи проза). Удосконалювати мову під час складання дітьми правильних речень та вміння висловлювати свою думку, мрію, побажання.
Матеріал: Пелюстки для написання імен, та звукового аналізу, ручки, ворота (Казково прикрашені) на них написано «Щоб далі в країну вирушати, потрібно про речення розказати », слова для вправи «Склади речення», в кількості 1 речення на три дитини, фонограми «Чарівна музика», «Звуки природи», «Шум води», «Спів птахів», «Звуки лісу», «Вальс квітів», Рибки (картонні)з написаними на них словами, тканина синя (озеро), деревце з іграшковими птахами, деревце квітуче, картки великі на позначення голосного, приголосного, голосного, м’якого приголосного, картки з зображенням букв, м’ячик для гри, дидактична гра « Збери горох», дидактична гра «Придумай слово на заданий звук», зелена тканина (поляна з квітами), 4 скриньки, картинки для складання слів, 12 ляльок – Феї.
Хід заняття
– Дітки сьогодні в нас незвичайне заняття, вранці мені подзвонила Фея з країни мрій, у цій країні щось сталося, але я незрозуміла що, тому що зв’язок обірвався. (Стук в двері.)
– Ой, хтось стукає , піду подивлюся.
– Малята подивіться до нас прилетіла чарівна гостя, це доба Фея з країни бажань. Дітки феї говорять дуже тихо, тому щоб вам було чути я допоможу їй вимовляти слова голосніше.
– Добрий день дітки я прилетіла до вас з країни мрій, в нас біда, наша Фея Неумійко розсердила Фею Знань, тому що не хотіла нічому вчитись. Фея Знань полетіла з нашої країни ображена. Тепер всі тут сумують, все переплуталось, багато хто щось забув, і не справляться без вашої допомоги. Я чула що в вашій групі всі навчаються з задоволенням.
– Дошкільнята, ну що допоможемо мешканцям країни мрій?
– Так!
– (Фея) Але щоб потрапити в цю країну потрібно змахнути ось такою чарівною пелюсткою з квітки семи квітки, але спочатку написати на ній своє ім’я, і не
тільки написати, а й зробити звуковий аналіз, адже квітка не вміє читати, зате гарно вміє слухати.
1 Вправа напиши ім’я, зроби звуковий аналіз.
– Написали, а тепер візьміть свої пелюстки змахнемо ними і скажемо такі слова.
Ми пелюстками махнемо,
В світ чарівний попадемо,
Вміємо писати, читати,
Хочемо всім допомагати.
Фея полетіла тепер ми можемо відправлятись в її Країну Мрій, але там нас ждуть цікаві випробування, ви готові їх вирішувати?
– Так!
– Ставайте в рядок і повторюйте за мною слова.
В країну мрій усі підемо,
Де тільки чудеса живуть,
Перешкоди всі здолаємо,
Що ж ідемо, в добру путь!
– Діти дивіться які симпатичні ворітця, мабуть за ними і знаходиться чарівна країна , а що це на них написано, не бачу, Полінка прочитай.
– «Щоб далі в країну вирушати, потрібно про речення розказати»
– Малята хто з вас знає що таке речення?
«Речення це граматично поєднані слова, за змістом, воно має початок і кінець та закінчену думку. »
– А з якої букви починають писати речення, що ставиться в кінці.
– Молодці! А тепер нам потрібно розділитись на команди по три дитини , тому що в нас завдання.
Вправа2.Склади речення.
(Дітки беруть набір слів складають з них речення і кожна команда по порядку читає.)
– Молодці, а скажіть чому ви думаєте що це перше слово в реченні? А чому ви вважаєте що це останнє? Про що розповідається в цьому реченні?
Фонограма 1(Чарівна музика)
–Дітки подивіться хто це нас зустрічає?
– Я Фея Грамоти, ви справились з першим завданням тому будь ласка заходьте в нашу країну, але там вас ждуть ще інші перешкоди.
– Ви завдання розгадали,
І про речення розказали,
Далі знову вирушайте,
Всім в країні допомагайте.
Фонограма 2(Шум води)
– Проходимо далі, ой дивіться знову перешкода. Це озеро і мабуть воно не просте.
Погляньте хто тут сидить такий зажурений?
– Я Фея Чарівного озера.
– Чому ти така сумна?
Я доглядаю за золотими рибками які живуть в цьому озері, вони виконують бажання, але я забула яка рибка кому повинна допомогти здійснити бажання.
– А чим ми можемо допомогти?
– На кожній рибці написано чия вона, от якби ви мені допомогли прочитати.
Вправа 3. «Прочитай слова.»
– Спасибі вам дітки.
– Вирушаємо далі.
(Малята переходять на галявину(зелений ковбик, на ньому стоїть деревце,на гілках якого сидять маленькі іграшкові птахи, під деревцем фея, дітки спочатку її не помічають)).
– Ой яка чудова галявина давайте, трішки розважимось.
Фізхвилинка:
Соне гріє нам обличчя,
Он де там летить синичка,
Зліва квіти, з права птахи,
Нам так весело стрибати,
Вітерець подув в лице,
Він колише деревце,
Вітер тихше, тихше, тихше,
А дерева вище, вище!
(Вихователь звертає увагу дітей на деревце з птахами )
– Малята подивіться яке цікаве дерево, а скільки на ньому пташечок, тільки чомусь вони не співають?
А ось іще одна Фея.
Добрий день
– Діти я Фея Звуків Природи, так мої пташечки не співають, вони загубили звуки, А ви знаєте які бувають звуки?
– Малята давайте розкажемо Феї що таке звуки?
Звуки це те що ми чуємо, вони утворюються за допомогою голосу,їх можна співати кричати…
– Малята як називаються ті звуки які можна заспівати.
– Голосі!
Давайте назвемо їх. А, О, У, Е, И, І.
Молодці, покажіть яким значком ми позначаємо голосний звук. А щоб розказати
про інші звуки давайте пограємось в гру яка називається:
Вправа 4. «Розкажи».
Як гарчить тигр –р р р
Як сичить змія – с с с
Як пищить комар – з з з
Як шелестить листя –ш ш ш
Як кашляє людини к к к
Як пихкає їжачок п п п
– Діти як називають звуки які можуть тільки ричати, сичати, шипіти, кихкати, а
проспівати їх неможна?
Приголосні.
– А чому ці звуки називають приголосними?
(Тому, що в словах вони завжди стоять біля голосного.)
– Малята як ми ще поділяємо приголосні звуки?
( На м’які та тверді приголосні.)
– А коли приголосний звук стає м’яким?
(Коли після нього стоїть голосний «І»)
Давайте зараз пограємо в гру «Заміни слово так щоб воно закінчувалось
на «І» ».
Зайчик – Зайці;
Лось – Лосі;
Миша – Миші;
Комар – Комарі;
Вівця – Вівці;
Свиня – Свині;
Хрущ – хрущі
– А тепер скажіть як вимовляється приголосний звук перед «І»?
Покажіть яким значком позначаємо м’який приголосний?
– Діти а який приголосний завжди м’який – «Й»
– Покажіть мені яким значком позначають твердий приголосний?
Який звук ніколи не буває м’яким «Ч»?
А які інколи пом’якшуються «Б, П, В, М,Ф»
Дітки давайте пограємось в гру ставайте в коло:
(Вихователь стає в коло в руках м’ячик).
«Голосний, приголосний » (вихователь вимовляє звук і кидає дитині, вона відповідає який це звук голосний, чи приголосний.)
«Твердий,м’який».
«Відбий м’ячик якщо в слові немає звука «А» ».
Фея – Так , я все зрозуміла але для того щоб пташечки співали їх потрібно
нагодувати чарівним горохом, з нього загубились горошинки (голосні звуки), назвіть їх.
(На вирізаному з картону гороху написані слова в яких пропущений один голосний, діти називають його, а потім читають слово.)
Вправа 5. «Збери горох.»
Фонограма 3(Звуки природи)
– Ой пташечки заспівали як гарно!
– Діти подивіться до нас прилетіла ще одна чарівна фея, добрий день.
– Добрий день я Фея Чарівної Полянки, почула що заспівали птахи і гадаю що мені ви теж допоможете, будь-ласка.
– Добре йдемо до твоєї полянки.
–(Фея) Це мої квіти, вони незвичайні, а чарівні, кожна з них вміє розказувати казки. Та сталась біда, у квіток розгубилися всі слова, тільки по одному звукові осталось, допоможіть їм згадати слова на ці звуки.
Вправа 6. «Придумай слово на заданий звук.»
– Дякую вам,до побачення.
– Малята вирушаймо далі, Ой хто це такий сумний?
–Здраствуйте діти, я Фея Казок, почула що квіти почали розмовляти і зраділа,
значить мої казки теж оживуть в нашій чарівній країні. Казки живуть ось в цих чарівних скриньках, та я чомусь забула в яку скриньку, яку казку поклала.
Тут залишились тільки загадки про казки.
– Не хвилюйся фея казок ми їх відгадаємо.
З’явилась дівчинка
У чашечці квітки,
І була та дівчинка
Трохи більше нагідки,
У горіховій шкаралупці
Дівчинка спала,
Як дав їй Ельф крила, то вона літала.
( «Дюймовочка»)
Хто написав цю казку? (Г.К. Андерсен.) Які ще він написав казки
З чого починається казка? В кого жила Дюймовочка взимку, хто забрав її в теплі краї? Чим закінчилась казочка?
Хто не послухав сестрицю,
Попив водички із копитця,
Козликом він став в той час,
Але Оленку від смерті спас?
(Сестриця Оленочка і Братик Іванко),
Хто написав цю казку (Російська народна.) Запитання за змістом.
Хто від птаха до птаха літав,
У інших розуму шукав,
Та зрозумів герой, що лиш біда навчить,
Як з розумом на світі жить7
(Біда навчить.)(Л. Українка.)
Запитання за змістом.
Хто селився біля річки,
В гарній хатці луб’яні,
А сусідка, ой хитрюща,
Жила в хатці крижані.
(Зайчикова хатка) (Наталя Забіла.)
Запитання за змістом.
– А тепер пограємось в гру:
«Якого героя немає в цій казочці. »
Якщо я помилюсь ви хлопаєте в долоні.
Казка «Колобок» Колобок зустрів вовка, зайця, козлика, ведмедя.
Казка «Вовк і семеро козенят», Вовк прийшов до козенят заграв на гітарі, і козенята з ним потанцювали.
Казка «Червона шапочка» Послала мама дівчинку до бабусі йшла вона через ліс зустріла вовка і з ним потоваришувала.
Молодці , дякую вам. Допобачення
Фонограма 4.(Звуки лісу.)
– Йдемо діти далі.
(Деревце з квітами, на ньому п’ять фей. ‘)
– Подивіться яке гарне деревце , хто живе в цих чарівних квітах,
та це ж Феї Лісу.
– Так ми Феї Лісу і охороняємо дерева, але чомусь зовсім забули яка з нас яке ,в
нас залишились фото дерев, але що це за дерева, як називаються згадати не
можемо Допоможіть нам будь ласка.
– З радістю.
Вправа 7. «Розкажи про деревце».
(Також діти розбирають по звукам та складам слова назви дерев)
– Малята, а давайте пограємось в гру:
« Розділи слово по складам».
Осина, Малина, Сосна, Горіх, Граб.
– Дякуємо дітки , а тепер ідіть до Феї Фарб вона вас давно чекає.
– Добрий день діти я Фея Фарб, і я не тільки люблю співати, а ще малювати.
– І ми любимо писати і читати.
– А скажіть діти чи можна звуки написати.
– Так на письмі кожен звук позначає буква і ми їх знаємо, хочеш послухати?
– Так.
Вправа8. «Яка буква позначає звук ?»
(Звук /К/ позначається буквою «Ка» і т. д.)
–Ой як цікаво я обов’язково прилечу до вас в садочок і повчусь з вами писати букви спасибі.
– А в мене є для вас завдання. Я намалювала картинки і хочу щоб ви з кожного
першого звука назви предмета зображеного на ньому склали слова.
Вправа 9. «Придумай слово з першого звука слова.»
(Дітям показують картинки наприклад Гриб, Олень Рак, Апельсин і діти
складають слова з перших звуків цих слів ГОРА.
– А тепер я хочу щоб ви стали в коло і пограли в гру: «Продовж склад.»
Ко-са Ли-мон
Ро-са Шко-ла
Ма-ма Ді-на
– Добрий День мої малята, Я Фея знань весь цей час я спостерігала за вами ви
молодці мені сподобались і тому я вертаю всі знання в чарівну країну, а для вас у
мене є подарунок Фея бажань дала мені ось цю чудову скриньку, вона не проста а
чарівна, в ній лежать маленькі зірочки які можуть допомогти збутися одній але
дуже важливій для вас мрії . Я вам їх роздам, ви про свої мрії скажете зірочкам
Ось так « Зірочка я хочу, щоб….» потім покладемо їх в цю скриньку і ваші мрії
обов’язково здійсняться.
(Кожна дитина бере зірочку і говорить , чого вона найбільше хоче, і кладе в чарівну скриньку).
– Дякую вам дітки за допомогу можете вертатись в дитячий садок там Фея
солодощів принесла вам смачні подарунки.
Ліплення
Тема. Бузковий сад
Мета: продовжити ознайомлювати дітей з рослинами, що квітують у весняну пору, викликати захоплення ними; учити створювати об’ємне рельєфне зображення через прийом ліплення з пророблянням деталей зображення стекою на аркуші двостороннього паперу (або картону); закріплювати навички роботи з пластиліном (скочування, розкочування, розплющування, відривання, поєднання); розвивати допитливість, спостережливість та увагу, сприяти розвитку образного мислення і творчої уяви вихованців; удосконалювати вміння слухати художні твори та зіставляти їх зі станом природи; учити помічати в природі рідного краю прекрасне; виховувати естетичні почуття, цікавість до ліплення.
Попередня робота: ознайомлення з репродукціями картин відомих художників М. Врубеля «Бузок», П. Кончаловського «Бузок»; спостереження під час прогулянок за весняними ознаками в природі, за квітучими кущами бузку; розглядання ілюстративних матеріалів весни; читання художніх творів.
Матеріал: ілюстрації квітучих кущів бузку; лялька Галинка; зразок готової роботи; пластилін; стеки; дощечки-підкладки; аркуші двостороннього паперу (або картону).
ХІД ЗАНЯТТЯ
Організаційний момент ( Прихід Галинки)
►► Психогімнастика «Я і сонечко»
— Підведіть руки вгору, станьте навшпиньки, потягніться до сонечка, насолоджуйтеся теплом його промінчиків. Сонечко дарує кожному з вас по промінчику. Схопіть пальчиками промінчик, а тепер відпустіть, підставте долоньки промінчикам. Відчуваєте, як вони наповнюються теплом? Прикладіть долоньки до грудей. Хай тепло сонечка перейде до ваших сердечок і зігріє їх любов’ю. Погріймо свої обличчя на сонечку, усміхнімося йому, подаруймо йому тепло своїх добрих, щирих і привітних посмішок.
Мотивація
— Ти чому така сумна, Галинко? Зараз у довкіллі стільки квітів! Розкажімо Галинці про квіти. Зараз триває останній весняний місяць — травень. Які квіти можна знайти цієї пори в лісі? (Конвалії, дзвіночки, ромашки, барвінок, зозулині черевички) Що квітує на клумбах? (Тюльпани, нарциси, фіалки) Які дерева цвітуть у садках? (Вишні, груші, яблуні, сливи) Молодці! Галинці подобається, як цвіте кущ бузку. Вам він подобається?
Діти наближаються до вікна (або до картини) і розглядають його.
— Упізнали ви цей кущ? Як він називається? (Бузок) Погляньте, як гарно цвіте бузок. Квіточки малесенькі та дрібненькі, але вони зібрані у пишні та розкішні кетяги. У кожному суцвітті — безліч таких квіточок. Усі вони надзвичайно приємно та ароматно пахнуть через відчинене вікно. Приємно милуватися чудовими квітами кущів бузку. Якого кольору квіточки на цьому кущі? (Білого) Аще бузок цвіте бордовим, фіолетовим, рожевим кольорами.
Діти та вихователь милуються цвітінням куща бузку.
— Погляньте, як багато гостей привабив бузковий духмяний цвіт. Хто прилетів до куща? (Бджілки) Як ви гадаєте, бджілки також милуються квіточками?
Що вони тут роблять? (Бджоли збирають із квітів бузку нектар.) Прислухаймося, як гудуть бджілки. Здається, що весь кущ ніби бринить!
Вихователь спонукає дітей спостерігати за поведінкою бджіл біля бузкових квітів. Діти виконують запропоноване завдання і коментують результати своїх спостережень: бджоли гудуть, швидко перелітають з квітки на квітку, повзають по квітах.
— Краса квітучих кущів бузку приваблювала художників, вони зображу-вали побачене у своїх картинах. Погляньте на репродукції картин відомих художників — М.Врубеля «Бузок», П. Кончаловського «Бузок». Зверніть увагу на ніжність та свіжість різноманітних відтінків зеленого, рожевого, фіолетового кольорів, розміщення та зображення гілочок, листочків, квіточок.
— Ми також станемо на нашому занятті художниками і виготовимо ляльці Галинці на згадку про весну картину квітучих кущів бузку — бузковий сад.
III. Продуктивна діяльність
— Працюватимете в парах для швидшого виконання роботи. Зверніть увагу на зразок куща бузку, розгляньте уважно, скільки гілочок, скільки листочків, де квіти. Поміркуйте, як можна виготовити гілочки, листочки, квіточки.
► Етапи виконання роботи
— Приготуйте аркуші паперу. Домовтеся, хто що робить, або на кожному етапі працюйте вдвох.
— Спочатку розкачайте із коричневого чи темно-сірого пластиліну тоненькі палички — гілочки, притисніть їх до паперу у тому місці, де будуть за вашим задумом гілки.
— Із білого, рожевого чи фіолетового (колір за бажанням) пластиліну відщипуйте маленькі шматочки пластиліну і скочуйте маленькі кульки-квіточки, притискуйте їх щільно одна біля одної — формуйте густий кетяг бузкового цвіту.
— Із зеленого пластиліну скатайте невеличку кульку, розплескайте її, загостривши край із однієї сторони — це буде листочок. Можна їх зробити декілька (за бажанням), притисніть їх до гілочок навколо квітів, для естетичного оформлення гілки.
— Наостанок кінчиком стеки можна намалювати прожилки на листі та «розпушити» кульки квітів, для їх об’ємності.
Самостійна робота дітей. Вихователь підтримує творчу ініціативу у добиранні кольору, форми, розміщення. Активізує мовлення дітей у називанні форми, кольору, величини.
Діти ліплять під спокійний музичний супровід.
IV. Підсумок
— Молодці! Ляльці Галинці дуже подобається ваша картин із зображенням квітучих кущів бузку, вона буде окрасою куточка іграшок. Гарно, пишно цвіте бузок. Ми могли б наламати його гілочок, доставити їх у вазу, але краще цього не робити. Хто із вас може пояснити, чому?
— Правильно, діти, ви добре все зрозуміли. Усю живу природу — квіти й трави, дерева й кущі, птахів, звірят і навіть комах, потрібноберегти, і в жодномуразі не кривдити.
Вихователь: Сахно А.В.